Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuring gasinstallatie ...

Keuring gasinstallatie ... 25 mrt 2019 15:22 #1032475

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1395
Voor degenen die (net als ik) denken dat 1 x in de drie jaar de gasslangen vervangen voldoende is ... bij de aankoopkeuring van ons nieuwe schip werd een lek geconstateerd. Bleek het schotdoorvoer de gasbun uit te zijn. Vervangen.

Voor de zekerheid nog eens op druk gezet. Nog steeds, weliswaar veel kleiner, lekje. Bleek nog een schotdoorvoer, deze op een lastig te bereiken plek, te zijn. Moraal: laat de gasinstallatie regelmatig ook even onder druk testen :)

Grtz Ruud
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuring gasinstallatie ... 25 mrt 2019 15:30 #1032479

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Ik moet altijd denken aan die gastoestelletjes in mijn studententijd welke op het aanrecht stonden en ook flexibel waren aangesloten. Zou me niks verbazen als die dingen er nu een dikke 30 jaar later nog staan....
Bij ons aan boord koper tot op een afsluiter bij de kombuis. Vandaar flex. Na het koken gaat die kraan altijd dicht. Na het varen gaat ook de kraan in de bun op de fles dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuring gasinstallatie ... 25 mrt 2019 15:42 #1032488

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
groom schreef :
Ik moet altijd denken aan die gastoestelletjes in mijn studententijd welke op het aanrecht stonden en ook flexibel waren aangesloten. Zou me niks verbazen als die dingen er nu een dikke 30 jaar later nog staan...
En dan alle ingebouwde keukens waar op een onbereikbare plaats onder het blad achter de kastjes óók gewoon een flexibele een gasslang zit... Wie vervangt die iedere 5 jaar?

Gaat gelukkig nog best vaak goed omdat de slang wellicht minder beweegt en omdat een huis in principe minder gevaarlijk is dan een boot.
Kuil in het water dat zich vult met omlaag stromend propaan of butaan versus een huis met openingen waaruit aardgas omhoog kan vluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuring gasinstallatie ... 25 mrt 2019 15:52 #1032493

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Bij ons stond die gaskraan maandenlang gewoon open. Deels lamlendigheid, deels vergeten maar ook er was nooit een spoor van gasverlies en daarmee ook geen aandrang.
Uiteindelijk toch een top-idee van Nachtvlinder hier opgepakt om de boel beter in orde te maken.
We hebben nu een electrische gaskraan in de gasbun en die loopt op een tijdschakelaar bij het fornuis. Wil je gas dan draai je eerst aan de tijdklok. Tijd is max een uur dan gaat de kraan automatisch dicht.
De kraan geeft een duidelijk hoorbare klik, je hoort hem dus goed open en dicht gaan.




Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 15:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuring gasinstallatie ... 25 mrt 2019 16:03 #1032497

Op een goede gasinstallatie aan boord zit een lektester . Of een met een manometer ( www.dewitschijndel.nl/dws-univ...F-o6h-BoCIKEQAvD_BwE ) of een met een borrelflesje ( www.georgekniest.nl/catalogus/...gaslekzoeker-gaslox/)
Dan kom je niet voro dat soort verassingen te staan.
Vind je daarmee een lekkage , dan uiteraard op zoek met een kwast en een beker water met een scheutje afwasmiddel.
Of zoiets: www.georgekniest.nl/catalogus/...itingen/gaslekspray/
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl