Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bod uitbrengen: hoe pak je het aan?

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 10:20 #1514761

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Sommige boten zijn verkocht op de kleur van die mooie gordijntjes.

Je moet je verstand erbij houden. Anders komt soms "later de kater".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 10:28 #1514765

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
holtere schreef :
Liefde is niet vol te houden zonder blind te zijn. Blind leer je mee leven maar wie wil er nu zonder liefde!

"Blind" lijkt me hier niet helemaal het goede woord. "Acceptatie" en "relativeringsvermogen" (een combinatie daarvan werkt het best, denk ik) komt er dichter bij.

Anderzijds: liefde voor levenloze objecten; ik heb daar nooit zo'n last van gehad.
In het algemeen zijn die objecten vervangbaar. De regelmaat waarmee sommige ZF-ers van boot wisselen bevestigt dat ook wel min of meer. Ze houden ontzettend veel van hun boot, tot er één voorbij komt waar ze nòg meer van houden. Het is met die liefde allemaal maar net zo breed als het lang is, geloof ik.
Wat op zich geen enkel probleem is, want boten hebben geen gevoel, gelukkig.

En dat zeg ik, die niet aan levenloze objecten hecht, maar in m'n hele varende leven slechts twee boten heb gehad. De eerste om te leren wat ik eigenlijk ècht wilde, qua boot. Toen ik dat wist, heb ik de tweede gekocht, waarvan ik nu al weet dat het m'n laatste boot is. Geeft enige zielerust, moet ik zeggen.

Maar goed, na deze off-topic interventie maar weer snel verder met deze merkwaardige discussie, waar TS overigens zèlf om heeft gevraagd. Ik hoop dat het hem wat oplevert.
Laatst bewerkt: 06 okt 2023 10:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 10:39 #1514768

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Ik ben liever blind dan dat ik moet leven met begrippen als acceptatie en relativering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 10:45 #1514769

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
holtere schreef :
Ik ben liever blind dan dat ik moet leven met begrippen als acceptatie en relativering.

Hahaha.. Ieder z'n meug.
Iemand met een normaal bewustzijn en een normaal gezichtsvermogen ontkomt niet aan acceptatie en relativering als je een dragelijk leven wilt lijden. Wat mij betreft mag je dat "blind" noemen. Even goede vrienden.

Ik ben nu ècht weg uit deze discussie, hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 11:11 #1514774

Ik ben kennelijk absoluut afwijkend van de gemiddelde ZF boten koper. Een boot is vooral ook emotie. Er zijn maar weinig serie gebouwde (AWB’s) boten waarbij ik ook maar iets van emotie voel. Een enkele daar gelaten dan. Emotie ervaar ik wel veel vaker bij one-off’s. Dat je geen one-off moet kopen is kul. Juist daar zitten de plaatjes tussen die met name ook op constructief niveau ver boven de massa uitsteken. De roze bril afzetten blijft uiteraard wel belangrijk. De kosten zijn datgene wat je er voor over hebt. Ben je van plan vaak van boot te wisselen dan is een serie gebouwde “off-the-shelf boat the way to go”.
Just my 2c.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 okt 2023 11:13 door Noballast. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 13:32 #1514796

Boel goedbedoelde adviezen, maar zonder te weten wat voor boot het is kan de helft de prullebak in

Leeftijd is belangerijk voor CE en BTW
Is one off zelfbouw of door werf? Belangerijk voor CE
Onderhandelen, wel keuren uiteraard. Zomaar 50k lager bieden is nutteloos, misschien is die wel 200k waard en vraagt eigenaar maar 100k

Zonder meer gegevens valt er niks nuttigs over te zeggen, behalve als die voor jou voldoet en prijs acceptabel is. Wel keuren is mijn advies en een goede keurmeester kan je ook laten taxeren
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 14:46 #1514805

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Daar is al het eerste probleem ? Wat is het bouwjaar van een One-Off.

Regelmatig boten bekeken waarvan de bouwjaren en de gegevens van de motor niet klopten.

De verkopende partij was te goeder trouw, had de betreffende gegevens gekregen van de voverige eigenaar.

Soms wordt er een nieuwer bouwjaar aangegeven als het werkelijke bouwjaar.

De motor blijkt soms een "revisie" automotor te zijn van oudere datum.

Hoeft allemaal geen probleem te zijn, maar heeft wel invloed op de waarde van de boot.

Ook makelaars nemen veeal niet de moeite om de gegevens te controleren.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 15:11 #1514810

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik zou voor dat geld eerst een paar dingen willen weten:
Wat vind een expert van de bouwwijze en hoe beoordeelt diegene de kwaliteit daarvan?
Is de boot verzekerbaar tegen een redelijk tarief?
Hoe staat het met BTW verklaring of status en is alles aanwezig om aan de grens zonder gedoe verder te mogen varen. Dat is bij een one of een ingewikkeld proces waar alle bonnetjes enz enz bij komen kijken.

Ik weet niet of CE ook nodig is bij een one of, maar ook dat wil je van te voren weten, niet achteraf in orde moeten zien te maken.

Is de boot ingeschreven in het kadaster? Bij mijn weten is dat bij een One of ook niet zomaar geregeld. Moet je onderzoeken.

En als je dat helder hebt weet je hoe je je bod kunt opbouwen. En als een ander hem dan al gekocht heeft: misschien heb je dan heul veul gedoe minder.
Laatst bewerkt: 06 okt 2023 15:13 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 15:12 #1514812

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Grootste valkuil is als je eerst met jezelf gaat onderhandelen en dan vervolgens een bod uitbrengen.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 16:04 #1514821

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1603
Misschien is een one-off zonder ce meer waard dan een awb met ce waar de kiel wel onderuit valt (midden op de oceaan!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 16:48 #1514832

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
O heerlijk leesvoer!!
Ga door!

Misschien al zeggen dat ik (correct me if...) nergens emotioneel over geschreven heb.
Meestal komt dat bij mij pas na enige tijd gebruiken...

Het model zou ik met louter emoties misschien niet kopen. Met louter ratio misschien ook niet. Combinatie van (= inzetbaarheid voor dromen/wensen) eventueel wel.

In dat opzicht vind ik reageren op mijn "hier kan ik jaren verder mee" alsof dit emotioneel overladen is best vreemd.

Keuring zal gebeuren.

Momenteel wordt deze one-off (op papier/foto) kritisch bekeken door expert.
Er is een taxatierapport aanwezig van na het beëindigen van de bouw.
Edit: "survey report"

CE is vanaf... ? Jaar?

Btw zou betaald zijn. Wordt verder onderzocht.

Werfgebouwde romp.

Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: 06 okt 2023 17:02 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 17:01 #1514834

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Btw betaald…….

Vriend van me kocht een boot in het buitenland en had twijfels over de BTW status. Hij stuurde de documenten die volgens verkopende makelaar voldoende moesten zijn naar de NL douane. Binnen no time reactie: niet goed genoeg. Volgende documenten kwamen binnen, weer doorgestuurd. Wel voldoende.
Advies: vraag de bewijzen op en neem contact op met douane Vlissingen, team plezierjachten heten ze meen ik. Dan heb je dat maar getackled.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 17:03 #1514835

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ga zeker btw-verhaal in het oog houden.
Zal niet Vlissingen zijn, maar ergens in België...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 17:11 #1514836

CE geld voor schepen gebouwd na juni 1998
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 17:14 #1514837

CE is ook niet van toepasing op zelf gebouwde vaartuigen die niet in de eerste 5 jaar na de tewaterlating verkocht worden, experimentele vaartuigen, replica's, een heel scala aan one-offs (niet allemaal) of vaartuigen gebouwd voor een specifiele wedstrijd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 17:24 #1514838

Wat betreft de openingsvraag van Ilex:
Een boot kost een bepaalde hoeveelheid geld als deze nieuw is en word daarna minder geld waard. Ga je er opjectief naar kijken dan is er een waarde vermindering per onderdeel.

Neem de romp bijvoorbeeld. Stel dat die nieuw €100.000 gekost heeft. Ga uit van een levensduur van 50 jaar, dat geeft een afschrijving van €2000 per jaar.
Een mast heeft en levensduur van 40 jaar en kost €10.000, afschrijving van €250 per jaar.
Verstaging staat officieel 10 jaar voor en kost €3000, €300 per jaar.
Motor is €10.000 en gaat 25 jaar mee.

Zo reken je voor ieder onderdeel wat deze in de huidige tijd kost en maak je een afschrijvingstabel. Ieder onderdeel wat gereviseerd of vervangen is heeft minder afschriving. Tel deze posten allemaal bij elkaar op en trek dat af van de huidige nieuwprijs. Dat geeft je een goed beeld van de economische waarde van het scheepje. Moeilijkheid van deze methode is dat er een hoop gokwerk bij komt kijken voor prijzen en leeftijden. Er zitten echter veel onderdelen op een boot en waar je te weinig aanneemt voor de ene post neem je te veel aan voor de andere post. Dit middelt zich in de praktijk redelijk goed uit. Deze methode neemt uiteraard niet mee wat voor emotionele waarde er aan de boot vast zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 19:04 #1514849

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Je vergeet de inflatie. Een vergelijke nieuwe boot is in 10 jaar 10 x inflatie duurder geworden.

Alhoewel de boot in waarde gedaald is. Is de 2e hands waarde nog redelijk gelijk gebleven ten opzichte van nieuw.

De eerste jaren is de afschrijving hoog en de extra's aan navigatie spullen geven geen meerwaarde.

Maar na 10jaren bijvoorbeeld is de relatieve waarvermindering beperkt.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 19:30 #1514853

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ja, dat klopt wel ongeveer...
Ben naar een boot gaan kijken van 25 jaar oud, waar de vraagprijs gelijk was aan de aankoopprijs toen...
Nog zo'n slechte investering niet, een boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 19:45 #1514859

:laugh: :laugh:

Zelfs het onderwerp over een bod , brengt heel wat emoties los .

Hoe vind het ooit met mijn “ boot “

Vraagprijs pion 25 jaar in bezit €2500,00 euro
Ik ga kijken en de eigenaar vroeg wat denk jij ?
Nou ik denk dat ik eigenlijk niets wil geven maar €1,00 is ok .
Nou dat kon ik vergeten !!!!!!!

Prima wanneer moet je hier eigenlijk weer liggeld betalen ? Even denken , oeps over bijna 2 maanden weer . Oké vraag ik hoeveel is dat ? Voor 12 maanden 1500 of zoiets .

Ik zeg prima kom ik over 3 maanden wel eens kijken of ze nog te koop ligt wie weet ?

Je hoorde het kwartje vallen :woohoo: beetje hik hik zeg ik wat denk je van €500 , 00 ga je leuk met je vrouw weekendje weg lekker uit eten etc ! Deze boot gaat nergens heen dek lek , motor stuk , etc en het is herfst en dan winter deze boot gaat tot zeker het voorjaar nergens heen . Je gaat wel heel zeker de haven betalen ;)

Zo ben ik aan de pion gekomen €499,00 teveel maar hun hadden een leuk weekend gehad !!!

Materiaal etc is niets waard pas als iemand bereid is te betalen dan is er “even “ waarde daarna al niet meer . B)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 19:54 #1514863

brambo schreef :
Je vergeet de inflatie. Een vergelijke nieuwe boot is in 10 jaar 10 x inflatie duurder geworden.

Volgens mij ben ik dat niet vergeten hoor.
Erikdejong schreef :
Zo reken je voor ieder onderdeel wat deze in de huidige tijd kost en maak je een afschrijvingstabel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 20:06 #1514867

Bestaan natuurlijk ook gewoon boten waar de afschrijving bijschrijving positief is .

Hoe ouder hoe meer waard ; vooral door emoties.

Een VW busje T1 kost nu ongeveer 100x zoveel als hij ooit nieuw heeft gekost :sick:

Emoties B)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 20:33 #1514873

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
De wereld zou saai zijn zonder emoties...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 06 okt 2023 20:34 #1514874

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Jeroen-Pion schreef :
Een VW busje T1 kost nu ongeveer 100x zoveel als hij ooit nieuw heeft gekost :sick:

Laten we het op tienmaal zoveel houden.
www.autoscout24.com/lst/volkswagen/t1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 07 okt 2023 05:27 #1514896

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
En jij denkt dat een nieuwe T1 Samba destijds 32000 gulden kostte? De waarheid ligt dichter bij die 100x dan bij 10x.
Maar ik zou zo snel geen boten weten waarvoor hetzelfde geldt. Zeker niet als je inflatie meerekent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bod uitbrengen: hoe pak je het aan? 07 okt 2023 08:03 #1514908

Erikdejong schreef :
Wat betreft de openingsvraag van Ilex:
Een boot kost een bepaalde hoeveelheid geld als deze nieuw is en word daarna minder geld waard. Ga je er opjectief naar kijken dan is er een waarde vermindering per onderdeel.

Neem de romp bijvoorbeeld. Stel dat die nieuw €100.000 gekost heeft. Ga uit van een levensduur van 50 jaar, dat geeft een afschrijving van €2000 per jaar.
Een mast heeft en levensduur van 40 jaar en kost €10.000, afschrijving van €250 per jaar.
Verstaging staat officieel 10 jaar voor en kost €3000, €300 per jaar.
Motor is €10.000 en gaat 25 jaar mee.

Zo reken je voor ieder onderdeel wat deze in de huidige tijd kost en maak je een afschrijvingstabel. Ieder onderdeel wat gereviseerd of vervangen is heeft minder afschriving. Tel deze posten allemaal bij elkaar op en trek dat af van de huidige nieuwprijs. Dat geeft je een goed beeld van de economische waarde van het scheepje. Moeilijkheid van deze methode is dat er een hoop gokwerk bij komt kijken voor prijzen en leeftijden. Er zitten echter veel onderdelen op een boot en waar je te weinig aanneemt voor de ene post neem je te veel aan voor de andere post. Dit middelt zich in de praktijk redelijk goed uit. Deze methode neemt uiteraard niet mee wat voor emotionele waarde er aan de boot vast zit.

Met alle respect maar dit is onjuist. De economische waarde wordt niet bepaald op deze manier. De economische waarde is de prijs in een vrije markt waarbij verkoper en kopers samen de prijs bepalen. De vraag is dus hoeveel potentiële kopers bereid zijn te betalen.

Dit staat los van afschrijving, dat is meer iets voor het bepalen van boekwaarde als je een schip in de boeken van een bedrijf hebt staan. Dat is iets anders.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl