Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheepsschroef verhitten?

Scheepsschroef verhitten? 08 feb 2015 15:58 #595352

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Goedemiddag,

De anode van mn saildrive VP 100S is aan vervanging toe. Daarvoor moet de schroef worden verwijderd. Die schroef is van aluminium en heeft een bronzen kern. Het verwijderen van de schroef kan prima met een poelertrekker. Dan voel je af hoeveel weerstand er bestaat tussen de schroef en de as. De as is glad dus zonder spiebanen.

Het terug aanbrengen van de schroef deed ik in het verleden met een rubber hamer. Daarbij moest echt hard worden geslagen en dat voelt echt niet goed.....

Nu heb ik het volgende idee:
De schroef vanaf de bronzen kern verhitten met een gasbrander. Omdat aluminium een hogere uitzettingscoëfficiënt heeft dan brons, zou dat toch goed moeten gaan, lijkt me. Dan de verhitte schroef over de koele as schuiven/tikken en klaar. Maar graag heb ik uw mening over het volgende:

1. Kan het verhitten van de schroef kwaad, ondanks dat de uitzettingscoëfficiënt van het binnenste brons lager is dan het buitenste aluminium?
2. Komt na afkoeling het metaal weer ini exact dezelfde vorm terug? Met andere woorden, kan ik na deze acties de schroef er een volgende keer wel weer afkrijgen ket een poelietrekker?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken,,,,
Groeten van Jur

Bijlage image.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 08 feb 2015 16:51 #595363

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
DO77 schreef :
Goedemiddag,

De anode van mn saildrive VP 100S is aan vervanging toe. Daarvoor moet de schroef worden verwijderd. Die schroef is van aluminium en heeft een bronzen kern. Het verwijderen van de schroef kan prima met een poelertrekker. Dan voel je af hoeveel weerstand er bestaat tussen de schroef en de as. De as is glad dus zonder spiebanen.

Het terug aanbrengen van de schroef deed ik in het verleden met een rubber hamer. Daarbij moest echt hard worden geslagen en dat voelt echt niet goed.....

Nu heb ik het volgende idee:
De schroef vanaf de bronzen kern verhitten met een gasbrander. Omdat aluminium een hogere uitzettingscoëfficiënt heeft dan brons, zou dat toch goed moeten gaan, lijkt me. Dan de verhitte schroef over de koele as schuiven/tikken en klaar. Maar graag heb ik uw mening over het volgende:

1. Kan het verhitten van de schroef kwaad, ondanks dat de uitzettingscoëfficiënt van het binnenste brons lager is dan het buitenste aluminium?
2. Komt na afkoeling het metaal weer ini exact dezelfde vorm terug? Met andere woorden, kan ik na deze acties de schroef er een volgende keer wel weer afkrijgen ket een poelietrekker?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken,,,,
Groeten van Jur

Bijlage image.jpg niet gevonden


Er zijn ook anodes uit twee delen tenminste op mijn Volvo saildrive. Maar ik denk dat die een maatje groter is. 120S ?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 08 feb 2015 19:49 #595425

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32526
In principe kan het, alleen moet je oppassen dat je de lagers en/of seals niet beschadigd door hoge temp.

Met poelietrekker onder spanning en Beetje verhitten en dan laten schrikken met een houten hamer?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 08 feb 2015 19:58 #595438

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Ik snap het niet zo goed.

Als de moer (met stroomlijnvorm) er af is, kun je de propellor er zo vanaf pakken. Die heeft een naaf die glijdt over de spline as.

Dus ik begrijp je situatie niet helemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 08 feb 2015 21:57 #595506

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Niet slaan (schrikken), lagers kunnen daar niet zo goed tegen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 09:46 #595570

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
@ Douwe: Helaas, de anode (nummer 27 op de afbeelding) bestaat uit één stuk. Jammer genoeg....
Laatst bewerkt: 09 feb 2015 09:52 door DO77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 09:50 #595571

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
@ joop66: Het lijkt me dat wat jij als gestroomlijnde moer aanziet, een tweede anode is. Maar het gaat dus om nr 27 op de afbeelding. De schroef wordt op zijn plaats gehouden door een pin. Nr 39 op de afbeelding. Die gaat dus door de schroef en de as. En dan zou je zeggen dat als je die pin verwijdert, je zo de schroef er af en op kan schuiven. Maar dat is dus niet zo....
Laatst bewerkt: 09 feb 2015 09:52 door DO77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 10:22 #595577

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Jur,
op de tekening zijn twee pennen te zien die genummerd zijn met nrs 39 en 40.Ik neem aan dat deze pennen als spie fungeren om zowel de moer op het uiteinde van de schroefas te borgen als ook te voorkomen dat de scheepsschroef op de schroefas
zou kunnen bewegen.
Als deze te verwijderen zijn zou ik, als de schroef niet op de schroefas wil bewegen,
proberen deze met kruipolie gangbaar te krijgen.
Lukt dat ook niet, na enige dagen regelmatig te bewerken, zou ik proberen met Coca/Cola deze onwillige schroef gangbaar te krijgen. Dat lijkt vreemd en ik wilde
in het verleden ook niet geloven dat de echte Coca/Cola in staat was konstucties, die samengeroest waren, weer gangbaar te maken, maar ik pas deze methode tegenwoordig toe bij restauratiewerkzaamheden aan klassieke auto s.
Tot mijn grote verbazing werkt dat nog steeds.
Ik zou zeer terughoudend zijn met het verhitten met een gasbrander bij het weer bevestigen van de schroef omdat je dan de schroef op de as krimpt waardoor je later de schroef met nog meer moeite kunt verwijderen als dat nodig mocht zijn.
Bij montage later is het raadzaam vet te gebruiken dat ook tegen de invloed van water kan.
Tevens zo weinig mogelijk een hamer gebruiken i.v.m. vervormingen en als het niet te voorkomen is steeds een rubberhamer gebruiken of een hamer met kunststofkoppen.
Succes gewenst bij de operatie en laat ons weten of het gelukt is want ook wij leren graag nog bij.
Vr. groet,
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 10:58 #595582

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
DO77,
Uitkijken met warmstoken van de schroef. Er bestaan schroeven die met een rubber (hard rubber) overgang tussen alu en brons aan elkaar zitten. Stook je die te warm, verbrand het rubber. Dan is er een mogelijkheid dat ze koud in elkaar geperst zitten. Vaak wordt daar Loctite bij gebruiktm boven de 100 graden laat dat los. Als maat kun je zeggen dat je bij 70 tot 75 graden de boel nog net met de hand kunt vasthouden.
Oorzaken dat de schroef lastig loskomt kan een kromme as zijn. Zag ik voorgaand nog niet genoemd.
Om lagerschade te voorkomen vooral niet op slaan, ook niet met een rubberhamer. Verzin dan een manier om de schroef er met een trekinrichting op te drukken.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 12:27 #595607

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Hoi alphons,

Het probleem zit niet zozeer in het afnemen van de schroef, dat. Lukt met een poelietrekker wel. Terug erop, dat is de uitdaging.... Oxidatie is eigenlijk het probleem niet. Het resultaat laat ik zeker weten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 12:32 #595609

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met wat touwtjes en blokjes, of evt een hefboom moet die schroef er toch wel op te duwen / trekken zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 12:32 #595610

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Petervdw schreef :
DO77,
Uitkijken met warmstoken van de schroef. Er bestaan schroeven die met een rubber (hard rubber) overgang tussen alu en brons aan elkaar zitten. Stook je die te warm, verbrand het rubber. Dan is er een mogelijkheid dat ze koud in elkaar geperst zitten. Vaak wordt daar Loctite bij gebruiktm boven de 100 graden laat dat los. Als maat kun je zeggen dat je bij 70 tot 75 graden de boel nog net met de hand kunt vasthouden.
Oorzaken dat de schroef lastig loskomt kan een kromme as zijn. Zag ik voorgaand nog niet genoemd.
Om lagerschade te voorkomen vooral niet op slaan, ook niet met een rubberhamer. Verzin dan een manier om de schroef er met een trekinrichting op te drukken.
Vr.groet, peter

De schroef is al behoorlijk op leeftijd, kan niet zien waarmee het aluminium aan het brons is verbonden. Dus heb ik geen idee wat ik ga verbranden als ik de schroef verhit. Dat maakt het een slechte optie....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 12:35 #595614

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Inmiddels heb ik wel nagedacht hoe ik de trekker andersom kan gebruiken, dus de schroef óp de as te schuiven. Dat ga ik eerst eens proberen. Het is wel erg lastig om dat hier met woorden uit te leggen. Maar binnenkort ga ik ermee aan de slag en zal ik e.e.a. Fotograferen. Dan kan ik u allen ook het succes of debacle kenbaar maken..... Dus wordt vervolgd. Maar nu al hartelijk dank voor jullie tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 13:58 #595634

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 913
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de bronzen naaf direct met het aluminium van de schroef in contact staat, aangezien deze twee elkaar onder water maar moeilijk kunnen verdragen. Het gevolg van direct contact zou leiden tot sterk corroderend aluminium. Ik verwacht dus een isolerende laag tussen brons en aluminium, en alleen al daarom zou ik met een brander uit de buurt blijven.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 14:08 #595639

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Andersom kan ook, maar dat is niet voor "doe het zelvers".
In plaats van de schroef warmstoken, de as afkoelen, met vloeibaar stikstof.
Maar waar kan je eraan komen, en heb je de nodige kennis en de juiste beschermingsmiddelen om dit te doen?
Bovendien dan moet de schroef bij het terugplaatsen wel in 1 keer op zijn plaats komen.
Ik weet niet of er veel verkeerd kan gaan, daarom is dit wel een mogelijke oplossing,
maar alleen als je goed weet hoe het moet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 14:29 #595644

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
DO 77,

Beste Jur,
het is mij niet duidelijk waarom je de schroef op een andere manier weer wilt bevestigen op de schroefas.
Als deze er zonder problemen af komt dan gaat deze toch ook weer op de zelfde manier op de schroefas of wil je de positie van de schroef op de schroefas veranderen als dat ten minste technisch mogelijk is.
Als ik de tekening goed bekijk is daarvoor m.i. weinig ruimte.
Wat Olav naar voren brengt betreffende de afscherming van het gedeelte uit brons en het gedeelte uit aluminium en het brons is zeker een punt van aandacht.
De isolatielaag tussen beide metalen zeker niet beschadigen, dus geen hamers gebruiken en ook geen branders.
Dat je foto s wilt maken en ons wilt laten zien is altijd welkom.
Wij wachten met veel belangstelling nadere informatie af.

Vr. groet,
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 19:35 #595726

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Je kunt ook andersom denken. In de plaats van het verwarmen van de schroef zou je ook de as kunnen krimpen, koelen door bijvoorbeeld bevriezen. In sommige toepassingen deden we dat voor lagermontage ook als het om kleine assen ging. Met stikstof gaat het ook wel. Zit in CO2 blussers. Wel uitkijken met je handen voor bevriezing.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 19:56 #595736

Proost schreef :
Je kunt ook andersom denken. In de plaats van het verwarmen van de schroef zou je ook de as kunnen krimpen, koelen door bijvoorbeeld bevriezen. In sommige toepassingen deden we dat voor lagermontage ook als het om kleine assen ging. Met stikstof gaat het ook wel. Zit in CO2 blussers. Wel uitkijken met je handen voor bevriezing.
Denk toch dat daar koolzuur in zit :-)
Maar koud is 't wel ja.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 20:38 #595755

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Proost schreef :
Je kunt ook andersom denken. In de plaats van het verwarmen van de schroef zou je ook de as kunnen krimpen, koelen door bijvoorbeeld bevriezen. In sommige toepassingen deden we dat voor lagermontage ook als het om kleine assen ging. Met stikstof gaat het ook wel. Zit in CO2 blussers. Wel uitkijken met je handen voor bevriezing.

Krijg hier wel een heel sterk déjà vu gevoel bij,
vooral als ik naar mijn opmerking van enkele post eerder bekijk!

In een CO2 blusser zit trouwens . . . CO2 en geen stikstof.

CO2 koelt ook, maar vloeibare stikstof veel harder,
maar is ook veel moeilijker om aan te raken,
en ook veel gevaarlijker.

Maar dat stond al in mijn eerder post.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 20:56 #595766

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
De schroef wordt toch geborgd met een moer?? Dam kan je die moer toch ook gebruiken om de schroef weer op zijn plek te drukken? Desnoods met een andere, aangepaste moer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 09 feb 2015 22:19 #595788

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Tony2920 schreef :
Proost schreef :
Je kunt ook andersom denken. In de plaats van het verwarmen van de schroef zou je ook de as kunnen krimpen, koelen door bijvoorbeeld bevriezen. In sommige toepassingen deden we dat voor lagermontage ook als het om kleine assen ging. Met stikstof gaat het ook wel. Zit in CO2 blussers. Wel uitkijken met je handen voor bevriezing.

Krijg hier wel een heel sterk déjà vu gevoel bij,
vooral als ik naar mijn opmerking van enkele post eerder bekijk!

In een CO2 blusser zit trouwens . . . CO2 en geen stikstof.

CO2 koelt ook, maar vloeibare stikstof veel harder,
maar is ook veel moeilijker om aan te raken,
en ook veel gevaarlijker.

Maar dat stond al in mijn eerder post.

Och, ik had je post niet gelezen. Wel heb ik ervaring met deze manier van koelen en zo monteren van lagers of andere voorwerpen op assen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 10 feb 2015 00:51 #595801

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
als het monteren te zwaar gaat, waarom de as/gat niet een klein beetje verkleinen/vergroten met een schuurpapiertje?
Je hebt het hier over enkele mu's, even met het handje en schuurpapiertje een beetje polijsten en je bent er.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 11 feb 2015 13:45 #596314

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
fransb schreef :
als het monteren te zwaar gaat, waarom de as/gat niet een klein beetje verkleinen/vergroten met een schuurpapiertje?
Je hebt het hier over enkele mu's, even met het handje en schuurpapiertje een beetje polijsten en je bent er.

Dat plan rees bij mij ook al inderdaad. De as wil ik eigenlijk van afblijven. Wil 'm wel polijsten met commandant of zo maar daar wil ik het graag bij laten.. . Het asgat in de schroef verwijden zal beter gaan. Is ook zachter metaal.
Laatst bewerkt: 11 feb 2015 13:47 door DO77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsschroef verhitten? 29 apr 2015 15:42 #620822

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Beste mensen,

Sorry dat ik niet zo super snel reageer met dit dit relaas, maar dan toch.

Zo was het. De anode tegen de saildrive is aan vervanging toe....





Maar hier hield de beweging van de schroef op:


ik voelde veel weerstand in de poelietrekker en wilde niet doorgaan. Voelde niet goed. U kent het wel...

Kruipolie heeft een weekje de tijd te krijgen om te doen waar het voor is. De schroef verplaatste zich met een stuk minder moeite. Bij het naar achteren schuiven met de poelietrekker, bleek dat de schroef, en de ring die daarvoor zat om een borgplaat op z'n plaats te houden, toch tegen een verdikking in de as aanliep. De enige oplossing is dus de as bij te werken. Daar voelde ik in eerste instantie niet veel voor, maar nu dat het enige euvel bleek, was ik er wel gerust op. Met een veil en een schuurladdertje van waterproof schuurpapier heb ik de verdikking verwijderd. kijk maar:


Onder het voorste gat zie je een gepolijst stukje. Daar is metaal weggehaald op de plaats waar de ring voor de schroef markeerde dat hij daar tegenaan stootte.

Toen de schroef er eenmaal af was kon de anode makkelijk worden verwijderd en de klus verder worden afgerond. Het monteren van de schroef (en ring) ging feilloos, zonder gereedschap te hoeven gebruiken. Op de hand was de schroef te plaatsen.








Wel heb ik de as en binnenzijde van de schroef goed schoongemaakt, licht gepolijst en met vet ingesmeerd.

Bedankt voor jullie hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl