Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hout tussen mast en dek

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 05:01 #959324

ik wilde een stuk hout onder mijn mast en op het dek monteren, maar vroeg mij af wat voor houtsoort daar de betere keus voor kan zijn en waarom
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 05:01 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 06:15 #959327

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Gaaf stuk naaldhout lijkt me geen probleem?
Is het voor het opvangen van mastdruk?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 07:28 #959340

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Als je het kunt bewerken, neem dan een stuk hardhout. Azobé bijvoorbeeld of anders Meranti of eiken. Meranti heeft iedere timmerman. Als je toch naaldhout wilt gebruiken: Oregon Pine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 08:19 #959358

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Oregon pine had ik ook in gedachte. Volgens mij is meranti te zacht.
Azobe of bankirai is wel erg lomp
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 08:54 #959377

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Meranti is er in diverse kwaliteiten. Ik gebruik altijd de meest vaste en zware soort. Wat is er lomp aan Azobé of Bankirai?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 09:11 #959383

WADnWIND schreef :
Oregon pine had ik ook in gedachte. Volgens mij is meranti te zacht.
Azobe of bankirai is wel erg lomp

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedeacht is meranti helemaal niet zo'n duurzame houtsoort .
www.joostdevree.nl/shtmls/duurzaamheidsklasse.shtml
Aan dek zou ik eht in ieder egval niet gebruiken.
Neem dan inderdaad Bankirai , dat is pas echt duurzaam.
Hier in de haven wordt net Bankirai geplaatst op de golfbreker wat al 30 jaar als buikdenning in een vrachtschip heeft gezeten.
Vergelijk maar eens met de dik 25 jaar oude planken rechts op de steiger wat toch ook hardhout heette te zijn. ( ooit door havenhout in Zaanstad geplaatst .
Ad
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 09:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 09:42 #959391

Ik zou geen hout-uit-een-stuk nemen, dat gaat scheuren door de belasting, droogte en nattigheid.
Een plaatje WBP-hechthout. In vele diktes te krijgen, en makkelijk vervangbaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 10:53 #959416

dat had ik niet verwacht.. dat een vuren soort daar aan kan voldoen.
achteraf mijn oude mast was natuurlijk ook van een vuuren houtsoort gemaakt.
Het WBP idee van BK is helemaal geen fout idee.. ik vind het een perfecte oplossing.
ik heb nog wat Berken WBP plaat en stroken staan
daar kan ik de oplossing mee maken.

zoals WnW vroeg, is het inderdaad voor druk ondersteuning en spreiding.
de mast drukt bij rechtopstand met de achterzijde op het dek en het drukpunt is ongeveer 13 mm breed.
de bedoeling is om een wig te frabrieken, die de ruimte aan de voorkant tot achterzijde opvangt, zodat de druk vsn de mast niet op die 13 mm rusten maar over het gehele oppervlak.
het weg en haaks vrezen van de onderzijde was geen optie om dat er meer dan 22mm verwijderd moest worden.en ik dan in het mechaniek zou gaan .
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 15:52 #959475

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17608
De werking van Bankirai is groter dan van vuren, wat al geen al te beste reputatie heeft op dat vlak.
Onder mijn mast heeft 11 jaar een stuk WBP, wat ingepakt in glas was, gezeten. Het is in die tijd een millimeter of 5 in elkaar gedrukt. Ik heb bij de refit er nieuw glas om gelamineerd en nu staat de mast er weer op. Als ik meer tijd er aan had kunnen besteden was het vervangen voor een stuk kops padoek. Een houtsoort met een zeer geringe werking.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hout tussen mast en dek 12 juli 2018 20:00 #959578

Ongeschikt:
Vuren (niet duurzaam genoeg en te zacht)
Meranti (idem)
Eiken (te zuur)
Merbau (Bloedt sappen uit)
WBP, triplex, multiplex, hechthout (splintert en rot snel)
Beuken (te poreus, blijft nat)

Geschikt:
Bankirai
Bilinga
Masaranduba
Amerikaans grenen (= Pitchpine)
spintvrij lariks
spintvrij douglas

Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl