Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: project Dufour 2800

project Dufour 2800 28 aug 2023 08:39 #1505451

  • Dory
  • Dory's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Hallo allemaal,
ik heb kort geleden een dufour 2800 aangeschaft.
wat een fijn schip is de eerste indruk, lekker ruim en het zeilt vlot en makkelijk.
Het bouwjaar is 1979 en de motor is een Volvo Penta MD7a.
Het schip is redelijk onderhouden volgens mij , maar natuurlijk is er zat te doen aan een boot uit 1979.

Na de aanschaf is er meteen een servicebeurt aan de motor uitgevoerd en de dieseltank is gereinigd en van nieuwe diesel voorzien.
de motor loopt goed ( denk ik ) en hij stuwt de boot vlot vooruit.
er is wel wat blauwe rook ontwikkeling maar dat zal er wel bij horen.

mijn plan is om de komende tijd ( jaren ) steeds wat aan te pakken en te vernieuwen.
is er een ( gedeeltelijke ) motorrevisie nodig dan dat ook.

het dek is op 2 plekjes na hard, ik heb gevoeld , geklopt, gedanst en het lijkt mee te vallen met het dek.
ik zal het dek wel van nieuwe treadmaster oid willen voorzien uiteindelijk.

de afsluiters in het schip zijn volgens mij nog origineel en dus oud. :ohmy:
ik zou deze graag zsm willen vervangen door bijvoorbeeld trudesign composiet afsluiters.

nu ben ik nog niet goed bekend met een dufour 2800 en ik heb nog veel uit te zoeken en te leren.
met name over de dieselmotor heb ik wel vragen, bijvoorbeeld hoe goed hij nog is.
Mochten er (Dufour) vaarders zijn die ervaring hebben met dergelijke klussen dan zou ik graag met hen ik contact komen.

groetjes Peter, TEL : Privé gegevens verwijderd ivm privacy.
Ligplaats boot : Hellevoetsluis
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 04:40 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project Dufour 2800 28 aug 2023 09:18 #1505459

Hi Peter,

Leuke post. Veel plezier met dit leuke schip.

Persoonlijk heb ik een Dufour 31 uit 1978, en al best wat bezig geweest om de Volvo Penta MD 11 C aan de praat te krijgen. (nieuwe injectoren, grotebeurt, dieseltank schoon, nieuwe filters en leidingen).

Persoonlijk heb ik 'witte rokende' uit de uitlaat, maar dat komt omdat de koelkanalen waarschijnlijk zo goed als verstopt zijn. Het koel water wat eruit komt is warm, niet heet, en uit de uitlaat komt dus 'stoom' omdat het water intern te 'warm' word gaat het verdampen.

Blauwe rook ontwikkeling duidt op verbrande olie, dat kan meerdere oorzaken hebben, maar aannemelijk is dat er olie langs je zuigerveren lekt, en dus direct verbrand.

Het bovenstaande verhaal over de koelkanalen is een veel voorkomend iets bij 'onze motoren', dus kijk echt een goed of je blauwe rook ziet of witte rook (condens).

Afijn, veel plezier met de boot!


Gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project Dufour 2800 28 aug 2023 09:30 #1505464

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1421
Hallo Peter,
Mijn ouders hadden vroeger ook een 2800 uit 1979 (bouwnummer 130)
Een fijn en ruim schip met redelijk goede zeileigenschappen. Heel veel mee gezeild.
De motor is een oudje en waarschijnlijk direct gekoeld. Dat kan zeker na de loop der jaren leiden tot problemen met de koeling. Aan de andere kant is het een redelijk simpel machientje waar ook weer niet te veel aan kapot kan gaan. Dus aandacht voor het koelen. Heel veel plezier ermee. Ciao!
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project Dufour 2800 28 aug 2023 09:45 #1505473

  • Dory
  • Dory's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Hoi ,
dank voor de leuke reacties,

ik heb ook wel witte rook gezien tijden het varen maar bij belasting is het meer blauw grijs.
het aanpakken van de koelkanalen is denk ik wel nodig maar ik kan zo niet inschatten of de motor oververhit raakt.
er zit geen temperatuurmeter op , alleen een waarschuwingslampje maar of deze aangaat bij oververhitting weet ik niet.

is het voor een redelijk handige leek zelf uit te voeren om de koelkanalen weer schoon te krijgen of is dit echt specialisten werk?

ik wil wel zsm een diesel motor onderhoud cursus gaan volgen.

groetjes Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project Dufour 2800 28 aug 2023 16:10 #1505595

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Leuke boot. Ik ken ze. Daar kan je veel plezier van hebben, mits in fatsoenlijke staat. De jaren gaan wel tellen en dat betekent extra aandacht voor onderhoud om het allemaal goed te houden.

Zacht plekje in het dek is een bekend euvel van deze boten. Je moet zelf beoordelen hoe erg dit is en of het aandacht nodig heeft. Let er wel op dat kleine zachte plekjes groter worden en dan ineens een probleem zijn. Hoe eerder je er iets aan doet, hoe beter het is.

De MD7A is zo'n (min of meer) onverwoestbare ouderwetse motor die heel wat kan hebben. Bij blauwe rook denk ik in eerste instantie ook aan zuigerveren. Het is een oude motor, dus dan kan dat gebeuren. Zolang het bij een klein beetje rook blijft, zou ik er niet teveel aan doen.

Koelkanalen schoon maken - in het algemeen - is niet zondermeer aan te raden. Door de leeftijd wordt een soort van "slush" opgebouwd in de motor. Wanneer je die los gaat maken kan dat ook leiden tot verstoppingen die erger zijn dan nu het geval is en kunnen de motor meer schade dan goed doen. Over dat onderwerp is genoeg op internet te vinden. Bij oude automotoren heb je hetzelfde verhaal. If it ain't broken, don't fix it.

Op de MD7A kan wel een temperatuurmeter. Dat heb ik zelf ook gehad. Misschien een andere sensor. Er is genoeg informatie over deze motor te vinden.

In ieder geval veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl