Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 25 dec 2023 10:44 #1530691

Mag de kern van het zwaard van schuim zijn? Dit valt makkelijk in profiel te schuren als je eerst met de Boven frees het in stappen uitfreest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 25 dec 2023 10:46 #1530692

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
F32thriller schreef :
Met onze tri heb ik ook het een en ander geëxperimenteerd met het zwaard, bij mijn F31 zijn we toen overgegaan van het type deur zwaard naar een elliptical zwaard en dit was een wereld van verschil in hoogte lopen en snelheid. Het oppervlak was kleiner maar stak wel wat dieper.
Zijn dat de groene en rode contour in je plaatje? Of wat betekenen die?
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 25 dec 2023 10:54 #1530696

triXXS schreef :
F32thriller schreef :
Met onze tri heb ik ook het een en ander geëxperimenteerd met het zwaard, bij mijn F31 zijn we toen overgegaan van het type deur zwaard naar een elliptical zwaard en dit was een wereld van verschil in hoogte lopen en snelheid. Het oppervlak was kleiner maar stak wel wat dieper.
Zijn dat de groene en rode contour in je plaatje? Of wat betekenen die?

Dat zijn de verschillende zwaard opties die met de kleuren tekst overeen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 25 dec 2023 14:10 #1530721

boarderbas noemde terecht even het torderen van het zwaard.
Ik denk dat dat slechter is dan een klein beetje buigen.
Omdat de liftkracht vooral op de 1e 30% van de koorde wordt opgewekt zal die kracht het zwaard willen draaien. Boven zit het vast, dus dat wordt torderen.
Daarmee wordt de aanstroomhoek groter (voor het getordeerde deel) en zal er deels overtrekken dreigen. En weg is de Cl.

Verder is de lift/drag ratio belangrijk. Veel lift is leuk, behalve als die gemaakt wordt met ook veel weerstand, Ergens is een optimum ;-)

Dan de aspect ratio: een hoge AR geeft een grotere koersstabiliteit, en daardoor minder roerbewegingen (weerstand), Zo diep en smal dus als maar mogelijk, met behoud van de ideale planform ellips.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 dec 2023 14:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 25 dec 2023 14:30 #1530724

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Van vinnetjes onder surfboards zijn filmpjes dat ze rond staan als hoepeltjes.
Zwaardjes doen dat ook en met een slechte weefsel orientering draaien ze alle kanten op.
Dat lamineerschema is dus echt belangrijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 25 dec 2023 15:24 #1530731

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Arent schreef :
Er zijn nog legio opties voor productie, variërend van old school shapen tot 3d frezen.

3d heb je nog niet eens nodig, portaalfrees is alles wat je nodig hebt. Shapen met de hand wordt eigenlijk alleen nog door amateurs gedaan, bijna elke jachtwerf die roeren en zwaarden kan maken heeft een frees staan.

verder volg ik het graag, Roertjes en zwaardjes vind ik zelf altijd het leukste om te bouwen :)
Laatst bewerkt: 25 dec 2023 15:25 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 26 dec 2023 20:50 #1530900

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Arent schreef :
...

Het resultaat ziet er op het scherm als volgt uit:





Zou je evt dit model (3D STEP of IGES in een *.zip) hier willen delen?
Of wil je je rivalen niet al te wijs maken? :unsure:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 08:17 #1530934

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Wat zou je willen weten?
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 08:40 #1530939

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
F32thriller schreef :
Met onze tri heb ik ook het een en ander geëxperimenteerd met het zwaard, bij mijn F31 zijn we toen overgegaan van het type deur zwaard naar een elliptical zwaard en dit was een wereld van verschil in hoogte lopen en snelheid. Het oppervlak was kleiner maar stak wel wat dieper. Bij onze F32 zijn we gelijk over gegaan naar een elliptical zwaard van de race versie die we wat hebben aangepast omdat we niet zoveel zeil als de race versie hebben en ik 225 diepgang wel erg veel vond. In het midden van het zwaardprofiel zit een balk die omwikkeld is met carbon en aan weerzijde met UD carbon is verstevigd. Kan eventueel wat lamineer schema's voor je verzorgen.
Heb een plaatje toegevoegd met de verschillende zwaard opties.



Waar ik wel nieuwsgierig naar ben zijn de lamineerschema's! Misschien wil F32triller die ook delen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 09:26 #1530950

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Arent schreef :
Hoe ga je de overgang van het rechthoekige deel in de zwaardkast en het profiel deel lamineren ? Een scherpe S-bocht in het laminaat lijkt me voor extra flex zorgen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 09:47 #1530960

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Arent schreef :
Wat zou je willen weten?

De geometrie van het "vleugeldeel".

Eens kijken (eem) waar dat heen buigt als je er een buigend moment op zet.
(Wat heeft meer invloed, het verloop van de lift van "leading edge" naar "trailing edge", of het verloop van het oppervlaktetraagheidsmoment?)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 10:00 #1530962

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
JotM schreef :
Arent schreef :
Wat zou je willen weten?

De geometrie van het "vleugeldeel".

Eens kijken (eem) waar dat heen buigt als je er een buigend moment op zet.
(Wat heeft meer invloed, het verloop van de lift van "leading edge" naar "trailing edge", of het verloop van het oppervlaktetraagheidsmoment?)

Wil je het doorrekenen in fluid dynamics effecten ? Dat zou wel heel interessant zijn. Ik kom nog uit een tijd dat je dat alleen door er sleep proeven mee te doen achter kwam.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 10:28 #1530964

holtere schreef :
F32thriller schreef :
Met onze tri heb ik ook het een en ander geëxperimenteerd met het zwaard, bij mijn F31 zijn we toen overgegaan van het type deur zwaard naar een elliptical zwaard en dit was een wereld van verschil in hoogte lopen en snelheid. Het oppervlak was kleiner maar stak wel wat dieper. Bij onze F32 zijn we gelijk over gegaan naar een elliptical zwaard van de race versie die we wat hebben aangepast omdat we niet zoveel zeil als de race versie hebben en ik 225 diepgang wel erg veel vond. In het midden van het zwaardprofiel zit een balk die omwikkeld is met carbon en aan weerzijde met UD carbon is verstevigd. Kan eventueel wat lamineer schema's voor je verzorgen.
Heb een plaatje toegevoegd met de verschillende zwaard opties.



Waar ik wel nieuwsgierig naar ben zijn de lamineerschema's! Misschien wil F32triller die ook delen?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 10:40 #1530965

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
3Noreen schreef :
JotM schreef :
Arent schreef :
Wat zou je willen weten?

De geometrie van het "vleugeldeel".

Eens kijken (eem) waar dat heen buigt als je er een buigend moment op zet.
(Wat heeft meer invloed, het verloop van de lift van "leading edge" naar "trailing edge", of het verloop van het oppervlaktetraagheidsmoment?)

Wil je het doorrekenen in fluid dynamics effecten ? Dat zou wel heel interessant zijn. Ik kom nog uit een tijd dat je dat alleen door er sleep proeven mee te doen achter kwam.

Poeh.
Zou dat iets betrouwbaars opleveren zonder ook de romp te modelleren?

Ik dacht eigenlijk meer aan de opmerkingen mbt torsie.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 11:08 #1530968

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Best interessant, en zeker iets wat ik zelf niet kan of begrijp. Ik moet even wat capriolen uithalen om hier een bestand te plaatsen, maar er komt binnenkort wel iets beschikbaar.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 12:04 #1530978

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
JotM schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
Arent schreef :
Wat zou je willen weten?

De geometrie van het "vleugeldeel".

Eens kijken (eem) waar dat heen buigt als je er een buigend moment op zet.
(Wat heeft meer invloed, het verloop van de lift van "leading edge" naar "trailing edge", of het verloop van het oppervlaktetraagheidsmoment?)

Wil je het doorrekenen in fluid dynamics effecten ? Dat zou wel heel interessant zijn. Ik kom nog uit een tijd dat je dat alleen door er sleep proeven mee te doen achter kwam.

Poeh.
Zou dat iets betrouwbaars opleveren zonder ook de romp te modelleren?

Ik dacht eigenlijk meer aan de opmerkingen mbt torsie.

In mijn naïviteit zou ik de romp als een gesloten eindplaat beschouwen. Maar dat zal wel niet. De romp veroorzaakt ongetwijfeld een stroom snelheidsgradiënt. Hoe ver zou die reiken ? 300mm ?
Maar om de momenten die op het zwaard uitgeoevent worden zul je wel de drukverdeling over de oppervlakken moeten weten. Als dat lukt geeft het wel een uitgangsppunt voor het lamineer schema.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 14:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 13:57 #1530996

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik heb gisteravond een beetje met dat Selig profiel zitten klooien in JavaFoil. Het drukkingspunt lijkt redelijk strak op 25% van de koorde te liggen.
Mijn idee is daarom een lijnbelasting (met elliptisch verloop) over de lengte van het zwaard op 25% van de koorde te zetten. En dan te kijken of ie de neiging heeft om weg te draaien.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 15:01 #1531008

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Ik heb dat profiel oa gekozen, omdat het dikste punt verder naar voren ligt dan bij een standaard NACA00.. en de achterkant dus vloeiender verloopt.
De achterkant is als ellips getekend, en daarna de profielen geschaald tov een lijn op 25% van de koorde. De maximale lift ligt dus bij iedere doorsnede op een punt op een rechte lijn (haaks tov de waterlijn).
Volgens 'de geleerden' (principles of yacht design oa) geeft dit een gunstige drukverdeling over de lengte van het blad.

Ik zal vanavond een IGES aan dit draadje hangen, nog even geduld.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 18:42 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 15:31 #1531010

Ik heb ook nog wel een centerboard profiel voor een F32 en dat is een NACA 63A010 maar gezien de reacties is dat dus niet meer nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 15:41 #1531012

Hier is nog een interessant draadje over profielen met Tom Speer
www.boatdesign.net/threads/bes...000-to-750-000.1577/
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 15:41 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 16:06 #1531019

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Zo ben ik jaren geleden zo ongeveer bij JavaFoil uitgekomen: het werd aangeraden door Mark Drela. Mark Drela is een van de makers van Xfoil, wat door Tom Speer wordt aangeraden.
Ook JavaFoil kan gebruikt worden om het profiel te optimaliseren, maar dat is voor mij te hoog gegrepen. :lol:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 17:31 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 27 dec 2023 19:34 #1531058

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Mij is ook aangeraden eens te stoeien met Xfoil, maar dat gaat me een beetje boven de pet. De suggesties uit het Boatdesign.net-draadje lijken eigenlijk allemaal te dik voor mijn toepassing. Er zit nog wel een Eppler-profiel tussen van bijna 9%, maar als ik daar de gegevens van bekijk, lijkt het me niet een heel vriendelijk presterend profiel.

Anyway, ik had een IGES van mijn tekenwerkje beloofd:

Bijlage:

Bestandsnaam: S9027-23.zip
Bestandsgrootte:269 KB


Ik hoop dat het werkt zo. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten :)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 28 dec 2023 21:49 #1531226

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het gaat niet helemaal van een leien dakje.
Het IGES-bestand lijkt een Rhino surface model te zijn, geen solid. En door de afrondingen zitten er nogal wat kleine randjes in.
Nog even geduld. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 29 dec 2023 10:47 #1531264

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
JotM schreef :
Het gaat niet helemaal van een leien dakje.
Het IGES-bestand lijkt een Rhino surface model te zijn, geen solid. En door de afrondingen zitten er nogal wat kleine randjes in.
Nog even geduld. :)

Geen probleem, de winter duurt nog even.
Ik ben, zoals je misschien al gemerkt hebt, geen doorgewinterde tekenaar, ik doe dit er af en toe een beetje bij ;)
Opbouwende kritiek is altijd welkom dus, kan ik weer eens wat bijleren.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een koolstof midzwaard ontwerpen en bouwen 30 dec 2023 06:50 #1531443

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik vind dat je het knap gedaan hebt.

Voor simuleren (eem) is het alleen zaak om alle kleine features (zoals de afrondingen van kop naar zwaardblad en bij de tip van het zwaardblad) er weer uit te halen. Want daar struikelt het meshing algoritme over.
En dat vinden de software die ik privé gebruik en ik een uitdaging.
(Ook geen doorgewinterde tekenaar meer)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl