Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Probleem koelsysteem?

Probleem koelsysteem? 24 juli 2018 16:42 #962542

  • Royboot
  • Royboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo bootwetenschappers!

Vrij recent veel hulp gehad via het forum bij wat elektra problemen. Erg blij mee.

Nu dient zich een nieuwe uitdaging aan. Ik vrees dat mijn motor (VP MD2030) niet meer genoeg wordt gekoeld. Zondagmiddag na een paar uur varen en even wat hoge toeren viel de motor uit.
Het koelwater wat op dat moment uit de uitlaat kwam was erg warm. De motor startte meteen daarna twee keer weer, bleef lopen met redelijk wat toeren in z’n vrij, maar viel uit toen ik hem in zn vooruit zette.
Heel even gewacht en gelukkig bleef hij lopen bij de derde poging. Ben toen heel langzaam terug naar de haven gevaren (nog wel ruim een uur).

Gisterenavond weer even gaan varen. 2u gevaren, lage toeren (1000-1500).
Hoewel er geen probleem ontstond vond ik de motor erg warm. Het koelwater was lauw.

De vraag is nu, heb ik een probleem? Er lijkt gewoon voldoende water aangezogen te worden. Dat zie ik bij de wierpot en ook uit de uitlaat komt voor mijn gevoel evenveel water als normaal. Dus mijn conclusie is dat er iets fout gaat bij het interne koelsysteem. Maar zeker weet ik het niet.
Hoe kan ik testen of het systeem werkt? Is het te doen om de warmtewisselaar zelf schoon te maken? Of kan ik dan toch beter een ervaren monteur inschakelen? En de thermostaat? Ben niet ervaren in klussen aan de motor.

Groet Roy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 24 juli 2018 17:15 #962551

Iets aan de schroef ? Als een diesel uitvalt door gebrek aan koeling is het meestal over en uit, dat heet een vastloper.

Het water is behoorlijk warm en boven het water ook dus dat kan dat het wat warmer aanvoelt

Dat hij uitvalt met in het werk zetten, dacht ik aan lijn , stok plastic etc om de schroef, net iets te veel weerstand........ :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 24 juli 2018 18:09 #962561

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Wat zegt het onderhoudsboekje over schoonmaken van de koeler, onderhoud koelwatercircuit etc? Bij mijn motor redelijk goed gedocumenteerd, met fotos.

Dit zijn zaken die zelf prima te doen zijn, maar dan spreek ik voor mezelf.

Zeker eerst de zaken checken die Jeroen aangeeft. Rookt de motor ook meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 28 juli 2018 13:51 #963637

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik heb ook een VP2030 en koelproblemen gehad maar andere dan jij meldt. Bij mij was het rubber onder de klem gescheurd en lekte koelwater weg.

Ik heb zelf de de koeling gedemonteerd en gemonteerd maar een lastig karwei, het koelelement is naar mijn idee eigenlijk te kort, er is heel weinig ruimte om de klem goed te monteren. Wil je aan beide kanten de rubbermof er goed opgeklemd krijgen gebeurde mij het meerdere keren dat die er toch dreigde af te schuiven en dus niet goed afsloot. Ik heb uiteindelijk een klem gevonden half zo breed als normaal en dat ging wel beter. Je moet ook goed opletten dat je de goede kant boven hebt en zet een kras via de vulopening op de rand waarde koeling binnenkomt. Eigenlijk is er ook maar één manier van demonteren, eerst de toevoer afkoppelen, dan de afvoerklem losdraaien en kun je het koelelement naar buiten trekken. De rubbermof bij de afvoer is heel lastig omdat die met een (zeer) krap stukje op een tuitje zit.Dus bij monteren het element er weer inschuiven, uitgaande klem erop en dan ingaande kant weer monteren.
Vorig jaar heb ik de dealer gevraagd om e.e.a. te controleren en tot mijn verwondering heeft die de smalle klem laten zitten, welke geen officieel VP onderdeel is.

Jan
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 13:53 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 29 juli 2018 07:15 #963819

kaaiman schreef :
Ik heb uiteindelijk een klem gevonden half zo breed als normaal en dat ging wel beter.

Jan

Voor dat soort smalle ansluitingen met een ribbel en een vrij slappe rubberen mof (dus geen echte slang) kun je soms beter een zogenaamde draadslangklem gebruiken ( zie je ook wel vaker bij zo'n aansluiting).
Beste even mee afbeeldingen googelen : www.google.nl/search?q=Draad+S...1280&bih=588#imgrc=_
Hier te koop bijv. : www.jasicamp.nl/slangklemmen/d...-gegalvaniseerd/c767
Ze zijn er ook met maar een draad.
Ad
Laatst bewerkt: 29 juli 2018 07:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 29 juli 2018 09:36 #963857

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5797
Begrijp dat je indirecte koeling hebt en dat het externe deel goed lijkt te werken/circuleren.
Het interne deel weet je niet en begint met voldoende koelvloeistof en of de warmtewisselaar niet verstopt zit daar waar de koelvloeistof er door moet.
Een andere mogelijkheid is dat de thermostaat vind dat de motor nog niet warm is en alle externekoeling weer naar buiten jast zonder de warmtewisselaar te passeren. Dit is denk ik een kansrijke optie!
Verder is er ook nog een intern pompje voor de koelvloeistof wat niet of niet goed kan werken.
Daarna kan je nog naar interne kanalen zelf kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 29 juli 2018 10:07 #963872

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Royboot schreef :
Hallo bootwetenschappers!

Vrij recent veel hulp gehad via het forum bij wat elektra problemen. Erg blij mee.

Nu dient zich een nieuwe uitdaging aan. Ik vrees dat mijn motor (VP MD2030) niet meer genoeg wordt gekoeld. Zondagmiddag na een paar uur varen en even wat hoge toeren viel de motor uit.
Het koelwater wat op dat moment uit de uitlaat kwam was erg warm. De motor startte meteen daarna twee keer weer, bleef lopen met redelijk wat toeren in z’n vrij, maar viel uit toen ik hem in zn vooruit zette.
Heel even gewacht en gelukkig bleef hij lopen bij de derde poging. Ben toen heel langzaam terug naar de haven gevaren (nog wel ruim een uur).

Gisterenavond weer even gaan varen. 2u gevaren, lage toeren (1000-1500).
Hoewel er geen probleem ontstond vond ik de motor erg warm. Het koelwater was lauw.

De vraag is nu, heb ik een probleem? Er lijkt gewoon voldoende water aangezogen te worden. Dat zie ik bij de wierpot en ook uit de uitlaat komt voor mijn gevoel evenveel water als normaal. Dus mijn conclusie is dat er iets fout gaat bij het interne koelsysteem. Maar zeker weet ik het niet.
Hoe kan ik testen of het systeem werkt? Is het te doen om de warmtewisselaar zelf schoon te maken? Of kan ik dan toch beter een ervaren monteur inschakelen? En de thermostaat? Ben niet ervaren in klussen aan de motor.

Groet Roy

Meten is weten, koop een simpele thermometer die je aan de buitenkant van een slang of leiding kunt monteren, en dat water erg warm aanvoelt is normaal want de motor temperatuur is rond de 85 graden.
B)
Ik kijk altijd naar de hoeveelheid water die uit de uitlaat komt en als je dat vaak doet dan zie je direct dat er iets niet goed is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koelsysteem? 29 juli 2018 11:43 #963898

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Yellow Boat schreef :
kaaiman schreef :
Ik heb uiteindelijk een klem gevonden half zo breed als normaal en dat ging wel beter.

Jan

Voor dat soort smalle ansluitingen met een ribbel en een vrij slappe rubberen mof (dus geen echte slang) kun je soms beter een zogenaamde draadslangklem gebruiken ( zie je ook wel vaker bij zo'n aansluiting).
Beste even mee afbeeldingen googelen : www.google.nl/search?q=Draad+S...1280&bih=588#imgrc=_
Hier te koop bijv. : www.jasicamp.nl/slangklemmen/d...-gegalvaniseerd/c767
Ze zijn er ook met maar een draad.
Ad

Beste Ad

Die zijn echt te breed, volgens mij breder dan een normale slangklem. Beter kun je kijken bij slangklemmen voor ventilatie of CV handel. Probleem ontstaat bij vervanging van de rubber mof, als ze 1 x de goede bevestiging hebben dan krijgen ze vanzelf de goede vorm, maar een nieuwe is toch van vrij stug rubber en dat laat zich niet makkelijk in model van de aansluitingen drukken. (misschien een föhn erbij?)

Jan
Laatst bewerkt: 29 juli 2018 11:48 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl