Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Middenkikker plaatsen

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 10:58 #1233034

Beste ZF'ers
Deze winter willen we 2 middenkikkes plaatsen (18-20cm) 2-gaats.
Het gangboord is dik volgas maar aan de binnenkant is deze niet volledig vlak.
De bedoeling was/is om en alu of RVS Counterplaat te plaatsen om de krachten te verdelen.
Echter vraag ik me af of dit dan wel zin heeft als deze plaat op slechts enkele punten zal steunen?
Tips of evt alternatieven zijn welkom.
Groeten,
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 11:20 #1233039

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
ik heb de plaat aan de binnen kant voorzien van een laag(je) glasvezelplamuur en toen ertegen gezet zodat de oneffenheden weg zijn.succes
Laatst bewerkt: 01 dec 2020 14:55 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 11:22 #1233040

hverhelst schreef :
Beste ZF'ers
Deze winter willen we 2 middenkikkes plaatsen (18-20cm) 2-gaats.
Het gangboord is dik volgas maar aan de binnenkant is deze niet volledig vlak.
De bedoeling was/is om en alu of RVS Counterplaat te plaatsen om de krachten te verdelen.
Echter vraag ik me af of dit dan wel zin heeft als deze plaat op slechts enkele punten zal steunen?
Tips of evt alternatieven zijn welkom.
Groeten,
Herman

Opvullen door met wat verdikte epoxy de plaat aan te brengen. Dan sluit het goed aan en na uitharden de kikker monteren.

Evt verf binnenkant verwijderen zodat de verdikte epoxy beter hecht aan het bestaande glas.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 11:54 #1233049

Verdikte epoxy kan ook . Ik gebruik altijd glasvezelpalmuur voor dat soort zaken. Hebben ze ook eventueel (duurder) bij elke bouwmarkt .
polyestershoppen.nl/polyester/vezelplamuur-24.html
www.gamma.nl/assortiment/alaba...r-500-gram/p/B405817
Voordeel si dat dat spul niet zo makkelijk scheuren kan omdat het met glasvezel is versterkt en omdat het in 5-10 minuten al hard wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 12:10 #1233051

Bedankt voor de tips

Hier kan ik al mee verder.

Groeten
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 12:15 #1233052

Bijkomend vraagje :
Hoe groot de in welke dikte zou ik de Counterplaat maken en is het beter in RVS of Aluminium?

Bedankt
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 13:09 #1233056

hverhelst schreef :
Bijkomend vraagje :
Hoe groot de in welke dikte zou ik de Counterplaat maken en is het beter in RVS of Aluminium?

Bedankt
Herman

Materiaal iig RVS 316 (A4), en de dikte, tja je zegt dat het reeds dik volglas is. Geschat zou ik dan denken aan 2-3 mm. Maar wellicht heeft een ander forumlid hier een beter advies :)

Aluminium zou ik niet doen, omdat het kwa kosten niet veel bespaard, maar wel zachter is en mogelijk kan verbuigen en daardoor de krachten minder goed verspreiden. Of je moet een flink dik stukje aluminium nemen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 01 dec 2020 13:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 13:33 #1233058

hverhelst schreef :
Beste ZF'ers
Deze winter willen we 2 middenkikkes plaatsen (18-20cm) 2-gaats.
Het gangboord is dik volgas maar aan de binnenkant is deze niet volledig vlak.
De bedoeling was/is om en alu of RVS Counterplaat te plaatsen om de krachten te verdelen.
Echter vraag ik me af of dit dan wel zin heeft als deze plaat op slechts enkele punten zal steunen?
Tips of evt alternatieven zijn welkom.
Groeten,
Herman

Die counterplaat aan de binnenkant is echt essentieel. Anders kunnen de kikkers bij grotere krachten uit je dek worden gerukt. Ik zou een rvs counterplaat maken of laten maken met voorgeboorde gaten. De plaat aan de binnenkant vastplakken met sikaflex. Daarmee vul je ook kleine oneffenheden op en dan ook met bouten stevig vastzetten uiteraard. Kan niet stevig genoeg. Er zullen meerdere goede oplossingen zijn, afhankelijk ook van hoe groot die oneffenheden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 01 dec 2020 14:36 #1233062

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Hoe dikker de plaat, hoe sterker. Minimaal 5 mm dik rvs en breed 50 mm als daar ruimte voor is. lengte : 350 mm. Monteren met epoxyplamuur onder het dek en Polymeerkit op het dek onder de kikkers. Rondom afplakken, anders krijg je de kit die er onder uit komt niet meer van het dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 19 dec 2020 10:51 #1237674

@ Yellow boat & Orange sunset :
Als ik de Counterplaat met (glasvezel) plamuur aanbreng, is het dan de bedoeling om deze er zo stevig mogelijk tegen aan te drukken en eerst te laten uitharden alvorens de bouten door te steken en aan te draaien?
Of kan de kikker onmiddellijk worden vast gezet en de bouten stevig aangedraaid?
Ik vermoed dat er dan wel wat plamuur tussenuit zal komen maar dat de plaat het meeste goed zal verdelen.
Graag jullie mening.

Alvast bedankt
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 19 dec 2020 11:15 #1237680

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
die kan je gelijk vast trekken dan worden de oneffenheden gelijk opgelost,
dat het er uit komt is niet erg dat kan je langs de kant smeren als je er bij kan.
succes
Laatst bewerkt: 19 dec 2020 11:17 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 21 dec 2020 00:47 #1238173

Ik zou het zachtjes met de bouten aandraaien (of met touw binden), zodat net een beetje eruit wordt geperst, dan laten uitharden. Daarna pas goed aandraaien. Dit om een recht vlak te maken waar de druk goed over wordt verdeeld.

Mijn gedachtegang is dat als je het direct stevig aandraait je te veel ertussen uit perst, en je de contraplaat eigenlijk alleen op de uitstekende oneffenheden drukt. Hierdoor wordt er grote druk op de polyester oneffenheden uitgeoefend dat mogelijk tot schade kan leiden. Na uitharden zullen dan de drukpunten bij die oneffenheden de meeste stress ondervinden en dat zal de druk minder goed verspreiden dan eerst laten uitharden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 21 dec 2020 01:13 #1238175

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
hverhelst schreef :
Als ik de Counterplaat met (glasvezel) plamuur aanbreng, is het dan de bedoeling om deze er zo stevig mogelijk tegen aan te drukken en eerst te laten uitharden alvorens de bouten door te steken en aan te draaien?Of kan de kikker onmiddellijk worden vast gezet en de bouten stevig aangedraaid?
Op zich maakt het niet zo veel uit, zolang de contraplaat maar recht blijft zitten zodat de moeren er vlak op aansluiten. Als je de mogelijkheid wilt houden om de kikkers er ook ooit weer uit te halen zou ik de contraplaten eerst met losse bouten (eventueel licht ingevet) vastzetten en pas na uitharding van de epoxy de bouten er uitdraaien en de kikkers zelf monteren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 22 dec 2020 10:06 #1238619

Iedereen bedankt voor de feedback.
Finaal hebben we besloten om niet te boren door het dek en voor deze kikker te gaan :

www.proboat.co.uk/item/1/44/73...nium-Toe-Rail-Cleat-

Fijne feestdagen,

Groeten
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 22 dec 2020 16:54 #1238706

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32542
ilCigno schreef :
Op zich maakt het niet zo veel uit, zolang de contraplaat maar recht blijft zitten zodat de moeren er vlak op aansluiten. Als je de mogelijkheid wilt houden om de kikkers er ook ooit weer uit te halen zou ik de contraplaten eerst met losse bouten (eventueel licht ingevet) vastzetten en pas na uitharding van de epoxy de bouten er uitdraaien en de kikkers zelf monteren.

Zo had ik dat ook gedacht.

Ik zou zelf 10mm aluminium type 5084 kiezen, Dit is zeewaterbestendig aluminium zoals in gebruik voor b.v. reddingboten.
Dan kan je zelfs overwegen om er al draad in te tappen.
Elke alu werf heeft wel rest materiaal daar van liggen.

De schroef of boutkoppen in de klampen met butyleenkit monteren.
Ik zou uberhaupt nooit kit gebruiken onder de kikker, dat laat vroeg of laat altijd een keer los met als gevolg een capillair snede.
Ik doe het met 3mm neopreen pakkingplaat met gesloten cel, lekt nooit meer.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 22 dec 2020 16:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 22 dec 2020 17:07 #1238711

En dan durf je op die alu. rail veel kracht te laten komen??

Knap............... :sick: :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 22 dec 2020 18:56 #1238745

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9495
FriendlySailor schreef :
En dan durf je op die alu. rail veel kracht te laten komen??

Knap............... :sick: :sick:

Tja..., dat hangt wat van de rail af zeker?
Op onze Etap 34s waren de rails exact hetzelfde als de kikkers. Enkel de bouten stonden dichter bij elkaar.


Al zou ik het niet doen, wat TS voorstelt...
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 23 dec 2020 11:39 #1238915

Die voetrail houdt dat wel hoor.
Het is een stevig gebouwde Wauquiez uit '79 - toen werd alles sowieso oversized voorzien.
En het is niet de bedoeling om het schip hiermee uit het water te hijsen, eerder om het aanleggen en sluiswerk te vergemakkelijken.
Voor al het andere (springs etc) gebruiken we de voor -en achterkikkers.
In ieder geval dank voor de tips en bevindingen.
Groeten,
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 23 dec 2020 13:28 #1238958

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
Herman,

Op mijn Friendship 28 had ik destijds ook een dergelijke middenkikker.
Heeft nooit problemen opgeleverd.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 24 dec 2020 09:00 #1239196

Dank voor de geruststellende reactie Jurriën.
Groeten
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 24 dec 2020 09:51 #1239213

ik heb hele mooie t Holt Cleat Spring Toe Rail Mount op mijn voetrail geplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 27 dec 2020 15:45 #1239970

Dat is dezelfde ;-)
Mooi stukje freeswerk ...
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 27 dec 2020 18:40 #1240006

  • Andere M
  • Andere M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Ik zeil nog niet heel lang op grotere boten, maar heb al wel boten gezien waar de voetrail op plekken weggebroken was door dit soort constructies.

Natuurlijk als je weet dat het een zwak punt is ga je er zelf voorzichtig mee om, maar geldt dat ook voor je bemanning over 10 jaar, of die onhandige schipper die langszij komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Middenkikker plaatsen 27 dec 2020 19:21 #1240015

Dit zal ook meer een gevalletje zijn van hoe groter de boot, des te verstanding om de landvast niet permanent aan zo’n voetrail kikker te beleggen. Op mijn boot gebruik ik een vallier op het kajuidak als middenbolder. Na aanleggen wordt direct gewisseld naar boeg en hek kikkers ivm beschadigen gelcoat dakrand.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl