Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD11C nakijken zonder te lichten

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 08:38 #576484

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Heren, (en misschhien vooral Fer,)

In mijn boot heb ik een MD11C staan met een saildrive. Er zijn 2 dingen mee aan de hand:

1: Hij is 34 jaar oud, en bang gemaakt door de foto's op dit forum wil ik de koelkanalen van binnen inspecteren.

2: Hij produceert sinds dit jaar nogal wat (witte) rook. Ik wil weten waar dit vandaan komt.

Mijn idee bij deze motor is dat hij zo laag belast is, dat ik voor het loopwerk niet zo bang hoef te zijn. 1100 cc en 23 pk. Dat is bijna niets. Bovendien is de motor vreselijk zwaar. 200+ kg is voor mij niet handelbaar.

De motor is van boven af goed bereikbaar, en vanaf de vliegwiel kant.

Nu had ik het volgende idee:

Carter met krukas laten staan, evt incl zuigers.

Van bovenaf demonteren. Injectie pomp, koppen en cilinders er af, en rustig thuis opknappen.

Later alles weer op het carter monteren.

Mijn vragen:

1: Is dit een raar plan?
2: Loop ik tegen overwachte problemen aan? Bijv: ik krijg op deze manier de zuigers er niet meer in. Of er is acrobatiek voor nodig waar je alleen met gebroken armen toe in staat bent?
3: Klopt mijn aanname dat het loopwerkt schier onverwoestbaar is?
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 08:39 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 09:41 #576512

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Is juist de lichte belasting niet een manier om een diesel te slopen? Zo'n ding moet juist hard werken anders gaat alles vervuilen, de zuigers poetsen de cilinders waardoor het olie gaat gebruiken en zo voorts?
Zoveel mogelijk zwaar laten werken is het beste...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 09:43 #576513

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
wat voor geur heeft de witte rook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 09:59 #576517

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
MD 11c heeft losse cilinders en koppen dus is relatief gemakkelijk te demonteren ter plaatse. Hier zit ook het addertje on het gras, de ene cilinder kan beter/slechter koelen dan de andere. Zou wel eerst een compressie test doen om te weten hoe de motor presteerd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 10:06 #576518

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Fer schreef :
wat voor geur heeft de witte rook?

Diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 10:19 #576521

Met witte of heel lichtgrijze rook die naar diesel ruikt ou ik eerst maar eens de injecteurs laten testen.
Waarschijnlijk ligt het dan daaraan.
VWB. dat onderbelast draaien; dat is inderdaad niet best voor je motor . Een paa keer per jaar "op z'n staart trappen"kan een hoop ellende voorkomen.
Overigens worden niet de cylinders gepoetst maar worden de microgroeven (die een diesel nodig heeft om de zuigerveren goed m.b.v. smeerolie te laten afdichten) "gecoat "met een lakachtige substantie , het zogenaamde "bore glazing".

V.w.b. de vervuiling van de koelkanalen; check eerst eens de temperatuur van het koelwater wat uit de uitlaat komt.
Dat is , als het goed is , hooguit handwarm. Is dat warmer kan dat aan de koelkanalen liggen maar evengoed aan de koelwaterpomp.
Een goede verdeling van het koelwater is redelijk goed te zien m.b.v. een infraroodcamera of (minder goed) een simpele infrarood thermometer.

Voor je zo'n motor helemaal gaat slopen ( met alle kosetn vandien) zou ik eerst eens een rijtje van zaken checken die de toestand van een motor vrij goed kunnen weergeven,dus:
Uitlaat temperatuur
koelwaterhoeveelheid (emmer onder de uitlaat)
injecteurs
thermostaat
eventueel IR foto.
compressiedrukken
olie laboratoriumonderzoek

En misschien nog een paar die me zo gauw niet te binnen schieten. :ohmy: (gaarne aanvullen)

Met dat soort "niet destructieve" tests kom je al heel wat te weten zonder meteen te gaan slopen.
Want een MD11 hoeft ondanks de leeftijd nog echt niet aan revisie toe te zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 10:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 10:48 #576526

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Onze dieseldokter stelt een vraag, krijgt respons maar hoeft niet meer te antwoorden. Toch makkelijk, die kennis van forumleden. ;)

Leuke avatar, Fer!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 11:13 #576531

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Yellow Boat schreef :
Uitlaat temperatuur
koelwaterhoeveelheid (emmer onder de uitlaat)
injecteurs
thermostaat
eventueel IR foto.
compressiedrukken
olie laboratoriumonderzoek

Uitlaattemp: Check. Dat is in orde.
Koelwaterhoeveelheid: Hoeveel moet er zijn? Er zevert vrijwel kontinu wat uit. Maar wat is de spec?
Injecteurs: Die kan ik demonteren en aan Fer geven.
Thermostaat: Niet aanwezig.
IR foto: Wie heeft een camera te leen? Die dingen zijn DUUR!!!!
Compressiedrukken: Kan ik op de haven vragen te meten,
Olie: net gewisseld, dus nu niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 11:55 #576545

Uitlaattemp: Check. Dat is in orde.
Koelwaterhoeveelheid: Hoeveel moet er zijn? Er zevert vrijwel kontinu wat uit. Maar wat is de spec?
Misschien weet Fer dat?Ik dacht dat het in de workshop manual stond maar heelaas... :blush:
Injecteurs: Die kan ik demonteren en aan Fer geven.
Thermostaat: Niet aanwezig.
Dat is raar want hij staat wel op de tekeningen (www.marinepartseurope.com/nl/v...742230-26-15106.aspx ) en in de handboeken.
Een motor zonder thermostaat kan immers nooit op de juiste temperatuur draaien.

IR foto: Wie heeft een camera te leen? Die dingen zijn DUUR!!!!
O.a.hier: www.camerahurennederland.nl/wa...ren%20flir%20i-5.htm
Kwestie van googelen. ;)

Compressiedrukken: Kan ik op de haven vragen te meten,
Olie: net gewisseld, dus nu niet mogelijk.
Mogelijk wel maar niet echt zinvol.
Heb je de oude olie niet meer?Zo ja , flink oproeren en monster nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 12:13 #576550

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Waarom is de thermostaat eruit

De motor blijft koude en dit kan mede Eem reden zij dat je witte rook hebt, de verbranding is niet optimaal
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 12:14 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 12:26 #576561

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Fer schreef :
Waarom is de thermostaat eruit

De motor blijft koude en dit kan mede Eem reden zij dat je witte rook hebt, de verbranding is niet optimaal

Geen idee. Die was er uit toen ik de boot kocht, 7 jaar terug.

Leek nooit een probleem te zijn.

De rook is ook nieuw dit jaar. Voorheen was er de normale lichte roet te zien.
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 12:27 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 12:56 #576568

Joop66 schreef :
Fer schreef :
Waarom is de thermostaat eruit

De motor blijft koude en dit kan mede Eem reden zij dat je witte rook hebt, de verbranding is niet optimaal

Geen idee. Die was er uit toen ik de boot kocht, 7 jaar terug.

Leek nooit een probleem te zijn.

De rook is ook nieuw dit jaar. Voorheen was er de normale lichte roet te zien.

Dat is dus ook niet de bedoeling.
Normaal hoort de rook gewoon vrijwel kleurloos te zijn of hooguit wit als het erg koud is (condensatie).
Ik zou maar eens snel de injecteurs na laten kijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 13:47 #576581

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Joop66 schreef :
Fer schreef :
Waarom is de thermostaat eruit

De motor blijft koude en dit kan mede Eem reden zij dat je witte rook hebt, de verbranding is niet optimaal

Geen idee. Die was er uit toen ik de boot kocht, 7 jaar terug.

Leek nooit een probleem te zijn.

De rook is ook nieuw dit jaar. Voorheen was er de normale lichte roet te zien.

Ik zou deze terugplaatsen , het kan zij. Dat deze eruit is gehaald omdat de motor warm liep of de thermostaat jojoën .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 13:48 #576582

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je besluit om de injectors er uit te halen is het ook wel verstandig om de compressie te meten, de adapter die je hiervoor nodig hebt is op mijn site terug te vinden
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 13:49 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 14:58 #576600

Fer schreef :

Ik zou deze terugplaatsen , het kan zij. Dat deze eruit is gehaald omdat de motor warm liep of de thermostaat jojoën .

Dat Jojoën kan gebeuren als er in de rand van de thermostaat geen ontluchtgaatje zit of dat verstopt zit met roest o.i.d.
Dat gaatje moet trouwens aan de bovenkant zitten anders kun je hetzelfde probleem krijgen.
Meestal zit dat gaatje er trouwens standaard in.
Oh , en zorg dat je die voor een direct gekoelde motor koopt.
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 14:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 16:39 #576628

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het gaatje zit er in maar dan nog kan de thermostaat jojoën, dit geld voor al voor de MD motoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 16:52 #576638

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Joop66 schreef :
Heren, (en misschhien vooral Fer,)

In mijn boot heb ik een MD11C staan met een saildrive. Er zijn 2 dingen mee aan de hand:

1: Hij is 34 jaar oud, en bang gemaakt door de foto's op dit forum wil ik de koelkanalen van binnen inspecteren.

2: Hij produceert sinds dit jaar nogal wat (witte) rook. Ik wil weten waar dit vandaan komt.

Mijn idee bij deze motor is dat hij zo laag belast is, dat ik voor het loopwerk niet zo bang hoef te zijn. 1100 cc en 23 pk. Dat is bijna niets. Bovendien is de motor vreselijk zwaar. 200+ kg is voor mij niet handelbaar.

De motor is van boven af goed bereikbaar, en vanaf de vliegwiel kant.

Nu had ik het volgende idee:

Carter met krukas laten staan, evt incl zuigers.

Van bovenaf demonteren. Injectie pomp, koppen en cilinders er af, en rustig thuis opknappen.

Later alles weer op het carter monteren.

Mijn vragen:

1: Is dit een raar plan?
2: Loop ik tegen overwachte problemen aan? Bijv: ik krijg op deze manier de zuigers er niet meer in. Of er is acrobatiek voor nodig waar je alleen met gebroken armen toe in staat bent?
3: Klopt mijn aanname dat het loopwerkt schier onverwoestbaar is?
Een opmerking: Cilinders demonteren zonder eerst zuigers te trekken wordt een moeilijke zaak.
Het terug zetten nog moeilijker.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 16:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 17:14 #576654

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
bij deze motor is dit allemaal niet zo lastig om de cilinder te verwijderen en de zuiger los van de drijfstang te maken.

terug monteren met een zuigerspanband zal ik wel beschrijven als dit nodig is.

denk dat we nu al te ver vooruit denken, eerst maar de compressie meten en bekijken of de motor met thermostaat goed loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 17:25 #576661

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De witte rook zou een gevolg kunnen zijn van water/vocht in het uitlaatspruitstuk. Als het sinds dit jaar is, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat er een kleine hoeveelheid koelwater intern lekt in het uitlaatspruitstuk...
Verder weinig andere mogelijkheden..

Geloof me, die gietijzeren watergekoelde VP spruitstukken kunnen volledig stukroesten. Wellicht is jouw spruitstuk in een beginstadium daarvan...
Ik heb het voorbeeld hier liggen, van mijn nog te reviseren MD 11 die in mijn Friesland komt.
Compleet uit elkaar gerot.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 dec 2014 17:29 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 17:36 #576665

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ik had gevraagd wat voor geur de rook was en dat was diesel en geen waterdamp.

dus water lekkage is minder aannemelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 19:13 #576704

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Infraroodcamera is natuurlijk beter, maar met een infraroodthermometer kan je ook een heel behoorlijk beeld krijgen. Mijn MD7a wordt 88gr op het heetste plekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 02 dec 2014 19:25 #576707

Ik ben vorige maand begonnen met het ontmantelen en reinigen. Het is goed te doen, zeker omdat er heel veel over geschreven is.

Zit er een beluchter in het koelwatercircuit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 dec 2014 09:14 #576852

koko schreef :
Infraroodcamera is natuurlijk beter, maar met een infraroodthermometer kan je ook een heel behoorlijk beeld krijgen. Mijn MD7a wordt 88gr op het heetste plekje.

Precies; en dan een foto van de motor erbij houden en de temperaturen op de bijbehorende plek zetten.
Als je genoeg temperaturen meet kun je er met een simpel tekenprogramma net zulke mooie plaatjes van maken als met een IR camera. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 dec 2014 09:27 #576864

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Fly-Tour schreef :
De witte rook zou een gevolg kunnen zijn van water/vocht in het uitlaatspruitstuk. Als het sinds dit jaar is, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat er een kleine hoeveelheid koelwater intern lekt in het uitlaatspruitstuk...
Verder weinig andere mogelijkheden..

Geloof me, die gietijzeren watergekoelde VP spruitstukken kunnen volledig stukroesten. Wellicht is jouw spruitstuk in een beginstadium daarvan...
Ik heb het voorbeeld hier liggen, van mijn nog te reviseren MD 11 die in mijn Friesland komt.
Compleet uit elkaar gerot.

Die is al vervangen. Inderdaad:die was finaal doorgerot (naar buiten) op de plek waar t uitlaatgas en het water bij elkaar komen. Mag ook wel met een motortje uit 1978.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 dec 2014 09:28 #576865

Fly-Tour schreef :
De witte rook zou een gevolg kunnen zijn van water/vocht in het uitlaatspruitstuk. Als het sinds dit jaar is, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat er een kleine hoeveelheid koelwater intern lekt in het uitlaatspruitstuk...
Verder weinig andere mogelijkheden..

Geloof me, die gietijzeren watergekoelde VP spruitstukken kunnen volledig stukroesten. Wellicht is jouw spruitstuk in een beginstadium daarvan...
Ik heb het voorbeeld hier liggen, van mijn nog te reviseren MD 11 die in mijn Friesland komt.
Compleet uit elkaar gerot.

Dit soort verhalen hoor en lees je vaker maar ze kloppen echt niet.
Uiteraard kan er een lek uilaatspruitstuk zijn maar dat zie je echt niet aan damp uit de uitlaat hoor.
Immers, alle koelwater komt altijd in de uitlaat terecht en wordt daar door het uitlaatgas opgewarmd.
Bij een automotor is dat inderdaad wat anders maar die heeft ook geen watergekoelde uitlaat.Bovendien is daar een koelwaterlekkage naar de uitlaat al snel meer dan de bij de verbranding gevormde hoeveelheid water. Bovendien verlaat daar alle water ( als de uitlaat eenmaal heet is) de uitlaat normaliter als waterdamp .
Daarnaast ontstaat er ook nog eens iets van 2,75 liter water per kg diesel als verbrandingsproduct(naast CO2 ) maar dat valt in het niet bij de hoeveelheid koelwater.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl