Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gashandel afstelling MD2B

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 11:37 #705941

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Hallo,
Ik ben bezig om de instelling van de gaskabel op mijn MD2B te checken,
bijgaand een opnamen van de situatie op de motor >



De gele en de rode cirkel geven twee stelschroeven aan: wat is de functie van beide schroeven ?

De gashandel in de foto bevindt zich in rust-/stationair stand, toch zit er ruimte tussen de handel en de stelschroef (zie blauwe cirkel): is dat juist? Mijn lijkt de handel in rust-/stationair stand juist tegen die stelschroef te moeten rusten.
Hoe wordt de stationair stand afgesteld ??

THANKS,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 11:54 #705943

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Zoek eens in de handleidingenhoek van Fer, onze dieseldokter, naar een manual van deze motor.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 12:05 #705944

Proost schreef :
Zoek eens in de handleidingenhoek van Fer, onze dieseldokter, naar een manual van deze motor.

En anders hier: www.motoren.ath.cx/Download.ph...vo/MD1B-2B-3B_en.pdf
Overigens valt mij op dat de heok van de gaskabel t.o.v. de handel nogal groot lijkt.
Daardoor kan de bediening ongustig beinvloed worden.
Ideaal is 90 graden bij half gas.

Maar anders eens een foto van boven.

Overigens zie ik in de manual in de gauwigheid niks staan over dat afstellen .
Misschien in de workshop manual?
www.motoren.ath.cx/Download.ph...B-2B-3B_Workshop.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 12:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 12:09 #705945

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik zou eerst eens orde scheppen in de chaos.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 12:11 #705946

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Vanaf boven: onderste stelnok half zichtbaar >

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 12:17 #705948

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
douwe schreef :
Ik zou eerst eens orde scheppen in de chaos.

Het is een motorruimte,geen operatieruimte B)

Natuurlijk ziet een motor ruimte die wat nieuwer is er vast beter uit,maar met zo'n oude Volvo er in?En waar vettigheid zit daar roest het niet meer :whistle:

Jeroen
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 12:17 door sleen42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 12:59 #705961

Is dat op die laatste foto echt de stationair stand?
Raar , want meestal is de "aangetrokken stand" van de gaskabel juist de maximaal gas stand.Dan zou de handel nu juist bijna in de maximaal stand staan.
Maar kan ook zijn dat dit geen gewone kabel maar een trek-druk kabel is . Zou ook blijken uit het feit dat ik een veer mis die de kabel normaliter naar de stationairstand trekt.
Ad
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 13:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 13:37 #705978

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Klopt: is inderdaad zo'n trek/druk kabel (TeleFlex)
Is dat niet standaard dan op een MD2B ??
Hier een foto aan het andere uiteinde van de kabel (incl. trek/duw kabel keerkoppeling) >



Groet,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 16:59 #706027

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
als de motor ook met deze kabel(gashandel) word stil gezet hoor het zo, dacht dat dit bij de B versie niet het geval was.


stel het boutje zo in dat je het juiste stationeer toerental heb bereikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 21:19 #706186

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
De motor wordt met weer een andere -3e- kabel uitgezet die niet op de TeleFlex is aangesloten.
TeleFlex bedient alleen de gashandel (midden-aansluiting) en de keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 21:24 #706190

Volgens mij klopt er iets niet. De grote stelbout waarmee het stationair toerental mee ingesteld word moet een verende stift hebben. Om de motor te stoppen wordt met een stopkabel de gashefboom tegen de verende stift in getrokken.
Hoe wordt de motor nu gestopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 21:25 #706191

Zou als je aan de gang gaat meteen even je hogdruk leidingen goed checken ontroesten ! ;)
Voor je daar narigheid gaat krijgen


Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 15 feb 2016 22:20 #706219

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
johannesw schreef :
Volgens mij klopt er iets niet. De grote stelbout waarmee het stationair toerental mee ingesteld word moet een verende stift hebben. Om de motor te stoppen wordt met een stopkabel de gashefboom tegen de verende stift in getrokken.
Hoe wordt de motor nu gestopt?


Dat hoef niet en is eigenlijk meestal niet het geval , behalve bij oude motoren.

De meeste moderne motoren en daar valt de B versie van VP ook onder zit er een aparte hamdel op de motor die inwendig is verbonden met de regelstang.

Bij de md2 hangt het er vanaf welke koppeling je heb hoe de motor word gestopt.
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 22:32 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 07:50 #706261

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Dit is de handel waarmee de motor uitgeschakeld wordt, werkt met een aparte trek kabel. Koppeling is een MonoShift >>



Laatst bewerkt: 16 feb 2016 08:26 door Vronsky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 15:47 #706354

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ter werk gaan zoals ik eerder eb beschreven :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 16:08 #706357

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Indien je deze bijdrage bedoelt:

http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/motoren/569090-gashandel-afstelling-md2b#706027

Ik tel in totaal 3 stelboutjes: welke wordt 't ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 16:19 #706359

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Vronsky schreef :
Vanaf boven: onderste stelnok half zichtbaar >


Volgens mij: Onderste half zichtbare aanslag(nok) maximale toeren afstelling.
Bovenste aanslag (nok) minimale toeren afstelling.
Ik ben er vanuit gegaan dat de handel van de bediening op minimum staat.
wanneer de motor in de gefotografeerde stand rond de 7 a 800 toeren draait, zou ik de minimum nok met de stelbout tegen bedieningshandel draaien. Je minimum toerental is dan vast ingesteld.
En maak de boel wat beter gangbaar. Werkt lekkerder en beter. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 feb 2016 16:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 16:28 #706363

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vronsky schreef :
Indien je deze bijdrage bedoelt:

http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/motoren/569090-gashandel-afstelling-md2b#706027

Ik tel in totaal 3 stelboutjes: welke wordt 't ?

de bovenste op de foto

let wel een beetje op dat het stationeer toerental niet te hoog word, het mooist zou zijn dat je dit even meet met een hand toerenteller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 17:34 #706382

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
TOP!
Ga ik doen.

Thanks,
V.
douwe schreef :
Vronsky schreef :
Vanaf boven: onderste stelnok half zichtbaar >


Volgens mij: Onderste half zichtbare aanslag(nok) maximale toeren afstelling.
Bovenste aanslag (nok) minimale toeren afstelling.
Ik ben er vanuit gegaan dat de handel van de bediening op minimum staat.
wanneer de motor in de gefotografeerde stand rond de 7 a 800 toeren draait, zou ik de minimum nok met de stelbout tegen bedieningshandel draaien. Je minimum toerental is dan vast ingesteld.
En maak de boel wat beter gangbaar. Werkt lekkerder en beter. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 17:40 #706385

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Omdat de teller op het dashboard defect is, heb inderdaad onlangs zo'n draagbare laser toerenteller aangeschaft.
Eigenlijk bedoeld om de juiste kruissnelheid te bepalen, maar ook om stationair in te stellen.

Dank !
Fer schreef :
Vronsky schreef :
Indien je deze bijdrage bedoelt:

http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/motoren/569090-gashandel-afstelling-md2b#706027

Ik tel in totaal 3 stelboutjes: welke wordt 't ?

de bovenste op de foto

let wel een beetje op dat het stationeer toerental niet te hoog word, het mooist zou zijn dat je dit even meet met een hand toerenteller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashandel afstelling MD2B 16 feb 2016 18:38 #706410

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
doe je goed en ene koopje , je koppeling vernagelen kost meer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl