Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 1GM10 revisie ?

Yanmar 1GM10 revisie ? 24 apr 2012 06:53 #279839

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Er zijn al meerdere topics over geschreven, echter zie je door de bomen het bos niet meer.

Mijn Yanmar 1GM10 is uit 1987. Wij hebben het schip waar deze in zit in 2010 overgekocht.
De vorige eigenaar heeft het schip ongeveer twee jaar gehad, en nimmer onderhoud aan de motor gepleegd.
Tijdens de overtocht naar onze ligplaats, hebben we de motor flink op haar donder moeten geven om de Maas op te kunnen komen.
De motor heeft toen behoorlijk wat olie gebruikt.
Na deze tocht heeft de motor geen noemenswaardige hoeveelheden olie meer gebruikt.
Afgelopen winter heb ik de schroef vervangen omdat ik tegen wind & stroming niet goed in kon komen.
We zijn van een twee-blad vlinderdasje naar een drie-blad werkschroef gegaan.
Ik heb nu veel meer "grip" op het water.
Nadeel is dat de motor iets meer toeren nodig heeft om de rompsnelheid te halen.
De motor komt wel heel snel op haar maximale toerental.

Tijdens de overtocht van winterstalling naar zomer ligplaats bleek dat de motor weer olie aan het gebruiken is.
De rook uit de uitlaat is zichtbaar, en ruikt naar verbrande olie.
Na ongeveer 4 uur op 3200 rpm gevaren te hebben heb ik ongeveer 1/8 van de olie voorraad verbrand.

Ik heb lopen twijfelen of ik de motor moest vervangen of de Yanmar te laten reviseren.
Gezien het motortje eigenlijk haar rondjes gewoon netjes draait, neig ik naar een revisie.

Twee vragen:
  • Waar zou ik dit het beste kunnen laten uitvoeren? (ervaringen gewenst)
  • Wat zou zoiets ongeveer bij benadering gaan kosten?

Graag jullie expertise
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 revisie ? 24 apr 2012 07:41 #279857

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Fanman schreef :
Afgelopen winter heb ik de schroef vervangen omdat ik tegen wind & stroming niet goed in kon komen.
We zijn van een twee-blad vlinderdasje naar een drie-blad werkschroef gegaan.
Ik heb nu veel meer "grip" op het water.
Nadeel is dat de motor iets meer toeren nodig heeft om de rompsnelheid te halen.
De motor komt wel heel snel op haar maximale toerental.

Tijdens de overtocht van winterstalling naar zomer ligplaats bleek dat de motor weer olie aan het gebruiken is.
De rook uit de uitlaat is zichtbaar, en ruikt naar verbrande olie.
Na ongeveer 4 uur op 3200 rpm gevaren te hebben heb ik ongeveer 1/8 van de olie voorraad verbrand.

Ik heb lopen twijfelen of ik de motor moest vervangen of de Yanmar te laten reviseren.
Gezien het motortje eigenlijk haar rondjes gewoon netjes draait, neig ik naar een revisie.

Twee vragen:
  • Waar zou ik dit het beste kunnen laten uitvoeren? (ervaringen gewenst)
  • Wat zou zoiets ongeveer bij benadering gaan kosten?

Graag jullie expertise

Eerst maar dit: Is 3200 tpm niet zo'n beetje 9/10e volgas?. Dat je 4 uur op bijna maximale toeren en daarbij wat olie gaat verbruiken is niet vreemd voor een wat oudere motor. Kijk eerst eens naar het verbruik op 3/4 van het maximale toerental. Het beste is om op kruissnelheid te draaien en dat is niet je rompsnelheid en maximum toerental. Er zijn geen motoren die het prettig vinden om altijd voluit te draaien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 revisie ? 24 apr 2012 07:55 #279867

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
3600rpm is het maximum voor deze motor.
Ik draaide met de vorige schroef op 2600rpm, en kreeg van diverse gebruikers op dit forum te horen dat het toerental omhoog moest i.v.m. verkolen van de cilinder.

Bij normale toeren (2600rpm) gebruikt de motor ook olie, echter is dat niet extreem veel zoals bij 3200rpm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 revisie ? 24 apr 2012 08:02 #279870

ik ben het met proost eens, een klein beetje olie gebruik voor zo n motortje is geen probleem, verder is het "gelul" dat je veel toeren "moet" draaien, doe je dat in je auto ook, zal je bankrekening blij mee zijn.
kijk reviseren kan altijd, is heel goed voor het revisie bedrijf , maar slecht voor jouw centen. zolang de motor nog zo goed werkt, afblijven. het is toch een zeilboot, en die twee keer per jaar dat je langer de motor moet gebruiken, ach dat litertje olie, niets aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 revisie ? 24 apr 2012 08:05 #279872

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een revisies kan zin vol zijn maar mijn ervaring is dat de klant toch soms te veel verwachtingen heeft en zijn oude tor vergelijkt met zijn nieuwe motor in zijn auto.

Wat ik hier mee bedoel is dat vroeg men het niet zo nauw nam met emissies en dus motoren van vroeger meer roken en olie verbranden dan je nu zou willen en een revisie zal dit niet beter maken.
Om geen goede beslissing te maken moet je weten in wat voor staat de motor is en dit betelen metten is weten (compressie meting )


Wat het gaat kosten dit hangt af van het uurloon van de gene die de klus op zich neemt.

De GM1 moet niet moeilijk doen bij 3200 omw het max is dacht ik zo’n 3600omw

Als je een offerte aangaat vragen dan moet er minimaal in komen te staan dat de cilinder opnieuw moeten worden gehoond en de kleppenseal en de geleidingen moeten worden vervangen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 revisie ? 28 apr 2012 07:08 #281050

  • jottem
  • jottem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ik heb zelf ook ervaring met zo'n motortje uit 1986.Als je die op 3/4 van het max toerental draait dus 2800 is het olieverbruik een stuk minder. Ook totaan het bovenste streepje vullen van de motorolie levert in eerste instantie een hoog verbruik op, doe je hem minder vol dan is het verbruik lager.

Een echt goede reden om te reviseren is dat de motor niet meer of slecht start door een te lage compressie. Dat kan je testen door de motor te tornen (rond te draaien) met de slinger die erbij hoort. Dat moet niet gemakkelijk gaan, er moet een flinke weerstand zijn.

Zelf heb ik een keer zo'n motortje gereviseerd, waarbij ikzelf het sleutelwerk gedaan heb en een bedrijf er een nieuwe cilinderbus ingezet heeft en ook de verstuiver heeft getest. Aan onderdelen en uurloon was ik toen ongeveer €350 kwijt. De cilinderkop heb ik niet gereviseerd, alleen de verbrandingskamer schoongemaakt,de kleppen geslepen en nieuwe klepsteelafdichtingen geplaatst.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl