Ik haal tijdens het winterklaar maken altijd de impeller uit de pomp. Waarom zou je dat ding 5/6 maanden met gebogen schoepjes laten zitten.
Nu heb ik nog 2 oude (reserve) impellers aan boord. Uit nieuwsgierigheid heb ik ze vergeleken, omdat ik op mijn vorige boot altijd met een vijl de impeller passend moest maken.
De maten:
Merk Volvo Johnson Onbekend
Hoogte 22,74 21,83 22,25
Afstand schoep-schoep 51,78 50,63 50,79
Dikte schoep 3,44 3,40 3,18
Links op de foto de Volvo impeller. Die is nu 4 seizoenen meegegaan. Hij is het grootste in formaat. Op de foto lijken er wat scheuren, in het echt is dat niet zo. Hij ziet er nog goed uit.
De Johnson impeller heeft er 1 seizoen in gezeten. Twee schoepjes zijn verbogen.
Onbekend merk heeft er ook 1 seizoen in gezeten.
De volvo was de duurste, ik herinner me € 43,- Blijkt dus dat duurkoop een goede koop is.