Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolfok 'ophogen'

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 10:37 #969637

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Varend met de genua uitgerold is het zicht vooruit nogal belabberd, en het onderlijk 'hangt' een beetje over de zeereling soms ... Mijn rolfok ding zou nog iets omhoog kunnen, aan de bovenkant heeft het zeil nog een centimeter of 10 speling naar de mast toe. Nou is maar de vraag of dit iets uitmaakt ;) dus wil er ook niet al te veel tijd en geld aan spenderen.

Weet iemand hoe dit heet, waar de rolfok mee aan de boegroller vast zit? En of dit in een andere maat te krijgen is? Die er nu op zit is 7,5 cm lang.

1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 10:58 #969643

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik zou roller niet omhoog brengen. Daar gaat je mast van achterover hellen en komt je schoothoek weer naar beneden. Dat wou je nou net niet.
Je kan eventueel een kort lijntje tussen halshoek en roller maken. Dan gaat je genua echt omhoog.
Nadeel is wel dat je top ook omhoog gaat en zo wellicht je val niet voldoende op spanning is te zetten. (Doordat de toproller tegen het einde stuikt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 10:59 #969644

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Heeft je zeil in het profiel ook nog meer ruimte? Dan zou je aan de halshoek 1 of 2 harpjes kunnen plaatsen om het eens te proberen hoe het gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 10:59 #969645

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Je hoeft niet de fokroller hoger te zetten. Ik zou gewoon een lijntje (van ca. 10 cm) aan het onderste oog van de fok doen, en dat aan de roller vastknopen. Dan staat je fok hoger zonder dat je iets verandert aan de voorstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 11:30 #969647

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Er is nog een andere mogelijkheid.
Lees en huiver!

Om onder het voorzeil door te kunnen kijken, heb ik bij het bestellen van de nieuwe genua iets gedaan dat de hier aanwezige hardzeil gemeenschap de koude rillingen zal bezorgen.
Ik heb namelijk, het achterlijk een halve meter korter en het onderlijk een halve meter langer laten maken.
Dat geeft de schipper de mogelijkheid om, zonder het hoofd in het lage gangboord te leggen, heerlijk ontspannen uit te kijken naar eventuele kamikaze piloten.
Erg hè? :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 12:01 #969655

Gezien het formaat boot (Contest 35 toch?) zou ik een staaldraad stropje (laten) maken. Maar tegelijk vraag ik mij af het gezichtsveld daarmee zoveel beter zal worden.

Wij hebben om vergelijkbare reden eens (op advies van de zeilmaker) dit door een zeilmaker laten doen: de genua 'met als draaipunt de halshoek' een paar graden naar voren gedraaid, met andere woorden een nieuw voorlijk aangezet, waarmee de schoothoek hoger kwam, het onderlijk wat hoger kwam, het voorlijk wat korter. Daar heeft de zeilmaker een verlenging gemaakt.
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 12:12 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 12:10 #969657

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Volgens mij is er nog wat onduidelijkheid.
- als het zeil al het hele rolfokprofile al opvult, hebben stropjes geen enkele zin.

Met andere woorden, wil de TS het gehele rolfok systeem 10cm hoger plaatsen, of alleen het zeil, omdat er nog ruimte is bovenin het rolfokprofiel.

Daarnaast, geheel eens met Hurleyzeiler, die 10cm gaan je niet helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 12:35 #969665

Richard7 schreef :

Weet iemand hoe dit heet, waar de rolfok mee aan de boegroller vast zit?

Dat is een toggle, in dit geval een dubbele; een dubbele toggle dus. Maar als je daarvoor een langere uitvoering monteert moet je je voorstag inkorten. Let ook op de hoek die de genuaval met het voorstag maakt. Als die niet klopt kan bij reven de val om het stag draaien. Die hoek verandert namelijk als je het zeil omhoog zet.

Grappig trouwens hoe verschillende zeilers tegengestelde dingen willen. Ik heb zo'n omhoog gesneden genua, met schuim en alles. Jong zeiltje nog. Vraag me toch wel eens af of ik niet blijer zou zijn met een laag over dek lopende fok.
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 12:36 door Meriggiare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 12:41 #969667

Venster?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 12:42 #969669

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Bedankt voor alle suggesties en adviezen!
En mijn boot vocabulaire is weet iets groter hahaha.

Alleen het zeil iets omhoogzetten lijkt me het beste, alleen vraag ik me ook af hoeveel resultaat dit gaat opleveren ... En inderdaad grappig hoe verschillend mensen er tegenaan kunnen kijken (pun intended).
Heb het op mijn (behoorlijk lange) te-doen-lijst naar beneden geschoven. Voor nu werkt het prima, behalve het zicht vooruit dan ;)
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 12:44 #969670

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Hurleyzeiler schreef :
Venster?

Ja heb ik ook aan gedacht, maar dat is ook een redelijke operatie. Eerst maar weer eens de meer dringende dingen beet pakken :)
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 12:46 door Richard7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 13:00 #969676

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Test het uitzicht door de genua iets in te draaien op de trommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 19:20 #969757

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5797
Als je het voorzeil in zijn geheel omhoog brengt gaat ook de wartel boven omhoog.
Je moet dan niet alleen de ruimte op het profiel hebben maar ook de val moet hoog genoeg uit de mast komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 18 aug 2018 19:39 #969763

Als je het voorzeil niet uitrolt geeft het nog zicht! (Sorry offtopic) ;)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 19 aug 2018 07:37 #969834

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
10cm ruimte klinkt veel maar is het niet. Dat is echt de minimale marge die zeilmaker houden bij een rolfok. Je dartel moet ook ruimte houden om te draaien in D e top en niet vast lopen tussen profiel en mast.
Kwestie van proberen met een stropje onderin. Let wel dat je goed voorlijk spanning kan zetten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok 'ophogen' 19 aug 2018 07:47 #969838

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Richard7 schreef :
Bedankt voor alle suggesties en adviezen!
En mijn boot vocabulaire is weet iets groter hahaha.

Alleen het zeil iets omhoogzetten lijkt me het beste, alleen vraag ik me ook af hoeveel resultaat dit gaat opleveren ... En inderdaad grappig hoe verschillend mensen er tegenaan kunnen kijken (pun intended).
Heb het op mijn (behoorlijk lange) te-doen-lijst naar beneden geschoven. Voor nu werkt het prima, behalve het zicht vooruit dan ;)

Ik heb idd ook mijn zeil hoger in het profiel gezet en hou toch voldoende ruimte om eea op te spannen. Ik heb er 25 cm RVS ketting tussen zitten en werkt goed en geeft me toch wel heel veel zicht onder het zeil door en zit niet meer met mijn preekstoel te kl.ten. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl