Vanuit mijn werkkring (niet bij de maker of leverancier) heb ik ervaringen met dit materiaal van verschillende gebruikers kunnen vernemen.
De wrijvingsweerstand lijkt toch wel stevig toe te nemen, wat niet verwonderlijk is met de stijve haartjes van enkele millimeters lengte. Voor een zeiljacht zou zich dit als volgt vertalen: bij licht weer is de wrijvingsweerstand het grootste deel van de totale weerstand en zul je dus een snelheidsvermindering merken. Tenzij je vergelijkt met een aangegroeid schip, natuurlijk.
Als je veel veel stuwkracht hebt, zal dit snelheidsverschil nagenoeg verdwijnen. Bij hogere (romp-) snelheid is immers de golfweerstand dominant.
De technische en werkzame levensduur is waarschijnlijk veel langer dan 5 jaar. Men stelt nu 5 jaar omdat classificatiebureaus om de 5 jaar een groot onderzoek willen doen naar de conditie van een geclassificeerd schip. Een normaal verfsysteem kan dan gewoon blijven zitten, maar de folie met haartjes moet verwijderd worden, omdat roestschade daarachter verborgen zou kunnen blijven.
Er ontstaat wel enige aangroei op dit materiaal - met name op warmere oppervlakken, die een zeiljacht doorgaans niet heeft onderwater - maar met een zachte borstel is alles er gemakkelijk weer af te halen. Ik weet niet of het tegen een hogedrukspuit bestand is.
Verder heb ik mijn twijfels bij de bestendigheid tegen mechanisch beschadiging. Als een jacht in hijsbanden worden gelicht, zetten die banden zich vaak even. Ze glijden dan over de scheepshuid. Op een groot schip bleek het materiaal niet bestand tegen een vergelijkbare situatie.
Ik verwacht dat Micanti nog wel wat wil doorontwikkelen aan dit product, voordat het aan 'consumenten' wordt geleverd, die het misschien nog zelf willen aanbrengen ook..

Ik zou het zelf wel willen overwegen, wanneer beschikbaar.