Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch...

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 18:38 #1324524

Hallo het is al weer een tijd geleden ...de boot is nu een Aldebaran 815, pas gekocht maar het 50 jarig
Arona 186 (Fiat) Lombardini 1 cil. dieseltje geeft wat problemen. Nu zou ik natuurlijk graag zonder veel lawaai willen varen.
Zijn er op het forum mensen met ervaring en expertise om te adviseren hoe we zo voordelig mogelijk een inboard electromotor zouden kunnen plaatsen. Het bootje heeft veel charme maar ook nog wat achterstallig onderhoud en niet een enorme waarde dus wat te doen om toch veilig door havens bruggen en sluizen te kunnen varen.
Bijlagen:
Panta Rhei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 19:30 #1324548

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4156
Heeft deze boot een aangehangen roer? Overweeg dan een Pod op het roerblad.

Sowieso is een Pod volgens mij handiger dan een inbouw. Of een bbm. Ik ben heel tevreden over mijn Epropulsion (tot 6kw) op de Dingy.

Als je electrisch gaat en je weet niet zeker of je met deze boot oud gaat worden zou ik iets kiezen dat relatief eenvoudig weer te verwijderen is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 19:35 #1324552

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3403
Bert65 schreef :
Heeft deze boot een aangehangen roer? Overweeg dan een Pod op het roerblad.

Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de eigenschappen van het roer tijdens het zeilen.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 19:50 #1324556

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4156
Deze constructie wordt o.a. uitgevoerd door Hanse op de Hanse 315, en wordt ook al enige tijd door Torqueedo aangeboden. Is volgens mij voldoende beproefd, ook met klapschroef ( akmaritimeservice.nl/torqeedo-...rive-pod-motor-roer/ )

Je kunt natuurlijk ook prima een pod onder je boot / voor het roer monteren. Ben je van het inbouwen, uitlijnen etc af. Of gewoon een sterke 6 kw buitenboordmotor met afstandsbediening, die is ook weer makkelijk los te verkopen of mee te nemen.

Ik heb geen kennis en ervaring over het inbouwen van een electromotor, wel daar serieus over nagedacht en veel informatie gezocht.

Bij inbouw moet je altijd rekening houden met (veel) bijkomende kosten. Zo zal je vrijwel zeker niet je schroef kunnen hergebruiken. Het mooie van de electromotor is zijn compacte vorm. Mij leek een Pod ideaal. Er zijn inmiddels ook veel aanbieders. Ik hoop dat nog iemand zich meld met meer praktische ervaring.
Laatst bewerkt: 12 sept 2021 19:54 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 20:02 #1324562

Ja, veel ervaring:
hansfix.nl/electric/

Wat wil je exact weten?
Hoe zwaar is ie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 20:46 #1324578

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Zoek hier op het forum. Staan meerdere verslagen. Ik heb sloep van diesel naar E omgebouwd en later voor verkoop weer terug. Ik verving een 12 pk 2 cylinder diesel voor een 5 kw e aandrijving. Vermogen om romp snelheid te varen was tussen de 2 en 3 kw afhankelijk van wind en belading. Eigengewicht ongeveer 2 ton en dan 8 mensen er in en een korte breede sloep 6 meter lang 2.2 meter breed. Dus niet echt een model wat makkelijk vaart. Later naar 16 pk sole omgebouwd merkte niet veel verschil.

Ik zit er nu niet meer zo in maar echt efficiënte e-motoren zijn duur en de controller is ook niet gratis. Onderschat de warmte huishouding niet en bij een binnen boord hou je een zoemend geluid over wat over het hele toeren bereik ongeveer even hard is.

Inder tijd gekozen om het lifepo accu pakket te kopen van het blauwe merk. Ik zou het nu andersom doen zelf een lifepo accu maken en een pod motor kopen. Geen gedoe met schroefas koeling en inbouwen. En het werkend maken ik heb het gedaan met ervaring uit het zonneboot racen in mijn studie tijd. Dus het leer geld betaald. En op warme dagen 25 graden plus werd het toch erg warm in de accu/motor kamer.

Voor een aldebaran zou 3 kw voldoende moeten zijn. Ik zou kiezen voor een 48 volt systeem voltage ivm de amperes en dat door de bank genomen hoe hoger het voltage hod efficiënter de emotor word.

B.v een 4kw fp pod van torqueedo 3600 euro. En dan zelf een 5kw 48 volt accu maken van 16x 106ah lifepo cellen. Kost je rond de 1500 euro.inclusief lader. Potje onvoorzien rond de 5500 euro kan je varen. 1.25 uur op vol vermogen.

Goedkoper dan een nieuwe of goede 2de hands motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 21:25 #1324593

De boot is 8 meter heeft doorlopend roer achter de kiel weegt ca 2000kg
Ik weet at de daccus en motor een fors budget vergen. Maar hoop door zelf in te bouwen
ergens rond 4000 uit te komen liefst i.c.m. zelfde schroef en as gebruiken
Meer geld is m.i. voor een boot in deze toestand niet waard.
Dus moet echt low budget
Bijlagen:
Panta Rhei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 12 sept 2021 21:27 #1324595

Ik heb de Tapas omgebouwd voor zoiets. Is een draadje over hier.
8.2 meter, 2300kg. 7kwh limnc , 14s4p, 55 volt.
7 kw motor.
Geen druppel van die stinkende diesel meer aan boord :).
Het is een zeilboot. Motor is hulpmotor.
Dus niet met 20 pk vol gas van lagerwal bij 7 bft weg moeten motoren.
Maar met 2 knoop de haven in.
Ander vaar gedrag dan de gemiddelde zf'er.

1 kwh lader. Zware motorcontroller.
Eigen ontwerp bms.
Voor evt meer info moet je maar ff bellen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2021 21:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 05:21 #1324612

roozeboos schreef :
1 kwh lader.

Chris, schaam je!
:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 05:41 #1324617

Je ziet,er is diverse kennis aan boord op dit forum.
Kosten: ja voor 4000 kan het, maar dat vergt veel handigheid.
Zoals Chris, die een goedkope Golden Motor gebruikt (toch Chris?) Met een reductie (is ie al wat groter gemaakt?), of zoals ik met een oude hydrauliekheftrucmotor. Een simpele seriemotor, die enorm veel koppel heeft in lage toerentallen. Ideaal voor directe aandrijving dus.
Accu's: die LiFePO4 dingen die hier voorbij komen voldoen prima. Accubankje van een 10 kWh, kan je zelf uitrekenen wat dat kost.
Laders bijvoorbeeld van die jongens uit Praag zijn redelijk betaalbaar. (Al heb ik er al wel 3 opgeblazen, dus gevoelig zijn ze ook.)

Vertel maar wat je skills zijn, sturen wij je wel in de goede richting.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 05:46 #1324623

Meer geld is m.i. voor een boot in deze toestand niet waard.
Dus moet echt low budget[/quote]


vind het best een mooie boot op de foto

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 06:07 #1324631

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6453
Het simpels (en relatief goedkoop) is denk een buitenboord oplossing. En dat hoeft echt niet perse een torquedo te zijn :) .
Toevallig iemand tegengekomen die dat had. Met een koppelstangetje naar de helmstok, zodat de motor meedraait/stuurt, en een bbm lift zodat je het geheel uit het water kan halen.

Een inbouwmotor kan natuurlijk ook, maar dat vraagt wat extra construktie werk.
Denk aan een stuwdruklager, vertraging en motorbevesteging.

De motor en controller niet te klein kiezen. Liever beide een maatje groter en dan maximaal vermogen terugregelen. Dat voorkomt een hoop temperatuur problemen.

Elektisch varen is een perfecte oplossing voor zeilers. Ben je een semi motorvaarder met hulptuig, niet aan beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 06:10 #1324632

Is een gebruikte benzine BBM niet veel goedkoper dan? Die verkoop je ook weer elk moment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 08:37 #1324663

Dat is wel een punt. Ik denk dat velen nog niet toe zijn aan een elektrische aandrijving. Ik ken zelfs iemand die het geluid van een diesel juist leuk vind. ( is een duitser)
Dus het doorverkopen van je boot kan wel eens een dingetje zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 09:54 #1324690

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Onder de 4K moet kunnen met beperkte range en mogelijk 2dehans componenten. Kan uit een e heftruck of andere aandrijving. Stonden een tijdje geleden 2x bellmarine ac34 motor op MP deze staan er niet meer adverteerder was aquatic uit heusden. advertentie verlopen helaas.

deze nog wel. Zou genoeg moeten zijn voor een aldebaran. Vind de prijs stevig gezien de laag stof en garantie tot aan de deur.

Welke range wil je hebben. welke snelheden vaar je nu op de motor en voor hoelang? Word de boot ook door minder technisch onderlegde mensen gebruikt?

Hou er rekening mee dat een zelf gemaakt systeem geen waarde toevoegt aan de boot. Als er problemen zijn moet jij de service verlenen en kan je niet naar een leverancier of willekeurige boot monteur op de hoek. Dit laatste was de rede om voor verkoop de sloep weer naar diesel om te bouwen. Dan word je achter af niet gebeld dat hij het niet doet om een of andere reden. Bij een bekende aandrijving kan die een dealer of de importeur bellen. En voor een accu een accu handelaar. Net zoals bij diesel.

Voor 4000 nieuw. inboard
4kw e-motor 500 euro
150 amp continu 350 amp max controller 300 euro
accu 16x106ah Lifepo schatting 16x90 euro (inclusief bezorging en belasting) 1440
1x 16s daly BMS 200 AMP 150 euro
1x victron smart shunt 130
1x victron multiplus 48/1600/20 (dus altijd 220 aan boord mogelijk) 1000 euro (5 uur laad tijd van leeg naar vol met 100 amp accu)
Totaal 3520 euro
Geeft 480 euro voor onvoorzien, mechanische aansluiting,bekabeling en zekeringen. in je budget van 4000 euro.

Nieuw POD: Met kleinere lader en geen omvormer
3kw pod motor Epropulsion 2345 euro (dat is inclusief controller bediening met GPS en batterij info)
Monitor en gas handel 300 euro
accu 16x106ah Lifepo schatting 16x90 euro (inclusief bezorging en belasting) 1440
1x 16s daly BMS 120 AMP 100 euro
Accu lader 48 volt 10 amp 200 euro oplaadtijd 10 uur naar vol

Totaal 4385 euro

Als je voor 500 euro een goede motor+controller en bediening kan vinden dan scheelt dat iets. Bedenk wel dat als je echt budget gaat zitten en je geen ervaring hebt met het kiezen van componenten dan ga je leergeld betalen. In kapote componenten of in een teleurstellend totaal rendement. Er is hier op het forum ook iemand geweest die 4 stofzuiger motoren heeft gebruikt om electrisch te gaan varen. via omvormers etc. met motoren van 75% efficiëntie gekoppeld aan 80% efficiënte controllers aan 94% efficiënte omvormers was hij al meer 45% van zijn ingangs vermogen kwijt in warmte dan doe je het niet beter dan een Diesel motor.

dus ga je voor electrisch kies componenten met hoge efficienties en zorg dat je in dit efficiëntie bereik blijft. Dat betekend vooral de spullen koel houden en van met name je motor weten wanneer je in het meeste efficiënte gebied boven de 90% zit en dit gebied benutten voor de snelheden die je vaak vaart. Dit kan met juiste schroef keuze of keuze voor een overbrenging. Let wel op dat een overbrenging rond de 95% efficiënt is dus weer verlies in de keten.

Daarom mijn conclusie dat een compleet aandrijfsysteem kopen waar bovenstaande uitgedacht en getest is en ondersteund word. Zich gaat terug betalen in tijd en vaar plezier.
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 10:10 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 10:01 #1324691

Zeilers aan groter of dicht bij open water zullen met een elektromotor vrij gemakkelijk uit de voeten kunnen komen met slechts een beetje bijstellen van de mindset.

Echter als je in vakanties over binnenwateren naar een groter vaargebied dan is de concessie wat groter. Vanuit Zuid-Limburg is het zo’n 20 uur varen eer je bij de Zeeuwse Delta bent. Ja dat doe je niet vaak (1-2 keer per jaar op en neer), maar als je het elektrisch wilt doen met economisch verantwoordelijke accu, is dit alleen te doen een generator en een fatsoenlijke walstroom aansluiting tijdens de nacht (onze boot heeft doorvaarthoogte van 16m, dus die ligt op dat traject plat). Snellaadstations zijn er nog niet echt voor de pleziervaart.

Stel je hebt 4kW nodig hebt om de rompsnelheid te bereiken en je wilt die 20 uur kunnen varen in 2 dagen van 10 uur. Dan Heb je min 40kWh nodig aan accucapaciteit. Daarnaast in de nacht wil je de 40kWh kunnen laden voor de volgende dag, dus max 14 uur van de dag over. Dan zou laden met min zo’n 3kW aan walstroom kant betekenen (=63A lader op 48 volt!). En die kale accubank alleen al kost je een vermogen, zonder de apparatuur eromheen.

Met een wat andere mindset is het misschien mogelijk om met 2kW om 3*10 uur te varen en op basis daarvan met een compactere 1-2kW generator en kleine accu (10-15kWh) misschien ook goed te doen zijn. Dit ben ik nog aan het overwegen als oplossing.

Voor mijn standaard vaargebied is elektrisch varen prima te doen met een accu van zo’n 4-6kWh op onze 33 voeter van 4,8ton. Ik zit door de vaste bruggen en dus beperkte doorvaarthoogte ‘gevangen’, maar als onze boot met zo’n 4kW rompsnelheid haalt dan zal een accu van 4kWh de boot 1 keer op een neer kunnen laten varen op rompsnelheid tot de vaste bruggen.

Onze VP 2003 en SB120 saildrive zijn momenteel 30 jaar oud, doen het nog prima, maar ooit houdt het op. Dus ik volg de ontwikkelingen een beetje en wil wellicht over een paar jaar de saildrive ombouwen naar een elektrische aandrijving.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 10:07 #1324692

Vergeet ook niet het stuwdruklager, poelies en de snaar
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 10:10 #1324694

Rompsnelheid en elektrisch aandrijven is een slechte combinatie.
Je moet echt de motor als een hulp motor gebruiken. Anders niet aan beginnen!!

Reken jezelf niet rijk met hoge snelheden en groot bereik. Dat is echt wishfull thinking.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 13 sept 2021 10:22 #1324699

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Orange Sunset schreef :
Zeilers aan groter of dicht bij open water zullen met een elektromotor vrij gemakkelijk uit de voeten kunnen komen met slechts een beetje bijstellen van de mindset.

Echter als je in vakanties over binnenwateren naar een groter vaargebied dan is de concessie wat groter. Vanuit Zuid-Limburg is het zo’n 20 uur varen eer je bij de Zeeuwse Delta bent. Ja dat doe je niet vaak (1-2 keer per jaar op en neer), maar als je het elektrisch wilt doen met economisch verantwoordelijke accu, is dit alleen te doen een generator en een fatsoenlijke walstroom aansluiting tijdens de nacht (onze boot heeft doorvaarthoogte van 16m, dus die ligt op dat traject plat). Snellaadstations zijn er nog niet echt voor de pleziervaart.

Stel je hebt 4kW nodig hebt om de rompsnelheid te bereiken en je wilt die 20 uur kunnen varen in 2 dagen van 10 uur. Dan Heb je min 40kWh nodig aan accucapaciteit. Daarnaast in de nacht wil je de 40kWh kunnen laden voor de volgende dag, dus max 14 uur van de dag over. Dan zou laden met min zo’n 3kW aan walstroom kant betekenen (=63A lader op 48 volt!). En die kale accubank alleen al kost je een vermogen, zonder de apparatuur eromheen.

Met een wat andere mindset is het misschien mogelijk om met 2kW om 3*10 uur te varen en op basis daarvan met een compactere 1-2kW generator en kleine accu (10-15kWh) misschien ook goed te doen zijn. Dit ben ik nog aan het overwegen als oplossing.

Voor mijn standaard vaargebied is elektrisch varen prima te doen met een accu van zo’n 4-6kWh op onze 33 voeter van 4,8ton. Ik zit door de vaste bruggen en dus beperkte doorvaarthoogte ‘gevangen’, maar als onze boot met zo’n 4kW rompsnelheid haalt dan zal een accu van 4kWh de boot 1 keer op een neer kunnen laten varen op rompsnelheid tot de vaste bruggen.

Onze VP 2003 en SB120 saildrive zijn momenteel 30 jaar oud, doen het nog prima, maar ooit houdt het op. Dus ik volg de ontwikkelingen een beetje en wil wellicht over een paar jaar de saildrive ombouwen naar een elektrische aandrijving.

Tja concessies.Kan je beter 2x 12 uur varen op 75% romp snelheid dan kan je met de helft toe. Moet je wel uurtje eerder opstaan en uurtje later naar bed. 2*12=24 KWh moet je laden in 8 uur vraagt om 24/8=3kw aansluiting. Dat is een normaal huis stopcontact dus niks echt speciaals.

en voor dit tripje kan je ook een 2kw generator aan dek zetten zit je wel weer de hele dag in de herrie net als vroeger ;-)

maar laten we het ontopic houden.

zonder de range en gebruiks vraag niks nuttigs over de kosten te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 14 sept 2021 08:25 #1325039

Dank FKZ

Een duidelijke uiteenzetting daar kan ik wat mee.
We moeten alles wel in perspectief zien het is een investering in een klassieker van vijftig jaar oud.
Gezien de marktwaarde van vergelijkbare scheepjes in goede staat, lijkt met dit plan wel verantwoord.
Panta Rhei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 14 sept 2021 10:11 #1325076

Hans Pieter schreef :
Dank FKZ

Een duidelijke uiteenzetting daar kan ik wat mee.
We moeten alles wel in perspectief zien het is een investering in een klassieker van vijftig jaar oud.
Gezien de marktwaarde van vergelijkbare scheepjes in goede staat, lijkt met dit plan wel verantwoord.

Maar wat zijn de eisen die je stelt aan de motor kwa actieradius, vaarwater (stroming), weersomstandigheden etc?

Trouwens ik zie dat je boot 2000kg weegt, is dit het daadwerkelijke gericht gemeten door bijv een hijskraan? Onze vorige boot een Delanta 80 woog volgens de kraan ~1900kg en had een buitenboordmotorsteun op de spiegel. Daarop had ik tijdelijk een Torqeedo Travel 1103c met 1,1kW motor en 915kWh geïntegreerde accu. Kost rond de €2000,- en is prima om rustig een paar uurtjes rustig mee te varen en zeker voldoende voor in de haven, maar haalde de rompsnelheid niet (max van de Travel is 10km/u door de schroef, 8km/u op de Delanta).

Als je niet persé inboard wilt en je eisen zijn 'laag genoeg' dan is zo-iets wel een oplossing (Torqeedo, Aquamot, ePropolution etc). Hoewel het waarschijnlijk goedkoper kan door hierboven al genoemde bbm zonder accu te nemen zoals een minnkota en zelf een accubank eraan koppelt (mogelijk je reeds bestaande accubank).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 10:27 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 14 sept 2021 14:34 #1325133

Ik kwam deze nog tegen ter inspiratie

Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 15 apr 2024 20:36 #1553424

Als mede-Aldebaran bezitter ben ik erg benieuwd wat je uiteindelijk besloten hebt.

www.aldebaran815.nl
webmaster aldebaran815.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouw Zeilboot 10 pk diesel naar elektrisch... 15 apr 2024 20:53 #1553426

We zij al weer 2,5 jaar verder
Boot vekocht en met nieuwe boot weer gaan dieselen ;-)
Panta Rhei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl