Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: ik en mijn "nieuwe" bm

ik en mijn "nieuwe" bm 17 okt 2006 20:13 #10429

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
allereerst welkom op het forum, leuk dat je je even voorstelt en post over je opknapper.

1) nee, dit is zeker niet normaal. Er horen gewone lijnen te zitten, als je een mogelijkheid ziet om die er een keertje op te zetten zou ik dat zeker doen. Als je voorbeelden nodig hebt, kijk een in de jachthaven rond zou ik zeggen, hebben wij ook veel ideën vandaan gehaald. :wink:

2) Kan ik helaas geen duidelijk antwoord op geven, snap niet geheel wat je bedoeld. Zie je een kans om een foto te posten zodat we het iets beter kunnen zien. Misschien dat ik het wel goed begrijp, dan is dit mijn antwoord. Als er van die metalen pinnen zitten, beetje naar beneden gebogen, dan zou je die kunnen weghalen en vervangen door kikkers. Een andere mogelijkheid, stuk makkelijker, is om meer op de techniek te letten, als het goed is kun je ervoor zorgen dat je de fokkeschoot erlangs krijgt door hem soepel over te laten gaan en weinig te klapperen, is mijn ervaring tenminste. Als ik het verkeerd begrijp, zeg het even!

3) Mijn aanrader is kijk even in de jachthaven rond. Er liggen vast nog wel meer bm/16m2 waar je even grondig een kijkje mag nemen :wink:

4) Lees even de posts door over stagen en spanning bij 'Tuigage' als het goed is kun je daar wel wat vinden, anders moet je even de zoekoptie gebruiken. :wink:

Veel succes met je boot en ik hoop dat het allemaal een beetje lukt. Als het niet lukt of als je vragen hebt, post gerust. Ik hoop je hiermee voldoende op weg te hebben geholpen.

Succes :wink:
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ik en mijn "nieuwe" bm 17 okt 2006 21:32 #10432

  • Onbekend
  • Onbekend's Profielfoto
Ik zou alles vastzetten met harpjes of met een D sluiting weet je zeker dat het goed vast zit.
En stallen vallen worden volgens mij vooral gebruikt bij wedstrijd boten dit weet ik echter niet zeker, maar ik zou aanraden om vallen van lijnen te nemen en een nagelbank te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ik en mijn "nieuwe" bm 18 okt 2006 08:23 #10434

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Stalen vallen komen idd op wedstrijdboten voor. Meestal worden die in een talie gehaakt, welke dmv een lijn de boel snaarstrak kan zetten. Op een toerboot is een lijn als val makkelijker, en is te beleggen op een kikker of nagelbank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 18 okt 2006 21:44 #10466

Beste Mark,

ten eerste is je boot een zestien kwadraat en niet een BM. Een BM, of een Bergummermeer, is een kleinere versie met een iets andere vorm. Een BM heeft geen overhangen zoals een 16M2 maar is meer een jollentype met een fokje. De spraakverwarring komt voort uit het feit dat beide boten op dezelfde manier gebouw zijn, lattenbouw namelijk. Deze constructiemethode is bedacht door een kapper uit Bergum in de jaren 20 van de vorige eeuw.
De 16m2 is hieruit ontwikkeld. De 16M2 heeft overigens een zeiloppervlakte van 16M2 omdat in de jaren dertig belasting werd geheven op boten met meer dan 16M zeiloppervlakte. Valken (met 18M2) waren dus voor de rijke mensen die de belasting konden betalen, de 16M2 werd dus een beetje de volkswagen onder de open zeilboten.

Vallen met staaldraad is vrij normaal voor een boot met wedstrijduitvoering, minder weerstand langs de mast. De "haken" die jij beschrijft heten hanekammen.
Misschien is het handig om een harpje tussen de staaldraad en de touwvoorloop te zetten zodat je goed het oogje in de juiste kam kunt zetten.
Hijsen gaat dan als volgt:
Eerst de piek een stukje omhoog, dan beide vallen tegelijk.
Klauwval in het juiste oog zetten en met de halstalie!! het voorlijk strakzetten, daarna piekeval op juiste spanning.

Verbindingen en sluitingen altijd met harpjes.

Stagen redelijk strak, als de loefstag strak staat mag de lijstag niet los hangen. Als het mogelijk is zou ik de plaatjes met gaatjes en pennetjes vervangen door stagspanners, zo heb je meer controle.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ik en mijn "nieuwe" bm 19 okt 2006 18:17 #10496

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Hoi Mark,

Gefeliciteerd met je boot.
Allereerst even een kleine correctie. Hedzer de Valk heeft standaard ook 16 m2, maar met genua 18 m2. De Valk is ook ontworpen onder de zogenaamde persoonlijke belasting waarbij de grens van 16 m2 werd gebruikt. Men hoefde dan geen belasting te betaling. Bovendien is er een prettige bijkomstigheid dat boten t/m 16 m2 meestal onder je normale WA polis vallen en dus niet apart verzekerd hoeven te worden (wel je eigen polis even goed nakijken).
Met ervaring met zowel 16 kwadraat als Valk als Vrijheid kan ik je vragen op de volgende manier oplossen:
1 + 2: In de tijd dat er nog geen voorgerekte lijnen bestonden was het gebruikelijk om stalen voorlopen op de vallen te maken, of om vallen vrijwel geheel van staaldraad te maken. Je trimt namelijk je zeilen met deze vallen en rek is hierbij dan niet gewenst. Met de moderne lijnen is dat ook niet meer noodzakelijk. Dus als je een prettiger gevoel in de handen wilt hebben kan je de vallen vernieuwen door voorgerekte vallen. Het vastzetten kan je op veel manieren doen, een nagelbank is traditioneel en werkt goed. Nadeel hierbij is wel dat je fokkeschoot vast kan komen te zitten aan de nagelbank. Een andere oplossing kan zijn dat je kikkers op de mast zelf of op de kuiprand maakt. Deze kikkers zullen minder snel de fokkeschoot vangen. Een andere mogelijkheid (wel duurder) zijn valstoppers ipv kikkers of nagelbank. Vind ik voor het uiterlijk van 16 kwadraat minder mooi, maar dat is persoonlijk.
3: Gebruik harpen of D-sluitingen. Snapsluitingen kan je ook goed gebruiken, je kan dan onder spanning de zaak altijd los krijgen.
4: Je kan met een speciaal apparaatje tegenwoordig zelf de spanning meten. Deze spanning is afhankelijk van de diameter van de stag. Eenvoudiger is om te kijken om je lijwant los komt en je loefwant strak staat. Voel ook eens bij andere 16 kwadraten, dan heb je een beetje idee.
Ben het geheel met Hedzer eens, vervang de plaatspanners door draaibare wantspanners. De plaatspanners waren echt bedoeld voor wedstrijdzeilers vroeger om zo naar gelang de omstandigheden het want snel losser ostrakker te kunnen zetten. Dit is wat achterhaald, met goede wantspanners is dit ook vrij eenvoudig te doen.

Eeen heel verhaal, maar hopelijk kom je er zo uit.

Succes.

Groet,
Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ik en mijn "nieuwe" bm 19 okt 2006 19:15 #10502

  • Onbekend
  • Onbekend's Profielfoto
Het probleem bij een nagelbank met de fokkeschoot is makkelijk te verhelpen door het voorlandvast vanaf de voorkikker om de mast te knoppen zodat de fokkeschoot over het voorlandvast loopt en niet kan blijven haken achter de nagelbank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ik en mijn "nieuwe" bm 19 okt 2006 21:30 #10512

Beste Eric,

ik wist niet dat er in de belastbarer periode ook valken werden gebouwd met een 16M2 zeiloppervlak.
Ik kende alleen de houten valk met genua.
Weer wat geleerd.

Hedzer

PS.: zou het ook andersom kunnen zijn geweest? Op het moment dat de belasting ingevoerd werd dat valk- en andere zeilers hun oppervlakte terugbrachten naar 16M2? Lijkt me typisch nederlands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ik en mijn "nieuwe" bm 20 okt 2006 15:51 #10528

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Hoi Hedzeer,

Voor ik zover altijd begrepen heb is de Valk pas later uitgevoerd met een genua en was de fok standaard. Overigens ook de Pampus is onder deze persoonlijke belasting gebouwd en daardoor ondertuigd in licht weer.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl