Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koppakking monteren

Koppakking monteren 15 feb 2008 16:25 #27393

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2278
Hi,

Onze motor had een nieuwe koppakking nodig (diagnose van de expert...)
Ik heb wel wat sleutelervaring, maar dit is ff iets nieuws.
Gelukkig gaat het om een tweetaktmotor (geen gedoe met kleppen en distributie), een evinrude-blok. Daarvoor was een nieuwe pakking snel geregeld, maar nu moet 'ie er nog op :-)

Mijn vraag is deze: Op de oude pakking zit wat groene smurrie aan de randen. Is dit een extra coating die ik ook moet gebruiken om de zaak écht dicht te krijgen, of is dit niet nodig?

Alle andere handige tips zijn ook welkom ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 16:43 #27394

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Klikt als vloeibare pakking. Waarschijnlijk heeft een eerdere eigenaar de motor open gehad en bij het monteren de oude pakking hergebruikt. Bij een nieuwe pakking is dat niet nodig, een goede momentsleutel en het instructieboekje (overzocht met aanhaalmomenten) is voldoende.

Maar het lijkt erop of er meer met de motor aan de hand is, waarom heeft een eerdere eigenaar de motor opengehad en waarom moet je nu de pakking vervangen?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 16:56 #27395

ik sluit me aan bij bovenstaande post,

wel even alle oude resten pakking weghalen, anders gaat hij weer lekken
en de kop netjes aandraaien het beste met een moment sleutel.
en zeker niet aandraaien tot je tik hoort en dan een halve slag terug :lol: (heb ik ooit eens gehad met mijn kreidler, en daarna nog gewoon 80 km rijden // sorry draaf weer door is een boten forum :wink: )


@ mgbgt1975 het zou kunnen dat de vorige eigenaar de koppakking er al eens uitgeblazen heeft doordat de pakking oud was b.v. en dat hij dit gerepareerd heeft met vloeibare pakking.

Arco
Voorheen Cristina 730... sold
Huidig Curtevenne 830ak, Beenakker4m sabb8h.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 18:47 #27400

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2278
Right, bedankt voor het inzicht....
Ik dacht al dat het om vloeibare pakking moest gaan, maar ben niet bekend met het spul.

De vorige eigenaar heft idd de mototr open gehad. Nieuwe zuigerveren gemonteerd. De oude pakking heeft dezelfde kleur aan de randjes als de rest van het blok, dus dat zal wel de originele zijn :wink:

Gewoon een beetje schoonmaken is blijkbaar voldoende volgens jullie om de nieuwe pakking te monteren?

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 19:20 #27402

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Je moet zorgen dat beide vlakken helemaal schoon zijn, maar zorg er ook voor dat je niet met een beitel of mesje zo tekeer gaat dat je krassen krijgt. Dus schoon en onbeschadigd.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 19:33 #27405

Kijk wel na of je kop vlak is, anders heb je alsnog kans dat deze niet goed afsluit.
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 19:38 #27406

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2278
Kijk wel na of je kop vlak is, anders heb je alsnog kans dat deze niet goed afsluit.

Ik heb goeie ogen, maar ik zie niet direct wat vlak is en wat niet :-)

Neem aan dat je bedoelt meten met een mooi recht ding. winkelhaak oid?

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 15 feb 2008 23:35 #27421

Kromme kop is met name relevant voor diesel motoren waar de compressie zeer hoog is... Meten is vakwerk en moet je uitbesteden aan een revisie bedrijfje.
Met een 2takt loopt dat meestal wel los tenzij het blok veel te heet is geweest alvorens bijvoorbeel vast te lopen... (dan is er meer aan de hand)
ik zelf heb vaker koppen terug geplaatst zonder te vlakken maar wel met goed schoon gemaakte pasvlakken.
Restanten kun je verwijderen door bijvoorbeeld een zakmes vlap op het pasvlak het papier af te wrikken. Vaak laat restant dan met stukje los.

Moelijke stukjes kun je zelfs ook met waterproef schuurpapier en water glad maken.
Koppakkingen heb je overigens ook in dikten... dikker kan meer onregelmatigheden opvangen maar leidt ook tot een lagere compressie (mn bij diesels).
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 16 feb 2008 12:01 #27452

als er wat kleine oneffenheden in de kop zitten kan je eventueel een glasplaat nemen en daarop schuurpapier plakken, de kop daaropleggen en heel voorzichtig schuren, heb het met mijn kreidler met meerder koppen met succes gedaan.


ARco
Voorheen Cristina 730... sold
Huidig Curtevenne 830ak, Beenakker4m sabb8h.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 26 feb 2008 19:01 #28176

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2278
Hi,

De koppakking die ik wilde monteren bleek net niet helemaal de juiste. Er is dus nog niks gedaan...
Ondertussen is het juiste onderdeel gearriveerd, dus dit weekend moet de motor maar weer in elkaar.

Heeft iemand suggesties voor aanhaalmomenten. Ik kan een werkplaatshandboek kopen, maar dit beslaat 25 modeljaren en talloze types die ik niet wil voor 40 euri.... vind ik wat teveel ;)

De motor is van OMC, een Zephyr. Dit is (voor zover ik weet) een 35pk Johnson/evinrude blok op een saildrive. Prima constructie, maar wat gedateerd (1980) en incourant.

Iedereen die wat meer weet: Ik hou me aanbevolen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 17 juli 2014 09:50 #533345

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Gisteren vond ik dat mijn motortje wat power miste. Stationair kwam vond ik ook dat hij veel rookte toen ik terugwas.

Ik sluit niet uit dat in deze oude 2-takt nog de originele bougies zitten maar een collega dacht aan een uitgedroogde, dus lekke koppakking.
Nu eerst maar zien uit te vogelen wat voor type het is en of er nog een koppakking te krijgen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 17 juli 2014 10:14 #533358

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Hallo Arent,

Waarschijnlijk is de pakking inderdaad hergebruikt.

Niet tegenstaande dat, gebruik ik ook op nieuwe pakkingen een dun laagje siliconen pakking. Niet rondom de verbrandingskamers, maar wel de rest. Dat demonteert de volgende keer een stuk prettiger.

Over aanhaal momenten: die moet je weten. Helpt Google hierbij? Meestal heb je met een kwartiertje zoeken alles wel boven water.

Wat misschien nog wel belangrijker dan de exacte aanhaalmomenten is, is de volgorde van aanhalen. Dat doe je vanuit het midden naar buiten, en kruislings. En nooit in een keer. Altijd in 3 stappen of zo. Dan hebben de kop en het cilinderblok de kans om dmv kleine vervormingen naar elkaar toe te bewegen. Vanuit het midden beginnen en dan naar buiten werken, doe je om de kop zeg maar uit te smeren. Dus niet dat je van buiten af begint, en dan in het midden een stukje moet opproppen. Dat zie je allemaal niet, maar het gaat wel lekken, en de spullen kunnen krom gaan.

Dus eerst alles los in elkaar zetten, en zacht handvast draaien. Dan half koppel, en dan heel koppel vlgs de manual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 17 juli 2014 10:23 #533360

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Psst Joop,

kijk eens naar de datum van Arent zijn berichten ;)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 17 juli 2014 11:50 #533380

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Lourens, ik zou een nieuw draadje openen anders lezen mensen zich een ongeluk op zes jaar oude berichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koppakking monteren 17 juli 2014 13:08 #533395

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
wybeslot schreef :
Psst Joop,

kijk eens naar de datum van Arent zijn berichten ;)

Oooowww...... :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl