Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Luchtgekoelde diesel??

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 13:06 #961869

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Zijn er mensen die kennis hebben van, of ervaringen hebben met luchtgekoelde dieselmotor op zeilboot?
Ik kom dat tegen op een serieuze boot die voor koude gebieden gemaakt is.
Wat zijn de voordelen, nadelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 13:17 #961870

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
Ik denk dat ik het voordeel wel snap. Een keer door ijsslurrie heengevaren, hadden we ook ineens een luchtgekoelde diesel...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 13:18 #961871

:huh: :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 13:18 #961872

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
Anders; die motor kan draaien ook als je in het ijs ligt
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 13:30 #961875

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 13:31 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 13:59 #961878

In het algemeen maken luchtgekoelde motoren meer herrie. Hoe dat komt weet ik niet. Van belang (en lastig) is om de hete lucht uit de machinekamer te verwijderen: je zult daar een aktief ventilatiesysteem voor moeten bedenken. Een 20 pk motor zal onder vollast zo’n 7-8 kW aan warmte ontwikkelen (de rest verdwijnt via de droge, dus ook te isoleren) uitlaat. Dit is een serieuze hoeveelheid warmte die je kwijt moet zien te raken (wel 3 Webasto’s op vollast!)
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 13:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 14:00 #961879

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
voordelen zijn evident, toch? Geen doorvoer en afsluiter nodig en als je in het ijs ligt kun je toch de motor laten lopen.
Ze zijn ook lichter.

Nadeel is minder goede/gelijkmatige koeling. En meer herrie inderdaad vanwege ontbrekende koelmantel.

Ze bestaan ook in het klein, LP maakt ze nog, Sabb (in het verleden?)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 14:02 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 14:08 #961881

Nachtvlinder schreef :
In het algemeen maken luchtgekoelde motoren meer herrie. Hoe dat komt weet ik niet. Van belang (en lastig) is om de hete lucht uit de machinekamer te verwijderen: je zult daar een aktief ventilatiesysteem voor moeten bedenken. Een 20 pk motor zal onder vollast zo’n 7-8 kW aan warmte ontwikkelen (de rest verdwijnt via de droge, dus ook te isoleren) uitlaat. Dit is een serieuze hoeveelheid warmte die je kwijt moet zien te raken (wel 3 Webasto’s op vollast!)

Het is zelfs nog veel meer. Die 20 PK zijn vermogen aan de krukas niet de totaal met het verbranden van de dieselolie opgewekte energie. Vanwege de efficientie van een diesel ( bij onze simpele scheepsdieseltjes zo'n 35%) gaat de rest verloren . In totaal wordt er dus 100/35*20 ofwel 57pk of 42 kw aan energie uit de dieselolie gecreëerd waarvan 65% oftewel 27 kw aan warmte afgevoerd moet worden. Ongeveer de helft daarvan dus 13,5 kw , in dit geval , via de luchtkoeling .
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 14:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 15:00 #961900

In de jaren 70 waren er Carniti BB motoren, die waren lucht gekoeld meen ik.
Heb even gezocht, maar kan het niet zo snel vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 15:40 #961910

Dankje Ad, ik heb de verkeerde kant opgerekend! Bijna 14 kW aan warmte af te voeren...

Dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 15:44 #961913

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Luchtgekoeld betekend meer lawaai, meer warmte in je boot, niet afhankelijk van buitenboordwater.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 15:47 #961914

... en wss geen thermostaat maar een grote ventilator die door krukas aangedreven wordt (mss hebben “moderne” types een electrisch geregelde fan?) Zoniet: dan varieert motortemperatuur 1:1 met omgevingstemperatuur (en met geleverd vermogen).
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 15:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 16:03 #961915

Of dat bij de bootmotoren ook zo was weet ik niet maar bijv. de goeie ouwe Kever motor had wel degelijk een thermostaat die met kleppen de koellucht naar de motor regelt.
Ook bijv. bij de lelijke eend is dat voor zover ik weet zo .
Allpa had vroeger ook luchtgekoelde diesel bootmotoren in zijn assortiment.
En de oudere kleine Farymanns zijn eigenlijk luchtgekoelde motoren die ze van een waterkoelmantel hebben voorzien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 16:06 #961916

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Kom even bij mij langs buurman, dan laat ik je een luchtgekoelde diesel zien.
5kW, één cylinder met dynastart om een 48V LiFePO4 accubank te laden.

Er zijn twee redenen waarom luchtgekoelde motoren lawaaiig zijn:
De koelventilator maakt lawaai (in tegenstelling tot de waterpomp) en
het binnenwerk van de motor maakt lawaai omdat de massa van de watermantel er niet is om dit te dempen.

Uitlaat lawaai is wel goed te dempen, maar bij kleine motoren wordt hier vaak niet veel aandacht aan besteed.
Een andere bron van lawaai is het inlaat geruis, maar dat is voor diesels niet meer dan voor benzine motoren. Het geruis neemt wel toe met de cilinder inhoud van de motor en het toerental.

Verder is het zaak om lucht tot de motorruimte toe te laten en de warme lucht vanaf de cilinderkop en cilinderwand goed af te voeren.

Van een lucht gekoelde motor kan de koelvloeistof niet bevriezen, want die is er niet. Verder zijn luchtgekoelde motoren meestal sneller op bedrijfstemperatuur omdat een vloeistof meestal een grotere soortelijke warmte heeft.
Door lucht in plaats van een vloeistof te gebruiken, wordt de motor vaak wel volumineuzer, maar lucht is veel lichter en een luchtgekoelde motor is bedrijfsklaar meestal lichter dan een vloeistof gekoeld type.
De koelventilator is bijna onderhoudsvrij, daarentegen kan een koelvloeistof pomp problemen geven met afdichting en soms met bevriezen.
De olie van een luchtgekoelde motor moet echt 'multigrade' zijn, aangezien de uitersten in temperatuur bij een luchtgekoelde motor verder uit elkaar liggen. Lucht gekoelde motoren kunnen minder 'sludge' vorming hebben als ze kort draaien, omdat ze sneller op temperatuur zijn, maar je zult het bij jouw Mehari ook wel hebben gezien.

Groeten, buurman Peper.

PS. Voor hen die het te ver lopen vinden:

Dit is Darth Vader
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 16:34 door Peper. Reden: PS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 16:36 #961924

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Yellow Boat schreef :
bij de lelijke eend is dat voor zover ik weet zo .

nee, bij een eendje moet je onder de 13 graden buitentemp een plastic kapje voor de grille maken.

de kleppen die je onder de motorkap ziet zijn de kachelpotten: de regelen de temperatuur binnen.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 17:19 #961926

Deutz (KHD) maakte tot voor kort heel veel luchtgekoelde diesels. Van 3cylinder lijnmotoren tot V12 motoren. Ik geloof wel dat ze er nu mee gestopt zijn. Vaak waren motoren van reddingsloepen ook luchtgekoeld. Zo kon de motor gestart worden voor de sloep te water ging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 17:26 #961928

Tulipe schreef :
Deutz (KHD) maakte tot voor kort heel veel luchtgekoelde diesels. Van 3cylinder lijnmotoren tot V12 motoren. Ik geloof wel dat ze er nu mee gestopt zijn. Vaak waren motoren van reddingsloepen ook luchtgekoeld. Zo kon de motor gestart worden voor de sloep te water ging.

Deutz bied nog steeds luchtgekoelde scheepsmotoren aan
www.deutz.com/en/products/engines/detail/243/

Jaaaren geleden heb ik ooit geprobeerd een motor van een Kever in een kajuitbootje te bouwen. Is niets geworden omdat het niet lukte om genoeg koellucht door de motor te krijgen. Maakte overigens wel lekker veel herrie!

Dit vaart ook met luchtkoeling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 18:26 #961952

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In zo’n expeditieboot zou ik eerder kiezen voor een watergekoelde motor waarbij je dan met dat koelwater een hoop leuke dingen doet aan boord. Alleen geen warmtewisselaar toepassen en geen halfbevroren water rondpompen. Dus de restwarmte na kachel, boiler, warmteopslag, etc of met een grote radiator en ventilator of met kielkoeling afvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 18:46 #961958

Hier op de werf ligt een sleepboot met kielkoeling. Echter geen losse, kwetsbare buizen die met afstandshoudertjes langs het onderwaterschip zitten (kwetsbaar in ijs!) maar met aangelastte goten. Erg mooi gedaan, denk kostbaar om zo te maken op sterk gekromd achterschip! Indien het koelmiddel een voldoende laag vriespunt heeft, zal dat prima gaan in ijswater. Machinekamers zijn toch verwarmd in dat soort klimaten, motor en olie vaak ook; wanneer een motor start circuleert eerste het interne circuit. Als de thermostaat (gedeeltelijk) opent, neemt de kielkoeling deel aan de circulatie.

Omdat mijn (met afstandhouders opgelastte) koelbuizen rot waren (5 jaar terug ook al een lekje en nu op een heel onhandige plaats tussen buis en skeg), wordt morgen een vlakkoeler geplaatst:
www.bloklandnonferro.nl/produc...koeling/vlakkoelers/

Moet ik brandwacht gaan houden in een lekker warme machinekamer met pas ingevet vlak :woohoo:

Het CvO is binnen trouwens!
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 18:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 20:56 #962035

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 1014
Magirus Deutz is bekend van de luchtgekoelde brandweerwagens, deze maakte ook ontzettend veel lawaai maar hadden het voordeel dat de motor zeer snel op bedrijfstemperatuur was.
Een kever heeft inderdaad thermostatisch gestuurde luchtkleppen, (bij mijn kever heb ik die vastgezet om meer koeling te geven in de zomermaanden). En tevens zit hier ook een oliekoeler in de luchtstroom van de ventilator.
Toch is het in de watersport luchtgekoeld vrij zeldzaam, Sabb heeft luchtgekoelde motoren gemaakt welke in kleine viskottertjes en sloepen werden gebruikt. Ik heb zelf wel eens een Yamaha buitenboordmotor gehad die luchtgekoeld was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 23:15 #962065

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Lis-jolle schreef :
...Toch is het in de watersport luchtgekoeld vrij zeldzaam...

In de waterSPORT wel, maar in boten niet. Heel veel boerenschuiten waren voorzien van luchtgekoelde motoren. Dat was goedkoper om te fabriceren, eenvoudiger in het gebruik, en omdat de motor alleen een bekisting eromheen had kon je de kanalen voor de luchtkoeling makkelijk kwijt. Ook het niet kunnen bevriezen van de motor zal een grote rol hebben gespeeld bij deze keuze. Uiteraard waren deze motoren meestal ook handgestart, wat er niet is, elektrische starter en accu en zo, kan ook niet stuk.

Ik heb zelf nog een tijdje gevaren met een stalen vletje met een luchtgekoelde tweecylinder Lister erin. Altijd een busje met startspray mee, maar dat ding deed het altijd. En lawaai, ach, na een poosje merk je het niet meer, het hoort er een beetje bij.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 22 juli 2018 23:23 #962067

Nostalgie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 05:34 #962075

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.

Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter
Nachtvlinder schreef :
In het algemeen maken luchtgekoelde motoren meer herrie. Hoe dat komt weet ik niet. Van belang (en lastig) is om de hete lucht uit de machinekamer te verwijderen: je zult daar een aktief ventilatiesysteem voor moeten bedenken. Een 20 pk motor zal onder vollast zo’n 7-8 kW aan warmte ontwikkelen (de rest verdwijnt via de droge, dus ook te isoleren) uitlaat. Dit is een serieuze hoeveelheid warmte die je kwijt moet zien te raken (wel 3 Webasto’s op vollast!)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 juli 2018 05:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 06:19 #962076

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17601
peter1 schreef :
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.

Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter

Het is nog veel erger. 67% gaat verloren aan warmte. De helft in uitlaatgas de andere helft wordt via de koeling afgevoerd.
Fake it till you make it
Laatst bewerkt: 23 juli 2018 06:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 06:51 #962080

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
3Noreen schreef :
peter1 schreef :
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.

Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter

Het is nog veel erger. 67% gaat verloren aan warmte. De helft in uitlaatgas de andere helft wordt via de koeling afgevoerd.
Electro heeft zeker niet per definitie een rendement. Je laadt immers je accus waarschijnlijk vanuit een elektriciteitscentrale. Die hebben een rendement van ca 44%...
Daaroverheen nog de verliezen in de acculader, drive, motor en overbrenging...

Je moet wel rekenen vanaf de bron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl