Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: voetpomp afgebroken

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 11:39 #1225429

na 40 jaar trouwe dienst is mijn wastafel voetpompje afgebroken, lijkt gietijzer te zijn, wat zal ik doen, er uit halen en voor elektrisch gaan of een nieuw voetpompje, wat zouden jullie doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 11:47 #1225434

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Easyzeiler schreef :
na 40 jaar trouwe dienst is mijn wastafel voetpompje afgebroken, lijkt gietijzer te zijn, wat zal ik doen, er uit halen en voor elektrisch gaan of een nieuw voetpompje, wat zouden jullie doen.

Als je het nodig vind om de vraag te stellen, dan kun je hem ook bijna zelf beantwoorden, denk ik.

Ik vermoed dat je tot op heden ook tevreden bent geweest met dat voetpompje.

Zelf snap ik nooit waarom mensen electrische pompjes in hun drinkwatersysteem van hun boot installeren. Het verbruikt stroom, omdat het electrisch is, is het op een boot een potentiƫle bron van storingen en het waterverbruik wordt er niet kleiner van. Integendeel.

Ik heb zelf twee van die pompjes zoals die van jou, met het gebroken pedaaltje. Ze gaan minstens zo lang mee als electrische pompjes, je tapt nooit meer water dan je nodig hebt en simpeler en probleemlozer kan het niet.

Ze zijn in vergelijking met die electrische dingen trouwens niet echt goedkoop. Misschien dat er daarom zoveel electrische gebruikt worden.
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 12:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 12:02 #1225441

Wadloper schreef :
Easyzeiler schreef :
na 40 jaar trouwe dienst is mijn wastafel voetpompje afgebroken, lijkt gietijzer te zijn, wat zal ik doen, er uit halen en voor elektrisch gaan of een nieuw voetpompje, wat zouden jullie doen.

Als je het nodig vind om de vraag te stellen, dan kun je hem ook bijna zelf beantwoorden, denk ik.

Ik vermoed dat je tot op heden ook tevreden bent geweest met dat voetpompje.

Zelf snap ik nooit waarom mensen electrische pompjes in hun drinkwatersystees van hun boot installeren. Het verbruikt stroom, omdat het electrisch is is het op een boot een potentiƫle bron van storingen en het waterverbruik wordt er niet kleiner van. Integendeel.

Ik heb zelf twee van die pompjes zoals die van jou, met het gebroken pedaaltje. Ze gaan minstens zo lang mee als electrische pompjes, je tapt nooit meer water dan je nodig hebt en simpeler en probleemlozer kan het niet.

Ze zijn in vergelijking met die electrische dingen trouwens niet echt goedkoop. Misschien dat er daarom zoveel electrische gebruikt worden.

ik ben best wel tevreden over de voetpomp, heeft er nog iemand eentje liggen voor weinig :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 12:10 #1225446

Is dacht ik gietaluminium.
Is evt te repareren door een een lange bout m5 doorheen te zetten en daarmee de twee delen weer aan elkaar te zetten. Althans dat heb ik zo gedaan, maar nu weet ik niet meer precies of dat de gerepareerde nu op de boot zit, of dat dat de reserve is geworden....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 12:15 #1225448

Ik heb eentje verwijderd, zal ff zoeken of die nog ergens is.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 12:26 #1225454

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Meestal breekt het plastic huis eerst. Misschien dat een van de 2e hands zaken je wel aan een vervangend pedaal kan helpen?

Ik heb trouwens beide, in lijn. Voetpomp en elektrisch. Als je veel aan boord bent, is een elektrische pomp wel fijn, en ze gaan echt zelden stuk. Een filter voor de pomp is wel van belang. De voetpomp gebruik is als stroom of water schaars is. In de praktijk eigenlijk nooit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 12:32 #1225457

Peter84 schreef :
Meestal breekt het plastic huis eerst. Misschien dat een van de 2e hands zaken je wel aan een vervangend pedaal kan helpen?

Ik heb trouwens beide, in lijn. Voetpomp en elektrisch. Als je veel aan boord bent, is een elektrische pomp wel fijn, en ze gaan echt zelden stuk. Een filter voor de pomp is wel van belang. De voetpomp gebruik is als stroom of water schaars is. In de praktijk eigenlijk nooit

geen slecht idee :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 12:45 #1225463

It Paradyske schreef :
Is dacht ik gietaluminium.
Is evt te repareren door een een lange bout m5 doorheen te zetten en daarmee de twee delen weer aan elkaar te zetten. Althans dat heb ik zo gedaan, maar nu weet ik niet meer precies of dat de gerepareerde nu op de boot zit, of dat dat de reserve is geworden....

bedankt zal hem eens van boord halen van de week
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 13:39 #1225471

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5799
Easyzeiler schreef :
It Paradyske schreef :
Is dacht ik gietaluminium.
Is evt te repareren door een een lange bout m5 doorheen te zetten en daarmee de twee delen weer aan elkaar te zetten. Althans dat heb ik zo gedaan, maar nu weet ik niet meer precies of dat de gerepareerde nu op de boot zit, of dat dat de reserve is geworden....

bedankt zal hem eens van boord halen van de week

Of twee boutjes en een plaatje over de breuk dan blijft de lengte hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 14:04 #1225477

It Paradyske schreef :
Is dacht ik gietaluminium.

Jaja , bruine roest van gietaluminium :huh:
Als er al aluminium corrodeert is dat altijd wit .
Ik heb er touwens nog een iggen en daarvan is dat inderdaad gietaluminium maar waar dan die bruine roest vandaan komt is me een raadsel.
Bovendien ziet dat ding er bij mij wat anders uit , zie tweede foto .
Misschien een ander type of merk?
Op het plaatje van deze op de eerste foto staat: Whale Gusher Galley pump MKIII.

Ps TS: als je hem hebben wil tegen de verzendkosten , stuur maar een PBtje , hij ligt bij mij al 10 jaar in een rommeldoos. Zaten er twee standaard in de Leisure27 , een drinkwater en een zeewater.
Ad

Laatst bewerkt: 08 nov 2020 14:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 14:07 #1225478

Kom er net een tegen met eenzelfde handel als TS:https://www.fisheriessupply.com/whale-gusher-galley-mk3
Nieuwe type misschien omdat de oude gegoten aluminium handel te lang mee ging of te duru was vergeleken met een stuk staalstrip? :whistle:
Ad
https://image.fisheriessupply.com/f_jpg/f_auto/t_Legacy-750x750/v1/static-images/11783_wha_galley-mk-iii_ppm-tif
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 14:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 14:22 #1225481

Yellow Boat schreef :
Kom er net een tegen met eenzelfde handel als TS:https://www.fisheriessupply.com/whale-gusher-galley-mk3
Nieuwe type misschien omdat de oude gegoten aluminium handel te lang mee ging of te duru was vergeleken met een stuk staalstrip? :whistle:
Ad
https://image.fisheriessupply.com/f_jpg/f_auto/t_Legacy-750x750/v1/static-images/11783_wha_galley-mk-iii_ppm-tif

zie foto, is dat dezelfde?

Laatst bewerkt: 08 nov 2020 14:23 door Easyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 14:35 #1225486

Nee , zeker niet . Bij die van mij bestaat niet het hele huis uit twee delen die in het midden tegen elkaar zitten maar uit twee zijkanten en een , in mijn geval zwart , tussenstuk wat tussen die twee zijkanten geklemd zit. Verder ziet hij er wel hetzelfde uit afgezien natuurlijk van die voethandel en de schroeven die bij die van mij van rvs zijn.
Dit is die van mij, daar zie je die verschillen ook :https://seamarknunn.com/acatalog/whale-pump-gusher-galley-left-hand-mk3-gp0551-4870.html
Kennelijk zijn er meerdere types hoewel ze allemaal dezelfde naam hebben nl ,Whale Gusher Galley Pump Mk3 :huh: Vreemd hoor.
Kun je hier ook wel zien: www.google.com/search?q=whale+...imgrc=4EF87vYSudbSaM
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetpomp afgebroken 08 nov 2020 14:50 #1225489

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Die roest komt van de schroefjes die Whale heeft gebruikt om de stukken aan elkaar te zetten. Ik heb er ooit een uit elkaar gehaald om te zien hoe hij werkte en wat er kapot aan was. Een crime om weer goed in elkaar te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl