Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 11 juni 2023 13:04 #1485963

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Geen idee of het ooit is gedaan, maar ik ben benieuwd of ik mijn hydraulische stuurinstallatie kan ombouwen naar helmstok besturing.
Het betreft een Dehler Optima 92 met een standaard stuurwiel dat vanuit de hydrauliek pomp en stuurcilinder een stangenstelsel aanstuurt dat op hun beurt weer gekoppeld is aan het kwadrant/roerkoning. Een behoorlijke omweg derhalve.
Omdat ik toch al de voorkeur voor helmstok besturing heb overweeg ik om de gehele stuurwiel constructie te verwijderen en een helmstok direct op de roerkoning te monteren.
Is wellicht bekend of dit eerder is gedaan?
Ik vermoed dat, hoewel ik dat niet zelf kan dat, de roerkoning die achter/onder het klapdeksel zit te verlengen is door een RVS las specialist zodat daar de helmstok op gemonteerd kan worden.
Zou dit (zeil)technisch mogelijk zijn of zie ik iets over het hoofd?
Op mijn vorige boot een Leisure 27 had ik ook een stuurwiel constructie maar dan een mechanische met alleen stangen. Na ombouw en verwijdering van het stuurwiel en stangen nog jaren naar tevredenheid mee gevaren.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mvrgr, Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 11 juni 2023 13:25 #1485967

Why not? Alles kan in principe. Kunst is om het zo makkelijk mogelijk te maken. Uitgangspunt is positie roerkoning en gewenste positie helmstok. Als dat in elkaars verlengde ligt makkelijk. Inderdaad door roerkoning te verlengen. Lassen of flens constructie. Zo niet iets met een stangetje bedenken.
Onaangename verrassing zou kunnen zijn dat het zwaar stuurt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 11 juni 2023 15:50 #1485990

ik denk dat het redelijk simpel kan.. de roerkoning steekt bovendeks. Daar kun je een gekromde helmstok voor maken.. de helmstok varianten hebben een verlengde roerkoning met een dwarsbalk zodat de kracht afleiding gunstiger wordt. maar dat kan en onderdeks dan een mooie automaat installeren?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 11 juni 2023 20:04 #1486032

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Leuk deze reacties. Dit sterkt mij in het idee.
Ik zal van de week een foto maken van de plek en situatie van de bestaande roerkoning.

@ISo788Hans
"de helmstok varianten hebben een verlengde roerkoning met een dwarsbalk"
Wat wordt hiermee bedoeld? Bestaat deze constructie dan al?

De gekromde helmstok heb ik in de vorm van de huidige nood helmstok.
Deze zal door z'n kromming over de grootschoot rail lopen die nu voor de stuurkolom zit.
De grootschoot zal dan ik anders moeten schoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 11 juni 2023 20:15 #1486035

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Er zijn meer oudere Dehlers die daar voor geschikt zijn. In elk geval de Delanta 76 en 80
Deze hebben zelfs voor nood een helmstok aan boord,alleen weet ik zo niet uit mijn hoofd hoe het onder dek zit.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 12 juni 2023 14:48 #1486167

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Zoals eerder gemeld vandaag wat foto's gemaakt.


Overzicht van stuurstand.


Pin (rvs as) voor noodhelmstok.


Noodhelmstok


Roerkoning.

Ik vermoed dat als ik de geborgde ring van de roerkoning los dat het roer onder uit de hennegatskoker valt.
Dat betekent dat de boot weer uit het water moet, of ik moet iets verzinnen met een degelijk borglijntje.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 12 juni 2023 15:07 #1486171

Pleisure schreef :
@ISo788Hans
"de helmstok varianten hebben een verlengde roerkoning met een dwarsbalk"
Wat wordt hiermee bedoeld? Bestaat deze constructie dan al?.
D31 is natuurlijk niet helemaal hetzelfde/ of misschien helemaal niet)
Maar op de d31 zit het zo:



Roer koning is wat langer. Maar besef me dat er wel meer aanpassingen gemaakt moeten worden. Overloop aanpassen is ook wel weer een ingreep…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 12 juni 2023 15:18 #1486174

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Grootschoot overloop hoeft denk ik niet aangepast te worden. Tenminste, die zou kunnen blijven zitten, maar dan niet als zodanig in gebruik. Daar loopt de gekromde helmstok bovenlangs.
De grootschoot zal dan wel anders moeten gaan lopen omdat die anders de helmstok in de weg zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 12 juni 2023 17:43 #1486199

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7857
Ik heb ook een optima92.

Nood helmstok die er bij zit, is veel helmstok en weinig nood.

Als je er op staat een helmstok op de roerkoning (helemaal achterin) te hebben, zit je tegen een ferme verbouwing aan te kijken. De overloop moet naar voren om de helmstok genoeg lengte te laten hebben.

Je kent je boot, dus dat betekent nogal wat.

Heb je al eens daadwerkelijk geprobeerd om de voorziene "nood-"inrichting te gebruiken?

En wat is je reden om dit te willen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 12 juni 2023 20:35 #1486262

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Beste Joop,
Ik denk dat dat wel meevalt hoor.
Ik verwacht (of beter hoop) dat de gekromde helmstok boven de standaard grootschoot overloop uitkomt.
Wel moet ik dan een alternatieve schootvoering toepassen.
Wat ik ook niet weet is of het erg zwaar sturen wordt maar ook dat zal denk ik (hoop ik ;-)) wel meevallen.
De huidige configuratie laat ik in eerste instantie gewoon zitten. Alleen de stangen op het kwadrant haal ik los. Wel demonteer ik dan natuurlijk de stuurkolom.
Werkt het niet, dan is het snel weer teruggeplaatst.
En.... waarom ik dit wil doen is dat:
1e) ik een voorkeur heb voor helmstok besturing.
2e) de hydraulische besturing zeker niet meer 100% is.
3e) een bovendekse AP voor stuurwiel aansturing blijft behelpen. Zeker met mijn ST3000.
4e) een helmstok AP is veeeeel voordeliger en directer.
En.... ja, de noodhelmstok heb ik wel eens uitgeprobeerd. Dat werkt wel, maar ondanks dat je de hydrauliek uitzet (kortsluirkraantje) stuurt het vrij zwaar omdat het indirect gaat via de stuurstangen en het kwadrant.
Naarmate ik hier meer over denk krijg ik er een beter gevoel bij, hoewel ik nog geen idee heb hoe het roer te demonteren en pakweg een 10 cm te verlengen.
Groet, Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 12 juni 2023 20:55 #1486270

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1344
Ik zou het proberen. Behalve als het roer heel groot is, is de kans dat het zwaarder stuurt dan vergelijkbare jachten met een helmstok niet zo groot.

Als je er mee kunt leven dat je de kar van de overloop niet van loef naar lij kan zetten zonder de helmstok op te tillen, gewoon een helmstok op de huidige roerkoning plaatsen. Dat 'ie laag zit is helemaal niet erg. Kijk maar eens naar een Westerly Centaur.
Die overloop kun je altijd nog verplaatsen als het eea goed bevalt.

De voorkeur voor een helmstok boven een stuurwiel begrijp ik echt direct.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 13 juni 2023 06:57 #1486312

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7857
Pleisure schreef :
Beste Joop,
Ik denk dat dat wel meevalt hoor.
Ik verwacht (of beter hoop) dat de gekromde helmstok boven de standaard grootschoot overloop uitkomt.
Wel moet ik dan een alternatieve schootvoering toepassen.
Wat ik ook niet weet is of het erg zwaar sturen wordt maar ook dat zal denk ik (hoop ik ;-)) wel meevallen.
De huidige configuratie laat ik in eerste instantie gewoon zitten. Alleen de stangen op het kwadrant haal ik los. Wel demonteer ik dan natuurlijk de stuurkolom.
Werkt het niet, dan is het snel weer teruggeplaatst.
En.... waarom ik dit wil doen is dat:
1e) ik een voorkeur heb voor helmstok besturing.
2e) de hydraulische besturing zeker niet meer 100% is.
3e) een bovendekse AP voor stuurwiel aansturing blijft behelpen. Zeker met mijn ST3000.
4e) een helmstok AP is veeeeel voordeliger en directer.
En.... ja, de noodhelmstok heb ik wel eens uitgeprobeerd. Dat werkt wel, maar ondanks dat je de hydrauliek uitzet (kortsluirkraantje) stuurt het vrij zwaar omdat het indirect gaat via de stuurstangen en het kwadrant.
Naarmate ik hier meer over denk krijg ik er een beter gevoel bij, hoewel ik nog geen idee heb hoe het roer te demonteren en pakweg een 10 cm te verlengen.
Groet, Ruud

Hi Ruud,

Je zult de zwaarte grotendeels blijven houden. Een extra glijlager en wat stangetjes voegen echt niet zo veel toe. Maar goed.

Dan over AP's.

Helemaal eens: de RM wheeldrive is deels poppenspul waar regelmatig iets aan stuk gaat, en wat daarom bijgehouden moet worden. Ook het geluid er van is vervelend. Het voordeel van de hydraulische aandrijving, is wel dat je zonder al te veel onderdekse mechanische aanpassingen, een onderdekse AP kunt maken. Duur, ja.

Maar die prijs brengt wel echt flink wat performance met zich mee. Alle helmstok stuurautomaten reageren alleen op kompas en niet eens de beste. Daarmee zijn ze regelmatig gewoon te laat met reageren. Niet eens zozeer niet snel genoeg, maar gewoon te laat. Vooral als je veel moet sturen, voor de wind en zo, wordt dat soms vervelend. ST3000, is echt flink achterhaald. Maar goed. Ik heb een SPX5 met wheeldrive. Doet t echt heel fijn. Jammer alleen dat een paar jaar later de EVO100 uitkwam.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 06:59 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw stuurconstructie Dehler Optima 92. 13 juni 2023 07:35 #1486324

De Optima 92 heeft een voor die tijd modern balansroer toch!? Zonde van het roergevoel om dat met zo’n klein jaren ‘70 stuurwieltje te bedienen. Op een goed ontworpen boot van die lengte is een stuurwiel helemaal niet nodig; helmstok geeft veel meer gevoel. Ik snap je renenering dus.

Maar absokuut een flinke klus; ik zou meteen kijken (winterklus) of je de lagering kunt verbeteren. Je hebt straks maar 2 lagers immers dus kunt die extra aandacht geven. Met mooie Jefa zelfstellende tonnenlagers of desnoods nieuwe Delrin glijlagers met goede passing voel je álles straks. Da’s heel fijn!

Op mijn vorige boot had ik een onderdekse drive (Simrad/Octopus SD10) icm met helmstok. Ook Jefa en Raymarine maken “pancake” of lineaire drives met electromechanische koppeling. Je zit dus niet aan de complexiteit, kosten en hoge vrijloopweerstand van hydrauliek vast.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 07:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl