Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bijwerken hout interieur

Bijwerken hout interieur 23 juni 2026 12:05 #1690186

  • StijnZF
  • StijnZF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Het interieur van mijn boot begint na wat jaren gebruik her en der wat slijtage en gebruikssporen te vertonen. De plekken en panelen die ik wil aanpakken zijn wat kaal geworden, of er zijn door varen tijdens steviger weer wat butsjes ingekomen, zie foto’s.

Dat zou ik graag weer netjes maken. Voor zover ik weet gaat het om fineer van teak. Het heeft een hele matte uitstraling die ik wel herken van soortgelijke zusterschepen, wat me doet vermoeden dat een vorige eigenaar eerder in elk geval geen drastische andere keuzes gemaakt zal hebben voor onderhoud hiervan. Helaas weet ik niet of dat vanuit de werf (Wauquiez) een matte lak, olie of hardwax is gebruikt, laat staan welke precies.

Ik wil de volledige matte uitstraling en kleur behouden. Heeft iemand ervaring met het aanpakken hiervan? Héél licht schuren (matteren), met bijv. K180+? Lakken, olie of wax? Welk merk/type zou je kunnen aanbevelen?

Alvast bedankt!










Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 23 juni 2026 13:06 #1690194

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Schuren, evt bijwerken met ontweringswater (oxaalzuur geloof ik - dit om verkleuringen bij te kunnen werken) en lakken met satijn of matte vernis.

Veel moeilijker wordt het niet. Is alleen wel even werk...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 23 juni 2026 15:40 #1690216

Zou eerst maar heeeel goed ontvetten voor het schuren en vervogens minimaal schuren bij de slijtage plekken zit je er zo doorheen en juist bij die slijtage plekken hou je kleurverschil. Alternatief is na het reinigen afbijten (op een plek uit het zicht uitproberen. Heeft niet echt mijn voorkeur maar gaf wel het beste resultaat Is gedoe want mag nergens opvallen waar je het niet wilt hebben en daardoor lastig in een keer voor een hele binnenkant. Ik heb bij de verfvakhandel een satijnvernis die iets aangkleurd is (bijde verfvakhandel hebben ze daar veel meer keuze in) dat compenseert de vergeling. aanpak is eerste keer neutraal om schade en krassen dicht te maken tweede iets gekleurde lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 23 juni 2026 22:16 #1690271

  • Kees1967
  • Kees1967's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Schraapstaal, schuren, een keer of vier/vijf in de hoogglans en dan twee keer mat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 06:52 #1690280

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Kees1967 schreef :
Schraapstaal, schuren, een keer of vier/vijf in de hoogglans en dan twee keer mat.
Als je dit advies opvolgt op gefineerd hout ben je ook gelijk het fineer kwijt. :) Goed advies als het om massief hout zou gaan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 07:20 #1690282

  • StijnZF
  • StijnZF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dankje. Ontweringswater lijkt me goed op de paar kleine zwarte plekjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 07:22 #1690283

  • StijnZF
  • StijnZF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je. Goed ontvetten lijkt me een heel goed begin ja, zo zomaar kunnen dat er ooit eens wat olie of wax voor onderhoud is gebruikt. Er zijn wel wat plekjes waar het redelijk uit het zicht is en ik dus zou kunnen testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 07:32 #1690287

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ben wel benieuwd naar tips voor het kaal halen van fineerd hout. Heb zelf deze winter ook nog wel eea te doen namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 08:15 #1690292

Schraapstaal is wat anders dan een misbruikte driehoekskrabber met bramen natuurlijk. Hier vlijmscherpe versies, werkt preciezer dan schuren want je ziet beter wanneer je door de laklaag bent en moet stoppen:



Maar blijft een precieziewerkje.
Laatst bewerkt: 24 juni 2026 08:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 19:55 #1690390

  • Kees1967
  • Kees1967's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
jerry schreef :
Kees1967 schreef :
Schraapstaal, schuren, een keer of vier/vijf in de hoogglans en dan twee keer mat.
Als je dit advies opvolgt op gefineerd hout ben je ook gelijk het fineer kwijt. :) Goed advies als het om massief hout zou gaan .

In 45 jaar nooit problemen mee gehad.
Laatst bewerkt: 24 juni 2026 19:59 door Kees1967.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken hout interieur 24 juni 2026 19:56 #1690391

  • Kees1967
  • Kees1967's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Nachtvlinder schreef :
Schraapstaal is wat anders dan een misbruikte driehoekskrabber met bramen natuurlijk. Hier vlijmscherpe versies, werkt preciezer dan schuren want je ziet beter wanneer je door de laklaag bent en moet stoppen


Maar blijft een precieziewerkje.

Precies......inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl