Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Noodroer

Noodroer 25 mrt 2024 06:58 #1548691

  • Haraka
  • Haraka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Wie heeft er ervaring met het vervaardigen van een noodroer? Hoe is het gemaakt en is het ook getest/gebruikt? Wat waren de ervaringen.

Ik ben aan het nadenken over een noodroer dat op de achtersteven geplaatst wordt op een houder met daarop een roeidol. Het noodroer zou dan gemaakt zijn van een roeispaan van 3 meter waarbij het roeiblad is vergroot. De houder voor de roeidol komt in de gaten van de wegneembare zwemtrap. Ons schip is een Dehler 34C.

Het is wel een groot ding om aan boord te hebben. Iemand nog andere ideeën?

PS: ik weet niet zeker of dit de juiste groep is om de vraag te stellen. Indien er suggesties voor een andere groep zijn? Zeiltechniek & wedstrijdzeilen wellicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 08:19 #1548696

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Ik heb wel eens een vernuftig systeem gezien met een spi-boom, die heb je toch al aan boord. daar zat met een soort klem een roerblad aan.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 08:37 #1548702

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
In wat voor situatie denk je een noodroer nodig te hebben? En hoe groot acht je de kans dat deze situatie zich voor zal doen?

Als het een hele kleine kans is zou je na kunnen denken over hoe je een deur of kastdeurtje uit je kajuit kan gebruiken aan een roeispaan of spiboom. Denk je hem regelmatig nodig te hebben dan moet je kijken waar je bergruimte vrij kan maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 08:47 #1548705

ManneeB schreef :
Denk je hem regelmatig nodig te hebben dan moet je kijken waar je bergruimte vrij kan maken..


Als je denkt een noodroer regelmatig nodig te hebben, dan is er iets anders mis ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 09:41 #1548711

  • Haraka
  • Haraka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Het noodroer is nodig om te voldoen aan de ORC3 uitrustingseisen voor deelname aan een zeilwedstrijd op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 09:52 #1548713

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
Een soort zeeanker slepen met twee lijnen vanuit de midscheeps en terug naar de kuip mag zeker niet?
Dat neemt iig veel minder ruimte in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 12:41 #1548725

  • Fredd
  • Fredd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Voor onze vorige boot (Leisure 23) heb ik een paar jaar geleden een noodroer gemaakt. Ik had een oud profiel beschikbaar van een rolfok omdat ik die had vernieuwd.
Mooi deelbaar en op die platte kant kon een klein roerblad worden bevestigd.
Ik gebruikte de hekstoel en een oog aan de spiegel om het geheel met toeclips te bevestigen.
Getest en goed bevonden. Nooit nodig gehad gelukkig.
Nu nog zien te bevestigen aan de nieuwe boot.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 13:27 #1548727

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 907
Windpilot heeft er een op hun site staan, vrij uitgebreid gedocumenteerd, maakbaar, maar die haf je vast al gezien.
De krachten zijn best fors lijkt me. Ooit op een kleiner zeilbootje de helmstok gebroken, de stok vd peddel die ik er heb gestoken had het er zwaar mee. Die had een hele simpele constructie met een aangehangen roer. Heel simpel zoals deze www.scoutingvlet.nl/wp-content...-002-transparant.png
Vraagt om 2 bevestigingen aan de spiegel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 13:58 #1548732

Wellicht iets ter inspiratie klikker de klik
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 14:23 #1548737

Haraka schreef :
Het noodroer is nodig om te voldoen aan de ORC3 uitrustingseisen voor deelname aan een zeilwedstrijd op zee.

Bedoelen ze niet noodhelmstok ipv roerblad?
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 14:25 #1548738

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Emergency tiller ... helmstok dus.
Ineens veel makkelijker te realiseren gelukkig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 15:59 #1548749

  • Haraka
  • Haraka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik ga het bij de wedstrijdorganisatie navragen, in de world sailing regulations category 3 monohulls with liferaft wordt bij 4.15.1 de emergency tiller genoemd en bij 4.15.2 A proven method of emergency steering with the rudder disabled. Dus ik denk toch een noodroer inclusief roerblad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 15:59 #1548750

  • Haraka
  • Haraka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 25 mrt 2024 18:44 #1548775

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Daar staat vlgs mij samengevat: Noodhelmstok (in geval stuurwiel uitvalt) en "proven method" zoals sturen met je zeilen, slepen van puts, zeeanker of lange lijnen. Is al jaren verplichte uitrusting dacht ik. Compleet noodroer staat nergens vlgs mij?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 26 mrt 2024 06:47 #1548827

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Ik heb in februari 2020 een test gedaan met mijn grote wrik/ roeispaan als roer.
Ons roer was stuk. Kon het zeilend nog gebruiken, op de motor was het bijna niet te gebruiken, het roer was zes centimeter krom en doordat wij een heel erg groot roer hebben moest je dan bij motoren constant bijsturen, bovendien waren de krachten op de helmstok enorm.
Ik wist dat een reparatie nodig was, wilde echter wachten tot het werken met epoxy mogelijk was (temperatuur) en heb daarom een test gezeild met de wrikspaan.
Die wrikspaan heb ik ooit zelf gemaakt, heb indertijd het blad veel te groot gemaakt, dacht “afschaven kan altijd nog”
Heb in een gevonden plank waaiboom hout een wrikdol opening gemaakt en die plank dan met behulp van een spie en wat touwen achter op de spiegel gemonteerd.
Daarmee ben ik dan een stukje gezeild, ook zeilend ankerop gegaan en zeilend geankerd. Werkte goed. Ons bootje is een zeer breed uitgevallen pilot cutter, lijkt qua tuig en zo op een Bawley. Dus een lange grote kiel. Ik wilde van mijn ankerstek achter het kleine eilandje Daskalio naar de overkant van de binnenzee. Dus onder zeil ankerop, eerst aan de wind vrijzeilen van het eilandje en omringende rif, dan afvallen en voor de wind naar de overkant, daar onder zeil ankeren.
Werkte prima want een roer werkt slechts als je snelheid hebt, met die roei – wrikspaan kon ik de achterkant van de boot in een bepaalde richting roeien, je kunt dus de boot draaien zonder snelheid.
Toch niet ideaal, het oppervlak van mijn spaan blad is ongeveer 0,15 m² en voor het sturen onder zeil een beetje weinig. Let, ik gebruikte enkel de kluiver en de lugdruil als zeilen. Heb je meer tijd kun je de boot op koers leggen met de zeilen, dit was op dit korte stukje (1 mijl) niet te doen.
Bij aankomst op de ankerstek heb ik te veel geweld en uitslag gezet, het dolplankje brak.
Test was voldoende, ik wist dat zelfs al had ik geen roer meer, de boot kon gezeild worden met enkel de wrikspaan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 27 mrt 2024 05:10 #1548969

Verreweg de meeste noodroer systemen zijn er op gebaseerd dat je normale roer vaststaat in het midden. Als de shit de fan hit dan is dat roer er niet meer en 99% van alle oplossingen zijn dan ontoereikend. Zelf ben ik 3 maal een roer verloren, altijd in korte baan wedstrijden dus makkelijk oplosbaar. Mijn partner is tweemaal haar roer verloren op de stille oceaan (goedkope productieboot) en heeft in totaal 3000mijl met noodroer gevaren. Aan de hand van onze gecombineerde ervaringen ben ik aan het experimeteren geweest. Alle aangedragen oplossingen werken niet als je hoofdroer er niet meer is, je boot is gewoon onbestuurbaar. Het enige wat werkt is als je iets van een aangehangen noodroer maakt wat je aan je spiegel op kunt hangen op narmale vingerlingen. Minimaal noodroerblad oppervlak 80% van dat van je normale roer als je dat gebruiken kunt met minder dan 10 graden roeruitslag onder alle omstandigheden. Vergeet de spinnakerbomen met vloerpanelen, vergeet de drijfankers of putsemmers aan meerdere touwtjes, niets werkt als je hoofdroer er niet meer is of onder een hoek vast zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 27 mrt 2024 05:46 #1548971

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
een goede zeiler kan zeilen zonder roer!

Voordat jullie een noodroer geinstalleerd hebben en je daadwerkelijk iets nuttigs ermee kan ben ik al lang en veilig in de haven! Al dan niet met eventuele hulp van anderen d.m.v. sleep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 27 mrt 2024 06:34 #1548975

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Bij ons bootje is het roer alhoewel erg groot slechts een heel klein deel van het laterale vlak, we hebben een erg grote lange kiel waardoor de boot rechtuit vaart van zodra er zeil op staat.
Bij moderne jachten is dat anders, vinkiel, de combinatie kiel / roer zorgt voor het lateraalvlak.

Het was rond de middag op een zondagse zomerse dag, in de winkel was niet veel loos, alle zeilers zaten op het water. De havenmeester kreeg een paniekerig telefoontje, Frans sprekenden, dus hij schoof het gesprek naar mij. Bleek het een klant te zijn die op het Veerse meer aan het zeilen was, ze hadden plots geen roer meer en waren in de buurt van de marina.
Ik had wel zin in een beetje actie, vertelde mijn vrouwelijke collega dat ik even een jacht ging binnenslepen. We hadden een Boston whaler als werkboot, erop een flinke buitenboord. Ikke met die whaler naar buiten, bleek er toch een heel venijnige westen wind te staan. Ik vond het jacht makkelijk, men stond aan boord te zwaaien zodra men me zag komen. Ik vroeg een sleeptouw, na enig gezoek vond men een stuk lijn. Ik werd ondertussen flink nat, de golfjes rolden van tijd tot tijd die werkboot binnen. Wij sleepten altijd achteruit,met de boeg van de Boston whaler naar het te slepen jacht. Werkte zo het makkelijkst. Dat is in de marina, nu op open water was het een natte bedoening.
Bleek dat jacht niet te slepen te zijn. Het schoot steeds van links naar rechts, blijkbaar had het jacht een spaderoer, nu los hangend en daardoor ging dat jacht ruim 20 meter in slingers.
Ik riep mevrouw die op de boeg toe dat ze een emmer in het water moesten gooien. Je weet wel, een klein zeeanker.
“Jette une seaule dans léau” communicatie was moeilijk door de wind en de huilende buitenboord motor. Mevrouw trok haar schouders op, handen als Christus naar boven, ze begreep het niet.
“jette une seaule dans l´eau” schreeuwde ik nog een keer. Deze keer begreep mevrouw, ze verdween naar achter en even later zag ik haar een emmertje in het water gooien. Zonder touw. Tja, had ik maar een beetje duidelijker moeten zijn.
We waren ondertussen toch reeds vóór de marina ingang, heb het jacht dan met erg veel moeite naar binnen gesleept, we hadden gelukkig een zeer brede haven invaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 27 mrt 2024 06:51 #1548977

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
OldBawley schreef :
Bij ons bootje is het roer alhoewel erg groot slechts een heel klein deel van het laterale vlak, we hebben een erg grote lange kiel waardoor de boot rechtuit vaart van zodra er zeil op staat.
Bij moderne jachten is dat anders, vinkiel, de combinatie kiel / roer zorgt voor het lateraalvlak.

Het was rond de middag op een zondagse zomerse dag, in de winkel was niet veel loos, alle zeilers zaten op het water. De havenmeester kreeg een paniekerig telefoontje, Frans sprekenden, dus hij schoof het gesprek naar mij. Bleek het een klant te zijn die op het Veerse meer aan het zeilen was, ze hadden plots geen roer meer en waren in de buurt van de marina.
Ik had wel zin in een beetje actie, vertelde mijn vrouwelijke collega dat ik even een jacht ging binnenslepen. We hadden een Boston whaler als werkboot, erop een flinke buitenboord. Ikke met die whaler naar buiten, bleek er toch een heel venijnige westen wind te staan. Ik vond het jacht makkelijk, men stond aan boord te zwaaien zodra men me zag komen. Ik vroeg een sleeptouw, na enig gezoek vond men een stuk lijn. Ik werd ondertussen flink nat, de golfjes rolden van tijd tot tijd die werkboot binnen. Wij sleepten altijd achteruit,met de boeg van de Boston whaler naar het te slepen jacht. Werkte zo het makkelijkst. Dat is in de marina, nu op open water was het een natte bedoening.
Bleek dat jacht niet te slepen te zijn. Het schoot steeds van links naar rechts, blijkbaar had het jacht een spaderoer, nu los hangend en daardoor ging dat jacht ruim 20 meter in slingers.
Ik riep mevrouw die op de boeg toe dat ze een emmer in het water moesten gooien. Je weet wel, een klein zeeanker.
“Jette une seaule dans léau” communicatie was moeilijk door de wind en de huilende buitenboord motor. Mevrouw trok haar schouders op, handen als Christus naar boven, ze begreep het niet.
“jette une seaule dans l´eau” schreeuwde ik nog een keer. Deze keer begreep mevrouw, ze verdween naar achter en even later zag ik haar een emmertje in het water gooien. Zonder touw. Tja, had ik maar een beetje duidelijker moeten zijn.
We waren ondertussen toch reeds vóór de marina ingang, heb het jacht dan met erg veel moeite naar binnen gesleept, we hadden gelukkig een zeer brede haven invaart.

niet zo handig, je had hem dan ook langszij moeten pakken en zo richting haven gevaren, zeker met een brede haven ingang!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 27 mrt 2024 07:59 #1548992

Ik heb ook ervaring met het verliezen van het roer. Sturen met alleen de zeilen was kansloos, mede door gebrek aan ervaring daarmee, de harde wind, hoge zeegang en de gezinsbemanning die niet op experimenten zat te wachten. De boot, een 33ft trimaran, was voorzien van een buitenboordmotor die nog enigszins kon bewegen. Daarmee na een fikse downwindse helletocht een haven kunnen bereiken.

Deze ervaring heeft mij doen besluiten om van mijn complete aangehangen roer constructie een reserve exemplaar te maken incl. ophanging, roerblad etc. Wat minder complex dan het originele roer maar volledig effectief. Zodanig effectief dat ik er nu nog steeds mee vaar en het complexere originele (klap)roer “nog afgemaakt moet worden” ….
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer 31 mrt 2024 03:18 #1549797

Ber schreef :
een goede zeiler kan zeilen zonder roer!

Voordat jullie een noodroer geinstalleerd hebben en je daadwerkelijk iets nuttigs ermee kan ben ik al lang en veilig in de haven! Al dan niet met eventuele hulp van anderen d.m.v. sleep.
Met een laser of 420 geen probleem, maar dit wil ik je wel eens zien doen met een gemiddeld zeiljacht van een meter of 12 op open zee met golven schuin van achter.
Ik betaal je E5.000 als je me dat kunt leren. What the heck 10.000!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 03:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl