Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De Dieselbacterie sloeg weer toe

De Dieselbacterie sloeg weer toe 24 juli 2016 21:34 #754531

Zie andere draadje over elektrisch probleem voor voorgeschiedenis.

vandaag mijn kunststof tank geheel leeg gemaakt en alle diesel (met wat pijn in mijn hart, niet perse vanwege kosten maar vanwege milieu/zonde) weggegooid.
Tank schoongemaakt, daarna alle slangen doorgespoeld tot aan de motor, alle filters vervangen.

Man, man wat een troep was dat. Mijn (Fer) Pomp op de Delphi filter zat volledig vol, ruim een uur staan spoelen met heet water en Dasty voordat het pompje weer heen en weer wilde en weer aanzoog, kwam een drab uit niet leuk meer (zie tweede foto). Toen schone diesel erin met hoge dosis Grotamar.

Vies werkje maar voelt goed dat het nu schoon is.
Morgen vertrek ik met 2 van mijn zonen voor een rondtripje Roompot> Vlissingen > Wemeldinge, dus hopelijk is het in orde, morgen stuk op de motor varen en dan moet het perfect zijn anders gaan we uiteraard niet de zee op.






Groet
bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 24 juli 2016 22:04 #754535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Goed wark!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 07:35 #754561

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
En nu direct over op GTL!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 08:09 #754568

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Je eerste tochtje dit jaar bas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 09:44 #754585

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zorg dat je reserve filters mee neemt.
Als er nog wat hier en daar los komt dan kan je wisselen.
Reserve brandstof filters moet je altijd aan boord hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 10:25 #754605

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zachte heelmeesters........Goed gedaan dus ;)

Veel plezier Bas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 11:03 #754626

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Pffff Wat een klote klus.

Maar zo te zien kun je er in ieder geval behoorlijk bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 12:20 #754646

Een Premium brandstof (met GTL en zonder de bio-troep) tanken scheelt wellicht.
Laatst bewerkt: 25 juli 2016 12:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 13:03 #754652

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
en de aanzuig verlengen tot op de bodem van de tank zodat alle troep meteen naar het filter en de waterscheider wordt getransporteerd. Is daar makkelijker te verwijderen dan uit de tank.

Motor pomp veel meer rond dan dat ie gebruikt (gesteld dat de retour naar de tank loopt en niet naar t filter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 14:23 #754665

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
HPV schreef :
en de aanzuig verlengen tot op de bodem van de tank zodat alle troep meteen naar het filter en de waterscheider wordt getransporteerd. Is daar makkelijker te verwijderen dan uit de tank.

Motor pomp veel meer rond dan dat ie gebruikt (gesteld dat de retour naar de tank loopt en niet naar t filter)

Zal niet werken denk ik. Onderaan de aanzuigpijp zit vaak ook een filter van gaas en daar zuig je echt die "shit"niet mee op. Alle troep opzuigen zoals je voorstelt lijkt me ook niet echt een goede oplossing want je weet dan nooit wanneer dat gebeurd en het gebeurd altijd als je dat niet kunt gebruiken, beter is het om geregeld gewoon je tank schoon te maken. Om de 10 jaar is ook geregeld. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 16:26 #754675

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De discussie aaanzuigen van de bodem of juist enkele cm er boven is al vaker gevoerd. Ik heb destijds gekozen voor de bodem. Achtergrond is dat in enkele cm diesel op de bodem alle vervuiling kan blijven doorgroeien en water juist daar blijft staan. Door van de bodem aan te zuigen is doorgroeien niet mogelijk. Toevallig ontdekte ik eergister water in mijn scheidingsfilter. Afgetapt en na twee jaar ook eindelijk het filter vervangen. In het filter slechts twee propjes zwart smurrie. Haast de moeite van het noemen niet waard.
Gister vijf uur op de motor gevaren en heel vaak gekeken of er weer water in het scheidingsfilter zat. Geen drup, gelukkig. Ik pleit dus voor een kleine tank, met aanzuig vanaf de bodem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 16:45 #754679

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Je zou een drain helemaal onder kunnen hebben en een zuig ergens iets boven de bodem.

De onderste zo groot dat alle vuil er door kan, de hogere iets eleganter en voor normaal gebruik.

op beide een filter.

De onderste standaard in bedrijf. Wanneer daar water/vuil komt, omschakelen naar het hogere en het lagere filter wisselen. En weer terug naar het onderste filter.
het onderste filter vangt dan alle grof vuil, maar je motor blijft paraat terwijl je wisselt.

Bijkomend voordeel is dat je snel alle rommel er uit kunt zuigen en eventueel elders filteren.

Zelf heb ik nog nooit het geringste probleempje gehad met de goedkoopste diesel.
Ik denk dat het komt omdat ik met een filter aan de tankbeluchting via kannen de diesel filter vóór het de tank in gaat.
De tankdop gaat maar heel zelden open.
In die kannen vond ik soms best wel veel vuil, maar dat was makkelijk te verwijderen, de vuile diesel via een willekeurig filter in een schone kan overschenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 19:27 #754703

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
als de motor regelmatig gebruikt wordt spoelt er een relatief grote hoeveelheid rond van tank naar motor en terug.
dan kan zich nooit iets op de bodem van de tank ophopen als er vanaf het laagste punt wordt aangezogen. maar blijft je eigen keus om dat niet te doen en te accepteren dat zich een tijdbommetje vormt onder in de tank.
een filter bij het begin van de zuigbuis heeft er bij mij nooit gezeten en zou ik dan ook verwijderen. Dat regelt een goed filter verderop wel. Hoe zouden er nog zulke grote verontreinigingen in de tank kunnen vormen als het zoveel wordt gespoeld?
Zeker wanneer er ook nog een grotamar dope wordt gebruikt...ontkom je niet aan denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 25 juli 2016 21:34 #754739

Daarom heb ik mijn dieseltank aangepast.

De retourleiding loopt nu - zoals de aanzuigleiding - tot 20mm boven de tankbodem incl. een schuine aanzuighoek.
Aan de onderzijde een waterzak met ruime aftapkogelkraan (incl. borging) en aan de bovenzijde een grotere inspectiedeksel.
Uiteraard met een groffilter/waterafscheider (Delphi) en fijnfilter op de motor.

Werkt prima!
Ondanks het gefilterd tanken van Premium diesel en de tank altijd zo vol als mogelijk houden is er toch af en toe een beetje condenswater in de waterzak.
Regelmatig de aftapkraan openen om even te controleren of er rommel in zit. :laugh:






Laatst bewerkt: 25 juli 2016 22:06 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 05:27 #754746

Goedemorgen,

Gelijk maar even alle antwoorden en commentaren in 1 mail :-)

Het verhaal was nog niet klaar, zondag alles schoongemaakt tot aan motor zoals hierboven beschreven, we zouden maandag naar Roompot varen, waren net de haven uit toen de motor alweer problemen gaf, terug dus.
Dit keer kwam er brandstof tot aan de opvoerpomp, maar daarna kwam er niks meer uit (getest door slang van opvoerpomp naar HD pomp los te maken en motor rond te draaien.
Opvoer-membraan pompje open gemaakt en dat zal ook volledig vol :-(.
Toen hadden we nog een lucht lekje langs de koppeling aan het (Fer)filter.
Nu loopt hij als een naaimachine. Pfff.

Liggen dus nog steeds in de thuishaven, vertrekken zo dadelijk.

@ @Jasper: yep, zie ook andere draadjes. De bodem is volledig kaal geweest en staat in de 2K epoxy + Coppercoat, en is zelfs gepolijst.

@Dehler: ik heb altijd reserve filters bij me maar was dus niet voldoende als de rommel zelfs de slangen (voor filter) verstopt en het opvoerpompje in de motor...

@Joop66: ja, gelukkig goed bereikbare tank met mangat

@Jollenbaas en andere: heb er nu premium Diesel in met Grotamar. GTL lijkt me ook wel wat maar ik weet nog niet waar ik dat kan halen in de buurt.

@HPV mijn aanzuigleiding ligt al op de bodem sowiezo.

@Allen: De boot heeft dus idd lang stil gestaan. Er zat dus overigens GEEN water in het systeem dat ik heb gezien. Dus verhalen over volle tank en condens helpen mij niet in deze (los van de discussie of het zin heeft om je tank vol te houden maar daar is genoeg over geschreven op dit forum).

Zo'n aftapkraan als Jollenbaas heeft is handig en daar geloof ik wel in dat dat goed werkt, is bij mij helaas geen ruimte voor. De onderkant van de tank is onbereikbaar.


Ok, croissants halen en zeilen !

eh.. nu nog wind...

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 06:33 #754755

Shedi schreef :
En nu direct over op GTL!

En gezien hetgeen hierin staat zou dat wel eens het bekende broodje aap kunnen zijn.

Bijlage:

Bestandsnaam: Zinenonzin...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:23 KB

In ieder geval heb je voor bacteriegroei in diesel water nodig .
Wat ik me wel kan voorstellen is dat bij de probleemgevallen onvoldoende de waterlaag wordt verwijderd doordat de aanzuigpijp naar het groffilter/waterafscheider een paar cm boven de tankbodem zit.
Eigenlijk is een "sump" onderin de dieseltank(zie post Jollenbaas) het beste, hoewel ik daar niet begrijp dat de aanzuig niet tot de bodem gaat , immers vuil en water komen als het goed is in die "sump"terecht.Maar de zuigleiding (afgeschuind) doortrekken tot de bodem kan ook. Zo komt het water daar terecht waar het hoort, in de waterafscheider en hebben bacterien minder kans.
Wat ook zou kunnen is dat , door de verminderde houdbaarheid van diesel mensen met een grote tank en heel weinig verbruik de diesel veel te oud laten worden wat door de verminderdde houdbaarheid van diesel met bio tot problemen zou kunnen leiden.Indat geval zou GTL beter kunnen zijn, zie documentje.
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 07:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 07:36 #754765

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Okee, dan is het gebruik van grotamar het beste om de bacterie te stoppen.

Premium diesel of GTL scheelt iets maar niet de wereld in dit geval. Gebruik van GTL doe je om andere redenen dan enge beestjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 09:18 #754797

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
[quote="Yellow Boat" post=754755
Wat ook zou kunnen is dat , door de verminderde houdbaarheid van diesel mensen met een grote tank en heel weinig verbruik de diesel veel te oud laten worden wat door de verminderdde houdbaarheid van diesel met bio tot problemen zou kunnen leiden.Indat geval zou GTL beter kunnen zijn, zie documentje.
Ad[/quote]
Dus niks broodje aap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 09:43 #754810

Shedi schreef :
[quote="Yellow Boat" post=754755
Wat ook zou kunnen is dat , door de verminderde houdbaarheid van diesel mensen met een grote tank en heel weinig verbruik de diesel veel te oud laten worden wat door de verminderdde houdbaarheid van diesel met bio tot problemen zou kunnen leiden.Indat geval zou GTL beter kunnen zijn, zie documentje.
Ad
Dus niks broodje aap.[/quote]

Dat "broodje aap" sloeg op de dieselbacterie en die slaat , bij aanwezigheid van water dan, net zo snel toe bij gewone diesel als bij GTL.En zonder water bij beide helemaal niet.
Dat je GTL inderdaad langer kunt bewaren is een heel ander verhaal want dat geet niet over de hier bedoelde bacteriesludge.
Wat er dan wel gebeurt weet ik ook niet, dat staat misschien wel in een van de linkjes van dat documentje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 09:46 #754811

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Bas van Dijk schreef :

@Jollenbaas en andere: heb er nu premium Diesel in met Grotamar. GTL lijkt me ook wel wat maar ik weet nog niet waar ik dat kan halen in de buurt.

Bouwman Zierikzee aan het Bunkerstation.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 09:50 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 09:49 #754812

In een Premium diesel zit 7% GTL ipv. de bio-rommel.
Laten ze dat frituurvet maar ergens anders verbranden. :evil: :woohoo:

Uiteraard met een dope (Acticide cmg of Grotamar) tegen de bacterien. :sick:
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 10:01 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 10:48 #754824

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Even geleden de winter tampons vervangen door een nieuwe tamponnetje + +.

Ze hebben toch weer enig water uit de tank gehaald.







geen aandelen meer :laugh:
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 10:50 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 11:46 #754832

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Mij lijkt dat GTL-verhaal zoooo lastig vol te houden. We varen ergens heen en moeten tanken daar waar er gelegenheid is. GTL of niet, die tank gaat vol, lijkt me. Ik zie me nog geen route uitstippelen langs GTL-stationnetjes. In Nederland niet maar zeker niet in het buitenland :blink:
Allemaal illusie....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 12:00 #754835

Maar wij van het zeilersforum zeilen toch gewoon zoveel mogelijk?
2 Weken weggeweest naar de Jadebusen, 15 motoruren. Een keer de tank uit een jerrycan (10 liter) bijgevuld.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Dieselbacterie sloeg weer toe 26 juli 2016 12:00 #754836

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
holtere schreef :
Mij lijkt dat GTL-verhaal zoooo lastig vol te houden. We varen ergens heen en moeten tanken daar waar er gelegenheid is. GTL of niet, die tank gaat vol, lijkt me. Ik zie me nog geen route uitstippelen langs GTL-stationnetjes. In Nederland niet maar zeker niet in het buitenland :blink:
Allemaal illusie....

Dat is heel erg afhankelijk van je vaarpatroon.
Ik vul mijn tank meestal bij in de thuishaven. Bij een tochtje van een paar dagen, van thuishaven naar thuishaven, verstook ik niet meer dan 5 - 10 liter diesel. Meestal minder. Op weg naar de haven kom ik langs een pomp waar men GTL heeft.
Alleen op langere tochten (van een paar weken) wordt er dus getankt waar kan worden getankt. Dan moet je het vaak zonder GTL stellen. Maar in de praktijk kun je bij hoofdzakelijk weekend-gebruik grotendeels op GTL varen. Als er een pomp in je buurt of op je weg zet, tenminste.
Als je nog 20 liter in cans meeneemt kun, je als je niet elke dag veel motoruren maakt, weken vooruit.

En van een tank normale diesel heb je natuurlijk helemaal geen last. Een niet te grote tank, die je binnen een paar dagen/weken opstookt ontwikkelt niet of nauwelijks vervuiling. Zeker als er geen condens in de tank kan ontstaan.
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 12:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl