Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welk type schrooefasafdichting is dit?

welk type schrooefasafdichting is dit? 15 apr 2012 16:51 #277143

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hallo Forummers,
dit weekend met succes de boot omgevaren naar de zomerligplaats. Onderweg natuurlijk regelmatig even benedendeks kijken of alls koel, droog en schoon blijft bij de motor. Daarbij viel het me op dat er langs de schroefasafdichting om de 3/4 seconde een flinke druppel de bilge in druipt. Na 50 km varen was er toch een flink aantal liters binnengekomen. Dit is volgens mij niet gebruikelijk. Op mijn vorige schip had ik een vetgesmeerde asafdichting en was een spuit vet en het aandraaien van de ring op het lager voldoende voor een droog resultaat. De huidige afdichting is zover ik kan zien watergesmeerd en zwevend.Er zit wel een ring op met een lipje om het draaien van de ring tegen te gaan. Zit daaronder een ring die vervangen of aangedraaid kan worden tegen het lekken?Overigens is de slang die langs het lager loopt van de bilgepomp.

Hieronder een foto van de afdichting.
Alvast bedankt voor de reactie!

Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 15 apr 2012 16:57 #277147

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het zwarte (rubberen?) ding lijkt op een volvo-seal.
daar wijzen ook de 2 meest rechtse slangklemmen op.
Alleen, dan horen de 2 links klemmen en de tiewrap er niet bij....
Die zien er ook niet erg officieel uit en zullen er wel bij gezet zijn omdat de boel ging lekken.....



Zo'n volvo seal (als het dat is.....) moet je officieel om de 5 a 7 jaar vervangen, en steeds als de boot uit het water is geweest even ontluchten, anders verbranden de subtiele lipjes die binnenin voor de afdichting zorgen.

groet
t
Laatst bewerkt: 15 apr 2012 17:00 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 15 apr 2012 17:02 #277150

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Volgens mij is dit een oude Vetus afdichting er zitten iets van 3 stuks vetkoord in.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 15 apr 2012 17:22 #277161

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Nee, het is geen volvo seal Capolavoro, de tie-rip zit er om de slang van de bilge pomp op zijn plaats te houden. Dat wordt nog aangepast overigens.
Ik vermoed ook dat er vetkoord in zit (gezien de draadeind met ring op het messing gedeelte). Ik kom echter bij zoeken op vetus seal geen overeenkomstige plaatjes tegen, maar dat maakt verder niet zoveel uit.

Kun je vetkoord in het water vervangen? Er zal vast wel wat water binnenkomen dan? Dat stroomt dan in de bilge (capaciteit ong. 100 liter tot de motor onderkant het water raakt) en kan weggepompt worden natuurlijk. Of kan ik er gewoon een extra koordje bij leggen en dan de ring weer aandraaien?
groet,
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 15 apr 2012 17:27 #277167

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is al een stok oud ding ik kan me wel herinnen dat ik er wel eens een heb gezien maar daar houdt het wel bij op.
Je kunt niet alle drie de verkorten vervangen zonder een straal water de boot in te krijgen.

Je zou de ring ook kunne aandraaien, en er bij leggen is misschien ook ene optie maar dit moet je ter plekken bekijken, dit is lastig te beoordelen achter een pc scherm

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 15 apr 2012 17:32 #277171

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Stokoud is niet altijd slecht :lol:
Maar ik snappum...
Misschien dat de werf hier terplaatse me even kan lichten om het vetkoord te vervangen. Zal het morgen eens vragen.

Bedankt zover!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 15 apr 2012 17:32 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 17 apr 2012 04:19 #277546

Ja het is een vetus-afdichting met er in 3 vetkoorden. De afdichting hoef je niet te smeren. Bij het vervangen, niet nieuwe erbij stoppen, zal er zeker water lekken en gezien je er moeilijk bij zal kunnen is snel werken niet echt mogelijk. De oude vetkoorden verwijderen met een punttangetje en nieuwe erin. Draait bij mij al 30 jaar probleemloos.(knock on wood)
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 17 apr 2012 06:47 #277576

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Zit ook op m'n friendship 26. Een(1) maal de pakkingringen vervangen in 25 jaar, verder kurkdroog. Wel even lastig om het opschroefbare drukstuk recht op de schroefdraad te krijgen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 17 apr 2012 07:04 #277580

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
dank voor de reacties. Dat wordt dus even in de takels terug, vervangen en weer tig jaar droog doordraaien:-)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 17 apr 2012 07:22 #277589

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Ik zou eerst eens proberen om het drukstuk iets verder aan te draaien.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 17 apr 2012 08:55 #277601

Is inderdaad een vetkoorddichting. Had dat ook op onze vorige boot.

Als de boot een tijdje op het droge heeft gestaan is het normaal dat hij lekt, een beetje aandraaien tot je iets meer weerstand voelt als je met de hand je as verdraaid.
Het zijn hele goeie en veilige dichtingen, ze lekken wel eens maar je zult zelf wel merken wanneer je moet aandraaien.

Je moet daarvoor niet speciaal uit het water. Je kunt de bovenste ring eruitprutsen (toch als er echt 3 ringen inzitten) en die bovenste vervangen door een verse, dan kun je het seizoen reeds waterdicht meemaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welk type schrooefasafdichting is dit? 17 apr 2012 09:49 #277609

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik kan helaas niet verder aandraaien - hij zit al tegen het eind van de schroefdraad aan helaas. ik zal er dan toch echt even uit moeten, of elke week even de pomp bedienen tot de winter er weer aan komt...

groet,
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl