Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is dit?

Wat is dit? 10 apr 2022 09:48 #1382947

Goedemorgen,wat een prachtige dag.

Weet iemand wat dit is (zie foto)?
Het zat van onder op de plafondbinnenbekleding. Er was niets aan verbonden. Er staat een N op, denk ik.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 apr 2022 09:50 #1382948

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1135
Is het magnetisch? Zat het misschien bij een kompas in de buurt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 apr 2022 09:51 #1382949

Deel van de kompascompensatie. Zit een stukje weekijzer in of een milde magneet.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 apr 2022 09:57 #1382950

Aha, bedankt voor de snelle reacties. Dan leg ik het even opzij, als curiosum. Met alle apparatuur tegenwoordig op de boot zal het toch wel niet meer voldaan hebben. En navigeren op het kompas zie ik ons toch niet doen (altijd land in zicht, en allerlei gps-apparaten bij de hand).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 apr 2022 10:14 #1382955

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
RobertWalter1 schreef :
Aha, bedankt voor de snelle reacties. Dan leg ik het even opzij, als curiosum. Met alle apparatuur tegenwoordig op de boot zal het toch wel niet meer voldaan hebben. En navigeren op het kompas zie ik ons toch niet doen (altijd land in zicht, en allerlei gps-apparaten bij de hand).

Als er een kompas is en dit goed functioneerde, zou ik het gewoon terug zetten op de plek waar het zat. Kost niks en ook al heb je gps aan boord; een gewoon kompas is nooit weg. Alles dat functioneert op basis van electronica, digitale techniek en menselijk vernuft kàn ooit falen. Of worden uitgeschakeld.
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 10:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 apr 2022 10:14 #1382956

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Berghout-2 schreef :
Deel van de kompascompensatie. Zit een stukje weekijzer in of een milde magneet.

Ik weet het niet helaas, maar op een albin van de afmeting van ts lijkt het mij wel een grote compensatie magneet. Ben dan benieuwd wat voor compas er op zit of zat.
Vraag: waar zat het object?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 apr 2022 12:43 #1382986

Het voorwerp zat min of meer een meter schuin links voor het kompas, dat zelf iets rechts van het midden van de boot zit. Andere grote magnetische voorwerpen zijn een ijzeren ballast in de kiel (900 kg geloof ik) en een VP MD17C.

Eerst dacht ik dat het een aanslag zou zijn, maar daarvoor zat hij op een onzinnige plek.En er is ook geen electrische component in de buurt. Dus ik ga toch voor de kompascompensatie.

Als we weer varen (nu nog aan het klussen), kan ik eens uitzoeken of hij iets doet voor het kompas.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl