Watermaat schreef :
PimGu schreef :
De route tot het IJsselmeer zal niet zo spannend zijn, de enige vraag die rest, hoe comfortabel gaat de tocht over het IJsselmeer worden
Maar ook daar is maar één manier om achter te komen.
Ik zou me daar geen enkele zorg over maken en vooral lekker gaan zeilen. Dat "rollen" wordt nogal overdreven en is vooral het geval als je met masttop spi volle bak ruimwinds over de rompsnelheid gaat varen. Iets wat je op een klassieke s-spant ook hebt (en daar hoor je nooit iemand over).
Als je "gewoon" zeilt en tijdig wat zeil mindert is het geen enkel probleem en heb je aan zo'n Accent een uitstekende zeiler.......en een erg mooie boot!
Even een paar kanttekeningen :
- Het is inderdaad zo dat het rollen van IOR boten op z'n sterkst is als golflengte op het vaarwater in kwestie ongeveer gelijk is aan de waterlijnlengte. De IOR-boten worden gekenmerkt door een fijn (scherp) voorschip en een smal achterschip. Op het moment dat de romp met voor- en achterschip draagt op twee golftoppen, is de aanvangstabiliteit van de romp op z'n laagst. De boot rolt dan makkelijk een kant op en zal daarna, door de pendulum-werking van de kiel, een tegengestelde beweging inzetten, die voortduurt zolang de boot op de twee golftoppen 'hangt'.
Bij een IOR-boot die 'rompsnelheid' vaart is dat permanent het geval; zo lang de boot tegen de rompsnelheid aanhangt, zal het rollen voortduren.
Nu is de Accent gelukkig niet het meest extreme voorbeeld van een IOR-boot. In de praktijk zal het inderdaad wel loslopen. Golven met de waterlijnlengte en een hoogteverschil tussen golftop en -dal van meer dan een halve meter komen ook niet algemeen voor, maar op het IJsselmeer vaker dan elders op het binnenwater.
- Het stuk dat TS te varen heeft van de mond van het IJ naar Andijk, met de mast plat, is bij een windje van 3 bft goed te doen, denk ik. Bij een dike 4 bft wordt het al minder prettig, denk ik. Zonder een staande mast zal de boot zich tamelijk 'rukkerig' gedragen, omdat de demping van de mast ontbreekt.
Waait het 4 bft of meer, dan raad ik TS aan zoveel mogelijk binnendoor te varen, of in Durgerdam (zeilvereniging het IJ heeft een mastenkraan) de mast overeind te zetten.