Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD11C nakijken zonder te lichten

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 10:36 #585170

Fer schreef :
Peter

Een geprinte versie is handig zeker aanboord .

Begrijp ik niet goed.
Met een tablet of desnoods een smartphone kun je toch al je handleidingen op een (micro)sD kaartje zetten.
Of , goedkoper, je koopt een E-reader, die heb je al voor een paar tientjes.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 11:22 #585181

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hoeft jij ook niet te begrijpen , als men er een uitprint is dat hun beslissing en hoeven wij hier niet over te bakelijen


Niet idereen kan wil met het het digitale tijdperk mee gaan ,
Laatst bewerkt: 07 jan 2015 11:24 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 11:27 #585184

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Lekker makkelijk hoor een laptop of smartphone naast de motor tijdens het sleutelen.
Ik zie het al helemaal voor me YB.
Dan is een grote papieren versie toch ook wel handig.......
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 11:34 #585187

even snel een notitie krabbelen bij de onderwerpen waar ik mee bezig ben,...geloof niet dat de LCD schermen dat grappig vinden ;-) en ja ik ben iTjer van beroep maar digitalisering is niet altijd een voordeel.
Zelf heb ik een combi aan boord. Alle documentatie op een memorystick of op de NAS thuis. Aan boord een klein systeempje met UMTS verbinding en een kleine portable printer.
De meest belangrijke zaken heb ik in hardcopy aan boord met pennen en markeringsstiften...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 11:36 #585188

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Iedereen z'n voorkeur. Dus gemiere---- om niets :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 11:42 #585189

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 12:36 #585217

yep we raken ietwat off topic...of was het nou uit de koers ?...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 12:47 #585221

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fly-Tour

Hoe staat het met je klus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 14:12 #585232

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7871
Hou je roer recht, mannen.

Het ging hier over MD11 motortjes in het algemeen, en de mijne in het bijzonder.

Alle spullen zijn binnen. Dus nu weer langzaam in elkaar zetten. Eerste de cilinders, zuigerveren en zuiger, de kopjes.

En dan alles weer op de boot. Maar gezien de algehele weersgesteldheid, gaat dat niet komend weekend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 14:19 #585233

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Joop,
Dat zijn successen. Hou ons aub van de verdere vorderingen op de hoogte. Alvast bedankt.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 14:23 #585234

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7871
Nou, succes vind ik t pas als de eerste uurtjes er weer op zitten. Maar gewoon starten zou ook al heel wat zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 14:59 #585240

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Moge het lukken dan zou een en foto leuk zijn om mee te kijken naar dit fantasiese project
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 15:34 #585245

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Fer schreef :
Fly-Tour

Hoe staat het met je klus?

Ik PB wel effe, is iets tussen gekomen. Maar het komt wel goed.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 15:55 #585252

Fly-Tour schreef :
is iets tussen gekomen. Maar het komt wel goed.

je vingers?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 17:01 #585276

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Baasklusje,
Als iemand aangeeft dat ie iets privé wil afhandelen , dan ga je daar toch geen grapjes over maken? Hoogst ongepast toch.
Groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 17:08 #585280

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Peter

je schreef dat je motor alleen als hij koud is rookt, is dit blauw/ grijze rook?
Laatst bewerkt: 07 jan 2015 19:52 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 07 jan 2015 19:44 #585324

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Petervdw schreef :
Baasklusje,
Als iemand aangeeft dat ie iets privé wil afhandelen , dan ga je daar toch geen grapjes over maken? Hoogst ongepast toch.
Groet, Peter
Ik ken Thomas wel een beetje hoor.

Het is zeker geen onbenullige reden. Ons bedrijf is door onze eigen vennoot leeggeroofd. Ik hou even wat geld achter de hand voor de veiligheid, om evt. mijn vader bij te kunnen staan om ons hachie te redden, ik ben erg betrokken bij zijn zaak. Ik had nou net geld opzij gelegd voor een leuke motor op te scharrelen, maar ik stel het even uit. Over een paar weken of een week al, weten we hopelijk meer en kan ik zonder meer alsnog ergens een bod gaan doen op een MD11 of 2b. Want ik wil nu van de zomer toch wel een fatsoenlijke motor erin hebben staan. Over het inbouwen daarvan zal ik vast wel weer een topic openen. :woohoo:



Maar eigenlijk gaan we erg offtopic.

Ik kijk uit naar de foto's Joop van de montage van de motor.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 jan 2015 19:47 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 10 jan 2015 18:41 #586063

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7871
Weer even een update, voor de nieuwsgierigen:

Alle koelkanalen opgeruimd. Een losse boorkop. Dan kan ik geen schade aan het gietijzer maken.

Bijlage IMAG0612.jpg niet gevonden



Bijlage IMAG0613.jpg niet gevonden



Kleppen ingeslepen:

Bijlage IMAG0611.jpg niet gevonden



Klepsealtjes gemonteerd. Alleen op de inlaatklep:

Bijlage IMAG0614.jpg niet gevonden



Opstelling om de klepveer in te drukken, om de spietjes weer netjes te monteren.

Bijlage IMAG0615.jpg niet gevonden



Cilinder met verse hoonsporen. De oude "stootrand" is zichtbaar, maar niet voelbaar.

Bijlage IMAG0618.jpg niet gevonden



Voorzichtig de zuigerveren plaatsen:

Bijlage IMAG0621.jpg niet gevonden


Bijlage IMAG0622.jpg niet gevonden



Niet schuiven over de zuiger (krassen), maar met een tang voorzichtig oppakken en in stapjes naar de plek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 10 jan 2015 18:47 #586065

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7871
Rustig de zuigerveren in de cilinder werken. Hier en daar even helpen met een schroevendraaier om de zuigerveer naar binnen te duwen.

Bijlage IMAG0626.jpg niet gevonden



Borgveertjes voor de zuigerpen. Opening naar beneden of naar boven.

Bijlage IMAG0627.jpg niet gevonden



Maar: in het "de-coke" pakkingset zitten 4 klepsealtjes.... Fer????

Bijlage IMAG0629.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 10 jan 2015 20:28 #586081

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Alle vier gebruiken


Leuk die foto's ziet er goed uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 11 jan 2015 10:42 #586187

V.w.b. die klepsealtjes.
Je kunt ze best ook op de uitlaatklepepn zetetn hoor.
Alleen heeft dat waarschijnlijk ook niet zoveel zin(misschien denken sommigen er lekkage van uitlaatgas naar het carter mee te voorkomen?) en door de veel hogere tenperatuur zullen ze waarschijnlijk niet lang meegaan.
Overigens staat in de onderdelenlijst op www.marinepartseurope.com/nl/v...742230-21-15087.aspx ook alleen een inlet valve seal. (nr 24 )
Ook in de workshop manual wordt alleen gesproken over een seal op de inlaat klep:
41A. Clean the cylinder head. Oil the new sealing
rings for the inlet valves. Place the pin of tool
No. 884497 in the valve guide. Push the seal
ring over the pin and knock the ring down carefully
using the sleeve until the pin bottoms in the
sleeve.

Trouwens, ik ken ook niet anders bij gewone automotoren en daaraan heb ik in mijn jonge jaren heel wat gesleuteld.
Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 10:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 11 jan 2015 18:53 #586383

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De sels zij er alleen voor om olie lekkage naar de verbrandingsrukme te verminderden/ verkommen

De seals zijn van peek gemaakt en dit materiaal is zeer hitte bestendig en zal niet verbranden, mede omdat de klepgeleiders worden gekoeld zal de temperatuur niet extreem hoger worden dan de uitlaadklep


VP heeft doorom later geadviseerd om toch 2 seals per cilinder te gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 jan 2015 10:58 #586559

Dan hebben ze dat kennelijk niet in hun manuals gezet of pas (veel) later ingevoerd.
Bovendien, wat is eigenlijk het nut van zo'n seal op de uitlaatkleppen?
Immers , die kunnen i.t. de inlaatkleppen bij slijtage niet tot olieverlies leiden.
Dat trouwens een uitlaatklep niet heter wordt dan een inlaatklep waag ik te betwijfelen. Niet voor niets kan een uitlaatklep verbranden als hij te krap staat afgesteld .
Overigens kan PEEK ( polyetheretherketon) ook "maar" tegen maximaal 250 graden.

Ik zou wel eens willen weten(puur uit interesse ;) ) wat de achtergrond is van dat advies van Volvo Penta . Heb jij er misschien het betreffende servicebulletin van?

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 jan 2015 12:02 #586568

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7871
Bij een benzinemotor kan dat maar zo: Doordat de gasklep de pompwerking van de motor beïnvloedt, kan ook in de uitlaat een onderdruk ontstaan. Namelijk, als je plotseling het gas dicht draait. (Ja, draait, motorrijder, weet je nog) Dus bij alle motoren die ik van binnen gezien heb, zat op beide kleppen een seal.

Bij deze diesel, zonder gas-/smoor-/anderszins klep, kan ik me dat niet voorstellen. Natuurlijk zal er wel enige olie door capillaire werking de klepgeleider in verdwijnen. Maar dit gaat om heel kleine hoeveelheden. Wat ik wel opmerkte, was dat de klepstelen door kool best klemden in de klepgeleiders. Die kool zou maar zo van die olie af kunnen komen.

Hmm Mysterie.

Ik ga ze er maar in zetten. Nu toch tijd voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 jan 2015 12:18 #586571

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Grotere motoren hebben ook seals op de uitlaatkleppen. Soms zelfs olietoevoer naar de klepgeleiders.
Iedere verbinding tussen carter en verbrandingsruimte moet zo goed mogelijk afgedicht worden.
Ter voorkoming van koolvorming op klepstelen (joop) en vervuiling van smeerolie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl