Er zijn al meerdere topics over geschreven, echter zie je door de bomen het bos niet meer.
Mijn Yanmar 1GM10 is uit 1987. Wij hebben het schip waar deze in zit in 2010 overgekocht.
De vorige eigenaar heeft het schip ongeveer twee jaar gehad, en nimmer onderhoud aan de motor gepleegd.
Tijdens de overtocht naar onze ligplaats, hebben we de motor flink op haar donder moeten geven om de Maas op te kunnen komen.
De motor heeft toen behoorlijk wat olie gebruikt.
Na deze tocht heeft de motor geen noemenswaardige hoeveelheden olie meer gebruikt.
Afgelopen winter heb ik de schroef vervangen omdat ik tegen wind & stroming niet goed in kon komen.
We zijn van een twee-blad vlinderdasje naar een drie-blad werkschroef gegaan.
Ik heb nu veel meer "grip" op het water.
Nadeel is dat de motor iets meer toeren nodig heeft om de rompsnelheid te halen.
De motor komt wel heel snel op haar maximale toerental.
Tijdens de overtocht van winterstalling naar zomer ligplaats bleek dat de motor weer olie aan het gebruiken is.
De rook uit de uitlaat is zichtbaar, en ruikt naar verbrande olie.
Na ongeveer 4 uur op 3200 rpm gevaren te hebben heb ik ongeveer 1/8 van de olie voorraad verbrand.
Ik heb lopen twijfelen of ik de motor moest vervangen of de Yanmar te laten reviseren.
Gezien het motortje eigenlijk haar rondjes gewoon netjes draait, neig ik naar een revisie.
Twee vragen:
- Waar zou ik dit het beste kunnen laten uitvoeren? (ervaringen gewenst)
- Wat zou zoiets ongeveer bij benadering gaan kosten?
Graag jullie expertise