Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gaten in spruitstuk

Gaten in spruitstuk 19 sept 2018 17:43 #980273

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Bij de aankoop van mijn boot 3 maanden geleden bleek dat het uitlaatspruitstuk van de Vetus MItsubitshi M3.10 gerepareerd was met epoxy. Er zou een klein scheurtje zitten. De reparatie was schijnbaar niet helemaal goed uitgevoerd dus liet het alweer los. Zondag heb ik het epoxy er helemaal afgehaald om het opnieuw te repareren met kneedbaar epoxy. Echter blijkt het kleine scheurtje nu 2 flinke gaten met een scheur ertussen te zijn. :unsure:

Ik vraag me nu af hoe ik dit het beste kan repareren. Ik zie op internet ook oplossingen met een stukje aluminium in combinatie met kneedbaar epoxy/ pasta. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb ter verduidelijking twee foto's toegevoegd.




Groetz, Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 19 sept 2018 17:53 #980275

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Bekend probleem en heel moeilijk te repareren, gaat telkens opnieuw kapot op de zelfde of ander plek. Het is gietijzer. Drinkwaard motoren hebben een eigen plaat stalen model ontwikkeld maar wat ik mij ervan herinner dat het een complete interkoeling is maar dat weet ik niet zeker meer.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 19 sept 2018 18:11 #980279

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
ik zou toch serieus op zoek gaan naar een andere.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 00:59 #980352

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
In Amersfoort zit ëen lasbdrijf welke alles kan lassen...
Maar of dit nog te herstellen is...
Check www.lasklus.nl
Enige connectie die ik heb is dat de bedrijfseigenaar dezelfde naam als ik heb.
Stuur hem de foto's met uitleg wathet is/ voor bedoeld is en je hoort vanzelf de rest.
Suk7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 05:03 #980355

Lijkt me ook heel lastig maar je kan het proberen met GunGum die hebben allerlei reparatie sets.

www.holtsauto.com/holts/suppor...n-gum-product-i-use/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 07:57 #980398

Bas van Dijk schreef :
Lijkt me ook heel lastig maar je kan het proberen met GunGum die hebben allerlei reparatie sets.

www.holtsauto.com/holts/suppor...n-gum-product-i-use/

Gun gum werkt alleen bij een droige uitlaat en niet bij een watergekoelde zoals de meeste jachten hebben.
Dat spul moet nl erg heet worden om uit te harden en is bovendien als het nog niet uitgehard is niet waterbestendig . Je zult dan dus na aanbrengen het ding eerst separaat een tijdje goed heet moeten maken ( 100 graden of zo) of om goed te laten uitharde voor het weer met water in contact komt.
Een van de bestanddelen is nl waterglas ( Natriumsilikaat) wat gewoon oplosbaar in water is. Pas na reageren met een andere component bij hogere temperatuur wardt het beter waterbestendig . Waarschijnlijk kalk of soda vergelijkbaar met bij waterdicht maken van bijv. een muur : coating.nl/waterglas/ .

Mijn eigen ervaringen met Gun Gum (wat al heeel lang bestaat, zat vroeger asbest in ) bij auto's zijn trouwens niet erg positief , vooral v.w.b. duurzaamheid.
Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 07:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 08:05 #980400

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
demonteren en dan zoeken naar een vervanger
of mogelijk na te maken bij de lokale smid.

wat wij besproken hebben in Broekerhaven lijkt er toch anders uit te zien.
Op onze BMC is het nl. een eenvoudige voetplaat, 4 montage gaten en daarop een bocht gelast.
3 tientjes werk en materiaal.

edit; Eric, het bleek acute spit (gelukkig geen hernia) en wat pillen inmiddels al weer op de been, valt me nog mee.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 08:06 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 08:28 #980406

Misschien een flensverbinding op de warmtewisselaar laten zetten voor een passende uitlaatbocht van een ander merk of van een nieuwere Vetus?
Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 08:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 08:38 #980409

Ah ja, niet aan gedacht.. Bedankt
Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Lijkt me ook heel lastig maar je kan het proberen met GunGum die hebben allerlei reparatie sets.

www.holtsauto.com/holts/suppor...n-gum-product-i-use/

Gun gum werkt alleen bij een droige uitlaat en niet bij een watergekoelde zoals de meeste jachten hebben.
Dat spul moet nl erg heet worden om uit te harden en is bovendien als het nog niet uitgehard is niet waterbestendig . Je zult dan dus na aanbrengen het ding eerst separaat een tijdje goed heet moeten maken ( 100 graden of zo) of om goed te laten uitharde voor het weer met water in contact komt.
Een van de bestanddelen is nl waterglas ( Natriumsilikaat) wat gewoon oplosbaar in water is. Pas na reageren met een andere component bij hogere temperatuur wardt het beter waterbestendig . Waarschijnlijk kalk of soda vergelijkbaar met bij waterdicht maken van bijv. een muur : coating.nl/waterglas/ .

Mijn eigen ervaringen met Gun Gum (wat al heeel lang bestaat, zat vroeger asbest in ) bij auto's zijn trouwens niet erg positief , vooral v.w.b. duurzaamheid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 08:47 #980414

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Xarixer,
Wat YB oppert, een flensverbinding/pasvlak creeeren en dan een aangepast bochtstuk er aan maken. Moeilijk en misschien door de opgetreden roestvorming al helemaal onmogelijk. Kun je ook een foto vanaf de BB zijde maken.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 08:51 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 09:16 #980424

Spruitstuk bocht afslijpen van het spruitstuk, aan het spruitstuk een montage plaat lassen en de bocht uit dikwandige buizen namaken met een flensplaat. Deze flensplaat met bouten en pakking aan het spruitstuk monteren.
Er zijn wel extra bewerkingen nodig waar niet iedereen de machines voor in huis heeft, nl
Freesbank,
Lasapparatuur voor basische electroden,
Draaibank

Hierdoor heb je een uitlaat systeem die uit meerdere componenten bestaat en afzonderlijk vervangbaar/ te repareren is

Voor meer info stuur maar een PB
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 09:17 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 09:22 #980426

Een bedrijf wat landbouwmachines repareert heeft hiervoor alles in huis en zijn doorgaans erg bekwaam .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 09:55 #980438

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Bedankt voor alle tips!

Inmiddels navraag gedaan bij een Vetus-dealer. De oorspronkelijke warmte-wisselaar/spruitstuk is niet meer leverbaar. Ik zal dan naar een complete set van een nieuwer model moeten. Kosten zo'n €1500. :S

Ik ga alle opties bekijken. Eerst eens even contacten met dat lasbedrijf, Drinkwaard en een smid.

Als ik weer op de boot ben, zal ik ook een foto van BB zijde maken.

@Optimaal & @Saeftinghe: Je hebt een PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 18:37 #980538

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Op marktplaats vond ik deze maar van een ander merk, belangrijkste is de uitlaatpoorten die moeten passen.
www.marktplaats.nl/a/waterspor...mitsubishi-65pk.html

Of deze link.marktplaats.nl/m1304351470
Jan
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 18:41 door kaaiman. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 20 sept 2018 19:15 #980546

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7592
Je kunt altijd een offerte vragen bij:
baanhofman.com/lp/marinisatie-uitlaat-dieselmotor/
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 19:15 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 21 sept 2018 05:11 #980584

ik heb pas geleden een uitlaatspruitstuk van een oude Volvo MD21A (laten) vervangen.
Was bijna doorgeroest. Is gemaakt van gietijzer.
Aanvankelijk dacht de monteur dat het kon worden gelast. Maar niemand was in staat/wilde dat doen omdat het risico van opnieuw barsten/scheuren te groot is. Teveel temperatuur-schommelingen.
Uiteindelijk heb ik een tweedehandse gevonden op een oude motor.
Deze zit er nu in en werkt goed.
Misschien moet je daar naar op zoek, bij een sloperij?
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 21 sept 2018 05:39 #980587

  • Breeze
  • Breeze's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Voor gietijzer wordt ook wel eens de metal stitching methode toegepast.
Solderen (brazing) schijnt ook best goed te werken. Denk dat ik het laatste de voorkeur zou geven.
At sea, I learned how little a person needs, not how much.
Robin Lee Graham
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaten in spruitstuk 21 sept 2018 06:29 #980598

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Aan oude uitlaten lassen is vrijwel altijd zinloos. Ook gungum en aanverwanten doen t niet. Als noodreparatie als je in de bush bent nog redelijk ok, maar niet als "echte" reparatie.

Het probleem: het gat ontstaat van binnen uit. Dus ook rondom het gat is het materiaal aangetast en dun.

Nieuw. Helaas is dit het enige duurzame antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl