Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: DIY stagspanningmeter

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 12:24 #1138739

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 808
Ik loop al een tijdje met het idee om zelf een elektronische stagspanningsmeter te maken mbv van een load cell en een Arduino. Ik denk dat je voor relatief weinig geld een leuke hobby meter kan maken. Ik ben handig met Arduino's en sensoren, ik ben echter niet zo handig met de hardware kant van het gebeuren, het ontwerpen en maken van het apparaat.
Zijn er op mensen die hier een leuk project in zien? En liefst ook nog wat nuttige skills hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 13:06 #1138754

Ja, ik ben eens bezig geweest met een lvdt sensor. Daarmee kan je heel nauwkeurig verschuiving meten, soort schuifmaat zeg maar.
Analoge uitgang, bereik was iets van 10mm
Met als doel de achterstag te meten tijdens het zeilen.

Op zich ging dat mooi, maar is blijven liggen.Sensor is ook wel aan de prijs
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 13:20 #1138758

Daar hebben we toch de zf huisstagspanningsmeter voor............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 14:10 #1138778

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Aswin schreef :
Ik loop al een tijdje met het idee om zelf een elektronische stagspanningsmeter te maken mbv van een load cell en een Arduino.
Bedoel je een meter die je permanent plaatst, onder de mastvoet of in lijn met de wantspanners; of bedoel je een los te gebruiken meter die je op het stag zet vergelijkbaar met een Loose?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 14:50 #1138794

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9244
www.bol.com/nl/p/draagbare-dig...kg/9200000072878780/

Waarom ga je zelf prutsen? Ik heb zoiets op een houten plank geschroefd, met wat pukkels er uit om t aan de stag te haken. Werkt als een tierelier.

Alleen als je t doorlopend wilt meten, zou dit een noodzakelijk traject zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 15:03 #1138805

  • wboekel
  • wboekel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Zo'n stagspanning meter heb ik vorig jaar in elkaar gezet. Normaal deed ik de voorspanning op de stagen altijd via de 2meter duimstok regel. Echter op die manier is het lastig na te lopen gedurend het seizoen of de spanning verloopt. Met dit apparaat kan ik stagspanning eenvoudiger controleren









De meter heeft geen display, ik kan hem via bluetooth uitlezen op m'n telefoon via de app ArduTooth.
De draad dikte wordt voor 3 diktes uitgerekend. En doorgestuurd naar de telefoon.

Laatst bewerkt: 25 mrt 2020 15:08 door wboekel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 15:05 #1138806

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 808
Waarom ga je zelf prutsen? Ik heb zoiets op een houten plank geschroefd, met wat pukkels er uit om t aan de stag te haken.
Is dit niet zelf prutsen dan?

Ik bedoel niet een permantente meter, maar een om de verstaging op spanning te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 15:09 #1138810

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18836
Neem een gewone unster. Geen elektronica, geen batterijen, waterdicht en je grijpt met die 4 keer per jaar meten nooit mis. De nauwkeurigheid is niets mis mee!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 15:30 #1138821

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 808
holtere schreef :
Neem een gewone unster. Geen elektronica, geen batterijen, waterdicht en je grijpt met die 4 keer per jaar meten nooit mis. De nauwkeurigheid is niets mis mee!


Gun mij toch gewoon mijn projectje, je hoeft niet mee te doen. Ik zeg toch ook niets over jouw carbon wc bril ;-)
Laatst bewerkt: 25 mrt 2020 16:14 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 15:32 #1138822

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 808
wboekel schreef :
Zo'n stagspanning meter heb ik vorig jaar in elkaar gezet. Normaal deed ik de voorspanning op de stagen altijd via de 2meter duimstok regel. Echter op die manier is het lastig na te lopen gedurend het seizoen of de spanning verloopt. Met dit apparaat kan ik stagspanning eenvoudiger controleren









De meter heeft geen display, ik kan hem via bluetooth uitlezen op m'n telefoon via de app ArduTooth.
De draad dikte wordt voor 3 diktes uitgerekend. En doorgestuurd naar de telefoon.

Wow, dit is wat ik bedoel. Kan je er wat meer over vertellen? Welke hardware heb je gebruikt, wat kostte het, wat zou je n uj anders doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 16:08 #1138839

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Aswin schreef :
Gun mij toch gewoon mijn projectje
Sterker nog, ik moedig je aan! Hel leuk dit soort initiatieven altijd. De fraaie meter die Wboekel toont was wellicht anders ook niet voorbij gekomen.

@Wboekel: ik ben ook erg geïnteresseerd naar wat meer details. Zou je misschien eens een werkbeschrijving hiervan willen publiceren? En de code delen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 16:39 #1138858

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
Ik ga deze met heel veel interesse volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 17:10 #1138870

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18836
Gun mij toch gewoon mijn projectje, je hoeft niet mee te doen. Ik zeg toch ook niets over jouw carbon wc bril
Ik gun je zeker je projectje. Het deel tot aan de komma was voldoende geweest lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 17:42 #1138879

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
Heel vroeger hen ik bij een bedrijf gewerkt, en daar maakten wij ook dingen om de druk en trekkracht op kabels te meten.
Dat waren 2 rollen naast elkaar en 1 in het midden er onder. Alwaar de kabel tussen door liep.
Als er meer gewicht, druk op de kabel kwam werd deze dunner en zo werkdag gemeten.
Misschien is zoiets ook simpel te maken om de stag spanning te meten.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Laatst bewerkt: 25 mrt 2020 17:43 door Re-Fresh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 17:57 #1138886

Ik kan er wel een fatsoenlijk printplaatje voor maken hoor
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 mrt 2020 17:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 18:10 #1138900

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Leuk. Ik interpreteerde het initiatief als zoiets wat Spinlock maakt:




Ik ontwierp destijds een RAB160 met 160mm schijf en een treksterkte van 32ton die een digitale treksterkte meter (gebaseerd op compressie in het huis) via bluetooth zichtbaar zou maken. Ik heb dat toen niet doorgezet.. :sick:

Laatst bewerkt: 25 mrt 2020 18:11 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 18:13 #1138902

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
En natuurlijk hebben we altijd de analoge biologische stagspanningsmeetster!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 18:17 #1138904

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5772
Sunday schreef :
En natuurlijk hebben we altijd de analoge biologische stagspanningsmeetster!
Die ben ik helaas al een tijdje kwijt...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 18:22 #1138906

PvO schreef :
Sunday schreef :
En natuurlijk hebben we altijd de analoge biologische stagspanningsmeetster!
Die ben ik helaas al een tijdje kwijt...

Zit nog steeds in het ZF basispakket:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY stagspanningmeter 25 mrt 2020 21:03 #1138975

  • wboekel
  • wboekel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Met opruimen van de rommelbak, kwam ik een rekstrookje tegen die daar al een jaar of 10 lag. Toch eens nadenkend wat hier mee te doen, kwam ik op het idee van een stag spanning meter. Wat het precieze bereik van het rekstrookje is, is helaas niet meer bekend. Echter ik weet wel dat de max om en nabij 10kg lag (het rekstrookje is ooit aangeschaft om krachten te meten op scheepsmodellen die gesleept worden).

Helaas ligt de meter op de boot, en kan ik dus niet exacte afmetingen en bouw beschrijving geven. Wat ik wel nog weet is dat het geheel ongeveer 70cm lang is. De 2 boutjes op het uiteinde zitten +/-6cm uit elkaar. En zijn een klein beetje versprongen vanuit het midden. Dit om de knik in de stag niet te groot te maken. Daarmee zou namelijk de krachten op het rek strookje heel groot kunnen worden. Het geheel is op een vierkante aluminium buis gemonteerd van 15x15mm.

Een soortgelijk rekstrookje van wat ik gebruikt heb zou deze zijn, deze wordt inclusief de versterker module HX711 geleverd.
Rekstrookje + HX711

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de Arduino Pro Mini:
Arduino Pro Mini

en de Bluetooth module HC-05:
HC-05

Bij het aansluiten van de bluetooth module en de arduino moet je wel nog opletten dat de arduino ttl op 5v zit, en de bluetooth module op 3.3v. Daarom moet er een “voltage divider” komen tussen de Tx van de arduino en de Rx van de bt-module:





Het aansluiten van het rekstrookje op de versterker op de arduino gebeurt op de volgende manier:





Hieronder zijn 2 sketches toegevoegd. De calibratie sketch wordt gebruikt om de gain te bepalen van het rekstrookje. De bij calibratie gevonden gain wordt in de spanningsmeter.ino toegepast. In de “loop” van deze 2de code staan nog een 3 tal berekeningen om van de gevonden kilogrammen die op het rekstrookje staat, naar percentages te komen. Deze waarden kloppen voor mijn opstelling. Deze waarden zullen hoogstwaarschijnlijk gecalibreerd moeten worden voor een nieuwe opstelling..

Groet,
Wouter
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 mrt 2020 07:13 door wboekel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl