Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: roerarm stuurautomaat

roerarm stuurautomaat 19 dec 2020 22:54 #1237913

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Vandaag wat aan het meten geslagen als voorbereiding op het inbouwen van de lineardrive.

De roerkoning is 50mm en de spiebaan is 18mm breed, de diepte helaas vergeten te noteren en vergeten.
hoogte boven het kwadrant 20mm dan begint er stuk 4kant voor de noodhelmstok.
Ik heb zelf niet gemeten om dat ik niet zo lenig ben en er makkelijk bij kan.
Wellicht is de hoogte boven het kwadrant iets hoger omdat de speibaan 18mm breed is en er is een foto dat zie je beide.

De kraag van de roerarmen van Vetus en Jefa zijn respectievelijk 66mm en 60mm hoog.
Zo het een probleem zijn als ik de roerarm gewoon monteer boven het kwadrant en dus 40mm niet gebruik van de klem constuctie ?
Het kwadrant verplaatsen om hoog of omlaag lijkt me niet fijn ivm de hoek van de staakabels die dan veranderd tov het kwadrant.

een paar foto's ter verduidelijking







Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 19 dec 2020 23:52 #1237924

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Waarom een aparte roerarm?
Is het kwadrant niet groot genoeg?

Uitlijning van je kabels is essentieel dus inderdaad niet verplaatsen als dat niet kan.

Waarom niet een vulstuk (laten) maken om op het vierkant te zetten? Dan klemt je roerarm goed over de hhele constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 09:49 #1237954

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
SanderH schreef :
Waarom een aparte roerarm?
Is het kwadrant niet groot genoeg?
Inderdaad.
Waarom maak je geen gebruik van wat er al zit. De foto's zijn van iets te dichtbij genomen om het goed te kunnen zien maar er is vast een plek op het kwadrant te vinden waar de pen (?) te plaatsen is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 10:59 #1237977

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
het kwadrant is van aluminium en in mijn ogen gemaakt voor trekkrachten langs hte hele kwadrant door de staalkabels en niet voor duwkrachten op een plek. de klemming aan de roerkonig ziet er roobuus uit de rest is vrij iel.

Hoe bedoel je een vulstuk ?

Onderstaande foto duidelijker ?

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 11:24 #1237988

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Je wilt de nieuwe roerarm boven je kwadrant zetten, toch?
Dan kun je het best een verloop maken van het vierkant naar rond om zo goed mogelijk te klemmen.

Anders klemt je roerarm niet goed en zal hij door de krachten scheef trekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 11:29 #1237989

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Er is geen bovenlager in dek, de roerkoning is dus vliegend gelegerd. Hoe hoger je de roerarm op de roerkoning zet, hoe groter de buigmomenten in de as.
Een roerarm levert immers niet alleen een moment (wat de bedoeling is) maar ook een dwarskracht op de as gelijk aan de stuwdruk van de cilinder.
Theorie dus. Je kan het narekenen natuurlijk.

Is er een mogelijkheid om de ruimte onder het kwadrant te gebruiken? Daar zie ik nog 5 cm aan bruikbare spibaan.

Ik zou geen roerarm van 60 hoog alleen op de onderste 20 mm laten drukken. Dan krijg je wringing.
Dat opvulstuk zou kunnen. Een 50 mm rond staf met vierkant gat dat over de bestaande vierkant past en de spiebaan verlengt tot die 60 mm, zoals sanderH al stelde. Maar waar komt dan het noodhelmstok?

Je kan wellicht ook een horizontale plaat over het dunne deel van het kwadrant plaatsen, dat met hoeklijn vast ligt, en daar het aangrijpingspunt cilinder op maken. Verdeel en heers zo gezegd.
Laatst bewerkt: 20 dec 2020 11:30 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 11:41 #1237992

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Mijn eerste indruk was staal omdat er hier en daar wat roest zit maar dat maakt niet uit. Sterk genoeg.
Je kunt het gat in het kwadrant opvullen door er een plaatje overheen te zetten dat voldoende groter is om het met boutjes vast te zetten.
Je hebt dan voldoende ruimte (denk ik) om een makkelijke plaats te kiezen voor de bevestiging van de drive aan de boot. Zowel v.w.b. de afstand van de pen tot het hart van de roerkoning als de plaats op de omtrek. Immers, arm en drive moeten, als het roer in de middenstand staat, haaks op elkaar staan.
I.p.v. een plaatje kun je natuurlijk ook strip of stukje hoekprofiel gebruiken.

In geval van staal kun je het plaatje er ook in lassen. Moet het kwadrant er even uit. Maar in geval van bouten misschien ook als je niet genoeg ruimte voor je boormachine hebt.

Er is ook nog een mannier om het helemaal zonder lassen of boren te doen.
Maak je aan de onderkant nog zo'n plaat en zet je ze tegen elkaar met de boutgaten precies tegen de rand van het gat.
Fraaier, maar niet sterker, is het in dat geval om de passing dan met vulplaatjes te realiseren.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 20 dec 2020 19:27 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 11:53 #1237996

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
Een lineare drive mag nooit op een kwadrant.
Ik zou die boutjes inkorten en de roerarm onder het kwadrant op de as zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 11:54 #1237997

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Een dikke alu plaat bouten en lijmen op het alu kwadrant en dan gaten boren voor de roerstandgever en de linear drive, dat klinkt ook niet verkeerd.
redelijk eenvoudig te realiseren denk ik

gaatjes boren om het door en door te bouten kan vanaf de onderkant.

Ik heb bronzen roerarmen gezien die veel dunner zijn, zou het met rvs ook dunner kunnen ?
dan benut ik de hele ruimte van af het kwadrant tot aan het vierkant.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 13:26 #1238011

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Sprokkie schreef :
Een dikke alu plaat bouten en lijmen op het alu kwadrant en dan gaten boren voor de roerstandgever en de linear drive, dat klinkt ook niet verkeerd.
redelijk eenvoudig te realiseren denk ik

gaatjes boren om het door en door te bouten kan vanaf de onderkant.
Probleem opgelost!
dan benut ik de hele ruimte van af het kwadrant tot aan het vierkant.
Wat bedoel je daarmee?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 16:48 #1238055

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
de ruimte van de ronde deel roerkoning tot aan het vierkante deel van de roerkoning.
die kan je dan helemaal benutten
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 20 dec 2020 23:54 #1238169

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
De drive aan het kwadrant koppelen wordt inderdaad afgeraden, je gaat het kwadrant anders belasten dan waar het voor berekend is. De roerarm boven het kwadrant plaatsen levert een erg ongunstig krachtenspel op, de lagers krijgen het dan zwaar te verduren en de roerkoning ook. De roerarm onder het kwadrant zetten zoals eerder al werd aangeraden is veruit de beste optie. Als je de aandrukbouten een flink stuk korter neemt lijkt daar ook voldoende plaats te zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 09:06 #1238201

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ik heb geen idee waar die bouten voor zijn.
Kan je die zomaar los nemen als je in het water ligt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 09:27 #1238205

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het lijkt er op dat je daarmee de hoogte van de roerkoning t.o.v. de romp kunt instellen. Eén voor één losnemen en vervangen kan altijd natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 09:31 #1238208

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
ilCigno schreef :
Het lijkt er op dat je daarmee de hoogte van de roerkoning t.o.v. de romp kunt instellen. Eén voor één losnemen en vervangen kan altijd natuurlijk.

ik zou er wel een stukje kunstof tussen de ruimte onder de bout doen zodat de ring niet scheef kan gaan.

edit: moet hier naar gekeken worden ?

Laatst bewerkt: 21 dec 2020 09:34 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 09:34 #1238209

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
die begrijp ik niet
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 09:36 #1238212

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
Sprokkie schreef :
die begrijp ik niet

Laatst bewerkt: 21 dec 2020 09:36 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 10:16 #1238223

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
ok helder zo,

gaat er dus om dat die kunstofring op zijn plek blijft.
een wigje oid er tussen en dan die bout los en vervangen voor kortere versie.

vraag me alleen af waarom ze dat niet meteen bij de werf hebben gedaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 10:20 #1238226

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Langere bouten = meer stelruimte tijdens de bouw. Maar als het eenmaal zit is dat niet meer nodig en kan je er rustig kortere bouwen in zetten.

Edit: ik bedenk net dat het ook een soort pakkingdrukker kan zijn, dus met een vetkoord. Dat zou ik wel even nagaan. Nou hoeft vervangen niet zo vaak natuurlijk en als je er nu een nieuwe in doet kan het er weer vele jaren tegen. En je kan de roerarm altijd weer even weghalen natuurlijk in zo’n geval.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 21 dec 2020 10:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roerarm stuurautomaat 21 dec 2020 10:33 #1238232

Ik zou ze wel 1 voor 1 durven vervangen... Rustig de borgmoer los en uitdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl