Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: vd Stadt Tasman 48 Afbouwen

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 dec 2022 09:07 #1446482

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Tunnel diameter bij mij is inderdaad wat groter, op basis van de berekeningen was deze sterkte/maat nodig, heb maar braaf de adviezen rondom maatvoering aangehouden.

Kiel blijft een twist punt. De adviezen om een diepe kiel te nemen zijn er, zo ook voor een ondiepe kiel, tot dusver is het grootste manco van een ondiepe kiel verlies aan hoogte.
Als je zelfde oprichtend vermogen aanhoudt (dus gewicht onder in de kiel plaatst dmv een torpedo oid) is er stabiliteit weinig verschil, golfgedrag misschien maar los van meningen heb ik daar weinig harde cijfers over kunnen vinden.

Wens blijft om 180cm diepgang vast te houden tenzij dit tot een onveilig schip zal leiden.

Komt nog de vraag: Stalendooskiel met lood, gietijzer of gegoten loden kiel, persoonlijk heb ik geen voorkeur, prijs zal hier denk ik de doorslag gaan geven.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 dec 2022 12:44 #1446556

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Toen wij een paar jaar geleden onze boot kochten was de kiel een punt van twijfel. Wij wilden een vlot zeilend toerjacht en hier zat een zgn. tandem-kiel onder. Ik had dat al eens gezien bij een Etap en een Bavaria en het is niet echt een groot succes geworden in die zin, het komt niet zo heel veel voor. Ik heb me er in verdiept en besloten het er op te wagen. Nu 3 jaar verder moet ik zeggen dat het wel goed bevalt. Je moet minimaal 2,5 knopen varen en dan begin je het effect goed te merken. Door de bolling graaft de kiel zich als het ware vast in het water. Hoe harder je vaart hoe beter het werkt. Ook aan de wind , mits een beetje snelheid, doet ie voor geen enkel vergelijkbaar schip met een "normale" kiel onder. Bij manoeuvreren met weinig snelheid merk je dat weer wel. Echter hebben we een boegschroef en je kunt er ook je voordeel mee doen. Wat betreft het vaargebied heeft het wel duidelijke voordelen. Misschien ter overweging.
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 dec 2022 14:52 #1446607

Zijn asymmetrische kimkielen niks voor je?

youtube.com/@ArcticSeaCamel
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 15:07 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 07:38 #1446719

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Daar moet de rompconstructie dan wel op aangepast worden lijkt me.
Je kunt niet zomaar ergens een keil aan je romp plakken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 09:52 #1446753

Reed schreef :
Daar moet de rompconstructie dan wel op aangepast worden lijkt me.
Je kunt niet zomaar ergens een keil aan je romp plakken.

Dat geldt, soms in mindere mate, ook voor andere kielvarianten. Een vinkiel kan lang, kort of iets daartussen zijn. Een hefkiel of midzwaard vraagt ook een totaal andere constructie.
Laatst bewerkt: 23 dec 2022 09:53 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 10:09 #1446760

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Het zal geen beweegbare of bilge kiel worden, teveel constructie veranderingen dan moeten de 8 watertanks en 4 dieseltanks eruit.

De tandemkiel zit ook onder de melody 52 interessante optie. Volgens test ook een effectieve kiel.

Anders een 1,8m kiel met een mooie bulb eronder in de trend van de originele tekening van vd stadt, met het verschil dat het gewicht meer onderin zit, gevolg zelfde stabiliteit met lager gewicht.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 10:46 #1446772

Als die laatste optie niet waanzinnig duur is, zou ik daar voor gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 10:54 #1446776

Hoe korter de kiel, hoe meer het zin heeft heel goed na te denken over de fairing bij de romp en de vorm van de bulb. Op de beide einden krijg je effectien die een stukje van de kiel minder effectief maken.

De effectiviteit van een kiel ligt vrijwel vast in de aspect ratio lengte/diepte. Daar moet je dan in de lengte wat van aftrekken ivm de tipeffecten.

Een oniepe kiel zal je wat breder moeten maken om voldoende lateraal oppervlak te maken, dat maakt de aspect ratio ongunstiger.

Héél kort door de bocht, ter voorbeeld, fictieve getallen;

Je wil 3 m2 kiel;

-Een 1,8m kiel moet dan 1,70 lang zijn
-Een 2,4m kiel moet dan 1,25 lang zijn

Je zou dan verleid zijn als volgt te rekenen;
-Een 1,8m kiel heeft een ratio van 1,8/1,7 = 1,06
-Een 2,4m kiel heeft een ratio van 2,4/1,25 = 1,92, 81% beter

Maarrr..tipeffecten snoepen wat van de effectieve lengte af. Laat dat 50 cm per uiteinde zijn;
-Een 1,8m kiel - 2 x 0,5m heeft een effectieve lengte van 0,8m en een ratio van 0,8/1,7 = 0,47
-Een 2,4m kiel - 2 x 0,5m heeft een effectieve lengte van 1,4m en een ratio van 1,4/1,25 = 1,12, 138% beter!

Het verkleinen van de tipeffecten heeft altijd veel zijn, maar bij een korte kiel veel meer dan bij een lange kiel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 13:04 #1446810

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Even precies: Bij de aansluiting van kiel en romp is geen tipeffect. Afhankelijk van de vorm van de romp hier werkt deze als een eindplaat. Een echte grote eindplaat (een vlakke romp van voldoende afmeting) verdubbelt de schijnbare aspectverhouding en dan is er geen verlies aan lift bij deze aansluiting.
Een 'aangestrookte' kiel bij een S-spant doet dat misschien minder, maar ook dan is er 'lift carry-over' van kiel naar romp. Het is geen tip waar een geconcentreerde wervel vanaf komt.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 23 dec 2022 13:14 #1446814

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Wat je volgens mij over het hoofd ziet is dat de speciale vorm van de tandemkiel of een vleugelkiel het maakt dat je behoorlijk kan afwijken van de vaste waarden die jij opgeeft.
M.a.w. een ondiepere kiel zal wel zwaarder moeten zijn om het richtend vermogen gelijk te houden F=M x A. Maar wat betreft lateraal oppervlakte van de kiel gaat het mank omdat de speciale vorm dit compenseert.
Daar zit het grote voordeel bij een tandemkiel.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 23 dec 2022 13:15 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 29 dec 2022 18:34 #1448547

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dr is hier iemand die Nobalast heet en er twee bootjes aan weerszijden aan vast heeft gemaakt das ook heel stabiel en zeer weinig diepgang is dat niet wat? :silly:

Nee onzin natuurlijk alhoewel niet van toepassing op deze vds, ik denk dat als je gaat voor zeileigenschappen dat je 2,4 meter diep krijgt, meest ideale lijkt mij dan een upside down kiel.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik die boot beetje bekijk als een hele dikke Kolibri 900 ik weet niet precies of dat klopt. Die Kolibri 900 neemt bij weinig diepgang nogal af in zeilprestaties, met 1,8 meter usd ( voor jou waarschijnlijk 2,4) is die Kolibri lastig te kloppen. Succes met de keuze

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 29 dec 2022 18:37 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 dec 2022 21:45 #1448842

Lig ook 240 diep, 4.5 ton gewicht kiel, 42 voet.Ijsselmeer prima, markermeer voorzichtig, op zee heerlijk!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 02 jan 2023 07:38 #1449297

Zooo zeg, tof die boegschroef, en mooi dat innovatieve gereedschap! haha :laugh: Goed bezig, blijf ik zeker volgen. Die boegschroef diameter is trouwens enorm? Ik dacht dat ze de helft zo groot waren?
Maar dit komt natuurlijk door de 48feet?

Prachtige foto's stonden er op de website, je hebt zelf een werkbank in de motorruimte? Bizar! :lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 21 aug 2023 12:48 #1503870

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Het was weer hoog tijd voor een update!!

Aller eerst de kiel, we hebben een gebruikte kiel van een afgeschreven schip gekocht, de uiteindelijke diepgang zal 190 cm zijn. Eerst moest de kiel gestript worden, de vleugel die erop zat wordt vervangen door een torpedo. Mede ook omdat de manier hoe hij is gebouwd wat twijfelachtig is konden we hier niet gewicht aan toevoegen.













De torpedo zal in 2 delen worden gegoten en aan beide kanten van de kiel bevestigd door draadstangen dwars door de kiel en de 2 torpedo helften, simpel en een beproefd concept.

Dan het tuigage, deze hebben we ook gevonden, een 20 meter lange selden mast en giek van een Hanse 505, nooit gebruikt omdat deze was afgekeurd bij montage als gevolg van 3 oppervlakte beschadigingen, cosmetisch jammer, constructief geen probleem.




Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 13:11 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 21 aug 2023 12:55 #1503872

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zo komt Jan Sprinter door de Winter!

Nou in de komende winter mooi van binnen aftimmeren dat ding!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 21 aug 2023 13:07 #1503876

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
freek1970 schreef :
Zo komt Jan Sprinter door de Winter!

Nou in de komende winter mooi van binnen aftimmeren dat ding!

Freek

zover zijn we nog lang niet :laugh:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 21 aug 2023 13:26 #1503878

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Nu de sloop van de kiel klaar is kan er aan het pas stuk worden gewerkt (tussen romp en kiel)

Stap 1, de mal



deze onderplaat komt op de werkbank te liggen welke waterpas is opgesteld om een afruk te maken van de ronding (voor/achter / links / rechts).





Helaas heeft de werf de tekeningen niet helemaal 1:1 opgevolgd, hierdoor zit er Ceder onder de kiel ipv Mahonie, dit moet er helaas uit en vervangen worden voor Mahonie of een volglas vulstuk.....

Ook zijn er 2 schotten dunner uitgevoerd dan op tekening, deze zullen nog versterkt worden (opdikken naar 40mm multiplex (ipv schuim) en voorzien van 4 lagen glas. Alle andere wrangen zijn van massief mahonie met 3 lagen glas.

Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 13:29 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 21 aug 2023 15:51 #1503911

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Of je bent niet bij met je publicaties of je hebt niet veel gedaan van de zomer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 aug 2023 08:58 #1504067

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
holtere schreef :
Of je bent niet bij met je publicaties of je hebt niet veel gedaan van de zomer ;)

of ik ben de helft vergeten :-) , Moet even aan de gang met foto resizer, meeste is te groot, maar er is zeker voortgang :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 aug 2023 09:08 #1504072

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Ok, resizen dan, we zitten op het puntje van de stoel!

In het standaardpakket Powertoys van Windows zit een prachtige resizer. Na installatie te vinden onder de rechtermuisknop!

github.com/microsoft/PowerToys/releases/tag/v0.72.0
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 09:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 26 dec 2023 19:35 #1530893

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Het was weer de hoogste tijd een update te posten....

Vulstuk voor de kiel is helemaal klaar en onder de romp geplakt













Daarna de gaten voor de vulstukken maken
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 26 dec 2023 20:01 #1530894

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Daarna de vulstukken gemaakt van 105mm rond en 40mm dik om de cederkern rondom de kielbouten kwijt te zijn, tevens kunnen deze schijven bij een aanvaring de krachten opvangen om te voorkomen dat de woodcore onder de kiel geplet kan worden







Daarna zijn er nog wat lagen glas opgezet, heerlijk werk zo boven je hoofd :evil: en als laatste het vulstuk op de romp geplakt mbv 2 starre profielen en wat draadeinden is deze aangedrukt, veel squize-out dus goed gevuld zonder holtes.

Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 26 dec 2023 20:21 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 26 dec 2023 20:25 #1530895

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
De roerkokers en lagers waren bezorgd, dus de roeren kunnen echt gemonteerd worden, zaten nu los in de romp.

De koker is eerst in zijn geheel ingelamineerd en daarna opengezaagd zodat het kwadrant er nog op kan. Zo ben ik zeker dat de uitlijning perfect is

Als laatste de deksels erop, als de boot in het water ligt zullen er nog wat springers worden toegevoegd zodat de kokers niet uit de huid zullen breken







Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 26 dec 2023 20:27 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 26 dec 2023 21:32 #1530906

Aan de hennegat koker worden nog zij schotten aan de romp gelamineerd?
Flinke klus, gaan veel uren inzitten, maar geen eentonig werk.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 26 dec 2023 21:43 #1530908

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Veel schotjes, Orka-proef natuurlijk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl