Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schroefasafdichting

schroefasafdichting 19 mrt 2018 13:31 #927384

WIe kan mij helpen: Ik heb een schroefasdichting met een vetkoord (voorste zwevende lager). Nu staat er in het onderhoudschema bij schroefasafdichting (prop shaft seal) : should have slight drip".
Betekent dit dat hij af en toe een drupje mag lekken of betekent dat hij een drupje nodig heeft (waarvan dan wel ... ?)
Iemand hier enige ervaring mee. Hij lekt 1 drup water in ong halve minuut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 13:43 #927390

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
2 druppels per minuut is meer dan 1 liter per dag. Lijkt me rijkelijk veel. Even het vetkoord ietwat aanzetten. Dat er af en toe een drupje doorheen komt is niet erg tijdens draaien van de schroefas. Stil staand wil je het niet hebben, 30 à 40 liter water in de boot als je een maandje weg blijft is niet goed.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 13:43 #927391

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
vetkoord gesmeerd hoort inderdaad iets water te lekken. Of 1 drup per halve minuut veel is kan ik niet beamen, ik vind elke drup er 1 teveel.

Soms moet je de pakking drukker iets aandraaien, aannemende dat het vetkoord pakket nog voldoende laagdikte heeft.
Als de pakking drukker op zijn eind zit zal het vetkoord moeten worden vervangen.

Regelatig vet persen hoort daar ook bij.

Vandaar dat tegenwoordig vaak een volvo of allpa seal wordt ingebouwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 13:45 #927393

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Bij vetkoord en watergesmeerd pers je geen extra vet!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 14:00 #927401

Net gelezen dat 1 drupje water per halve-1 minuut moet, maar weet niet of dit voor rust of bedrijfsituatie geld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 14:00 #927402

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Milliways schreef :
WIe kan mij helpen: Ik heb een schroefasdichting met een vetkoord (voorste zwevende lager). Nu staat er in het onderhoudschema bij schroefasafdichting (prop shaft seal) : should have slight drip".
Betekent dit dat hij af en toe een drupje mag lekken of betekent dat hij een drupje nodig heeft (waarvan dan wel ... ?)
Iemand hier enige ervaring mee. Hij lekt 1 drup water in ong halve minuut

Als je goede pakking gebruikt hoeft er niets te lekken. Pakking werdt wel gekoeld door temperatuur van as. Regelmatig controleren en i.g.v. lekkage drukstuk iets aanzetten.
Standaard procedure bij pompen met betreffende as afdichting.
Bij mijn vorige boot ook geen enkele lekkage en ook geen vetpomp aanwezig.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 mrt 2018 16:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 14:56 #927419

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
okee, in mijn beleving ging vet persen en vetkoord altijd samen maar het kan zijn dat dat niet vanzelfsprekend is...

Gelukkig met mn volvo seal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefasafdichting 19 mrt 2018 15:07 #927422

Drupjes water alleen tijdens bedrijf, als koeling van een en ander.
Wanneer niet in gebruik geen druppels als de vetpers goed aangedraaid is.

Jaren lang met vetgesmeerde as gevaren, soms beetje kliederboel maar bij goed blijven smeren zeer simpel en doeltreffend systeem, en goedkoper dan Volvo seals etc!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl