Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fast Flow bilge pump

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 08:25 #954716

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 08:40 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 08:59 #954730

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Bestaat al lang, niks nieuws.
Opbrengst afhankelijk van reductie koppeling, en werkt alleen als de motor het nog doet en als het water minimaal 10 cm boven de schroefas staat (op veel boten gaat dit al niet meer samen!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 09:09 #954734

Geen ervaring maar nieuw is zoiets zeker niet. Ken ik al van tientallen jaren geleden.
Alleen zit er een "designfoutje"in deze beschrijving als bilgepomp.
www.fastflowpump.com/Installation.html
Omdat de pomp daar geplaatst wordt tussen de keerkoppeling en de schroef kan hij alleen draaien als de schropef ook draait. Dat betekent dan dat zowel de schroef als de pomp vermogen opneemt waardoor de motor overbelast wordt en daardoor niet meer zijn volle maximum toeren zal halen wat natuurlijk ook van invoeld is op de capaciteit van de bilgepomp. Hangt er natuurlijk vanaf heoveel vermogen de pomp vraagt en hoe groot de motor is.
Beter zou het , zeker bij een vrij kleine motor om die bilgepomp met bijv een extra snaarschijf en een schakelbare koppeling aan de motor te koppelen.

Als ik trouwens de kleinste uitvoering bekijk ( www.fastflowpump.com/3A.html ) zal die al gauw ca. 15 kw motorvermogen vragen wat duidelijk maakt dat sowieso alleen gebruiken met een aparte aftakking aan de motor zinvol zal zkunnen zijn.

Ad
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 09:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 09:14 #954737

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
de kelinste is 2" volgens mij:

www.fastflowpump.com/Bilge.html
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 09:24 #954743

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
van de website;

How much power does it use from the engine to run the Fast Flow bilge pump?

Normally, when pumping air, the Fast Flow pump uses only fractional horsepower. Under emergency full-load conditions, the 2" small pump could use 10 - 15 horsepower. It makes sense to harness the tremendous power of the drive system during an emergency situation.

ziet er leuk uit Sprokkie
als ik het goed begrijp gaat de impellor om de as, zonder dat de as eruit hoeft.
Impellor in twee delen lijkt me. Maar kan ik niet duidelijk vinden.
Heb jij idee van $$?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 09:30 #954748

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Inderdaad, de behuizing en impellor zijn deelbaar.

Geen idee nog van de prijs.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 09:53 #954755

sy helios schreef :
van de website;

How much power does it use from the engine to run the Fast Flow bilge pump?

Normally, when pumping air, the Fast Flow pump uses only fractional horsepower. Under emergency full-load conditions, the 2" small pump could use 10 - 15 horsepower. It makes sense to harness the tremendous power of the drive system during an emergency situation.

Had ik nog niet eens gezien maar klopt dus aardig met mijn ( over de duim ;) ) "berekening".
Dat er geen vermogen opgenomen wordt als er geenb water in de pomp zit is uiteraard ook juist. Alleen vraag ik me wel af of de asafdichtingen van die pomp daar op uitgelegd zijn maar ik neem aan van wel.
Alleen blijft dus het probleem dat de schroef ook (veel) vermoegn zal vragen en de motor dus , bij een juist gedesignde schroef, overbelast kan worden. Tenminste , als je de motor bij maximaal toeren wilt gebruiken om maximaal te pompen. Bij een veel lager toerental zal het waarschijnlijk wel goed gaan maar dan moet je dus dat lage toerental ook gebruiken om te bepalen wat de capaciteit zal zijn. Dat zal dus dan bij de eerder genoemde kleinste pomp wel 800 toeren zijn ( vergeet niet dat de keerkopeling ertussen zit) en dan blijft er van opvoerhoogte en debiet niet zoveel meer over(zie onder) . Ook moet je niet vergeten dat je al gauw van die maximale opvoerhoogte zo'n 2 meter nodig zult hebben incluisief leidingweerstand . Dan zal het debiet nog een stuk lager zijn want dat maximale debiet geldt alleen bij nul opvoerhoogte en niet bij maximaal opvoerhoogte ( dat si altijd zo bij een centrifugaalpomp) .

Je zult dus heel goed moeten rekenen aan zo'n systeem als je niet achteraf voor onaangename verassingen wilt komen te staan .
Overigens geldt dat voor alle centrifugaal bilgepompen.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 11:39 #954778

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Lijkt me als bilge pomp voor een jachtje wel wat aan de grote kant.
Pers leiding met een dia.van 2,5 inch = 5 cm
Het opgenomen vermogen deed bij mij een belletje rinkelen.
Aardig als je een grote boot hebt met een vette motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 11:44 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 11:44 #954779

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
je moet zorgen dat je meer water uit je boot pompt dan er in stroomt.
dan blijf je drijven is mijn gedachte.

hoe meer hoe beter
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 25 juni 2018 11:54 #954782

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sprokkie schreef :
Inderdaad, de behuizing en impellor zijn deelbaar.

Geen idee nog van de prijs.

600 dollar.
Al met al, na de brochures gelezen te hebben, lijkt het ding me ongeschikt om in je zeilboot te installeren.
De motor moet in ieder geval star opgesteld zijn daar de schroefas in radiale en axiale richting niet bewegen mag.
De ruimte rond de te installeren pomp moet minimaal zo'n 10cm zijn aan boven-,onder- en zijkant.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 14:33 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 10:18 #955051

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
sy helios schreef :
van de website;

How much power does it use from the engine to run the Fast Flow bilge pump?

Normally, when pumping air, the Fast Flow pump uses only fractional horsepower. Under emergency full-load conditions, the 2" small pump could use 10 - 15 horsepower. It makes sense to harness the tremendous power of the drive system during an emergency situation.

Had ik nog niet eens gezien maar klopt dus aardig met mijn ( over de duim ;) ) "berekening".
Dat er geen vermogen opgenomen wordt als er geenb water in de pomp zit is uiteraard ook juist. Alleen vraag ik me wel af of de asafdichtingen van die pomp daar op uitgelegd zijn maar ik neem aan van wel.
Alleen blijft dus het probleem dat de schroef ook (veel) vermoegn zal vragen en de motor dus , bij een juist gedesignde schroef, overbelast kan worden. Tenminste , als je de motor bij maximaal toeren wilt gebruiken om maximaal te pompen. Bij een veel lager toerental zal het waarschijnlijk wel goed gaan maar dan moet je dus dat lage toerental ook gebruiken om te bepalen wat de capaciteit zal zijn. Dat zal dus dan bij de eerder genoemde kleinste pomp wel 800 toeren zijn ( vergeet niet dat de keerkopeling ertussen zit) en dan blijft er van opvoerhoogte en debiet niet zoveel meer over(zie onder) . Ook moet je niet vergeten dat je al gauw van die maximale opvoerhoogte zo'n 2 meter nodig zult hebben incluisief leidingweerstand . Dan zal het debiet nog een stuk lager zijn want dat maximale debiet geldt alleen bij nul opvoerhoogte en niet bij maximaal opvoerhoogte ( dat si altijd zo bij een centrifugaalpomp) .

Je zult dus heel goed moeten rekenen aan zo'n systeem als je niet achteraf voor onaangename verassingen wilt komen te staan .
Overigens geldt dat voor alle centrifugaal bilgepompen.
Ad


Het opgegeven debiet(opbrengst) geldt bij een opvoerhoogte van 2 meter.
Daar je bij een zeilbootje het water geen 2 meter hoeft op te pompen zul je het opgegeven debiet gemakkelijk halen. De persleiding hoeft ook maar kort te zijn,dus heb je daar weinig verlies aan opbrengst. "Pompen of verzuipen" heette een studieboek over pompen etc.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 10:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 10:54 #955058

douwe schreef :
Het opgegeven debiet(opbrengst) geldt bij een opvoerhoogte van 2 meter.
Daar je bij een zeilbootje het water geen 2 meter hoeft op te pompen zul je het opgegeven debiet gemakkelijk halen. De persleiding hoeft ook maar kort te zijn,dus heb je daar weinig verlies aan opbrengst. "Pompen of verzuipen" heette een studieboek over pompen etc.

Zo simpel is dat niet hoor. De opgegeven capaciteit geldt alleen tussen de ingang en de uitgang van een pomp, dus zonder leidingen en benodigde opvoerhoogte.Ook zonder de leidingverliezen in de zuig- en de persleiding . En met name die vallen vaak flink tegen hoor . Ze zijn o.a. afhenkelijk van de ruwheid van de binnenkant van een slang iof leiding , het aantal en de radius van bochten , vernauwingen bijv. bij een huiddoorvoer , eventuele afsluiter of terugslagklep en uiteraard ook de lengte .
Al met al mag je blij zijn als er uiteindelijk nog 1 meter netto overblijft . En dat betekent dat een pomp nooit de capaciteit zal halen die de leverancier opgeeft.en
En over het uitrekenen van leidingverliezen en opvoerhoogtes om de benodigde pomp te bepalen hoef je mij echt niets te vertellen hoor heb er vele tientallen uitgerekend . Was tenslotte onderdeel van mijn werk als process engineer. Dat boekje ken ik trouwens wel hoor maar dat is meer bedoeld voor "beginners" ;)
Overigens kun je op internet meerdere programmaatjes vinden om de weerstand van leidingsystemen inclusief appendages te berekenen vinden . Kwesteie van googelen.
Ad
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 11:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 10:57 #955060

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
sy helios schreef :
van de website;

How much power does it use from the engine to run the Fast Flow bilge pump?

Normally, when pumping air, the Fast Flow pump uses only fractional horsepower. Under emergency full-load conditions, the 2" small pump could use 10 - 15 horsepower. It makes sense to harness the tremendous power of the drive system during an emergency situation.

Had ik nog niet eens gezien maar klopt dus aardig met mijn ( over de duim ;) ) "berekening".
Dat er geen vermogen opgenomen wordt als er geenb water in de pomp zit is uiteraard ook juist. Alleen vraag ik me wel af of de asafdichtingen van die pomp daar op uitgelegd zijn maar ik neem aan van wel.


Alleen blijft dus het probleem dat de schroef ook (veel) vermoegn zal vragen en de motor dus , bij een juist gedesignde schroef, overbelast kan worden. Tenminste , als je de motor bij maximaal toeren wilt gebruiken om maximaal te pompen. Bij een veel lager toerental zal het waarschijnlijk wel goed gaan maar dan moet je dus dat lage toerental ook gebruiken om te bepalen wat de capaciteit zal zijn. Dat zal dus dan bij de eerder genoemde kleinste pomp wel 800 toeren zijn ( vergeet niet dat de keerkopeling ertussen zit) en dan blijft er van opvoerhoogte en debiet niet zoveel meer over(zie onder) . Ook moet je niet vergeten dat je al gauw van die maximale opvoerhoogte zo'n 2 meter nodig zult hebben incluisief leidingweerstand . Dan zal het debiet nog een stuk lager zijn want dat maximale debiet geldt alleen bij nul opvoerhoogte en niet bij maximaal opvoerhoogte ( dat si altijd zo bij een centrifugaalpomp) .

Je zult dus heel goed moeten rekenen aan zo'n systeem als je niet achteraf voor onaangename verassingen wilt komen te staan .
Overigens geldt dat voor alle centrifugaal bilgepompen.
Ad


Het opgegeven debiet(opbrengst) geldt bij een opvoerhoogte van 2 meter.
Daar je bij een zeilbootje het water geen 2 meter hoeft op te pompen zul je het opgegeven debiet gemakkelijk halen. De persleiding hoeft ook maar kort te zijn,dus heb je daar weinig verlies aan opbrengst. "Pompen of verzuipen" heette een studieboek over pompen etc.

Zo simpel is dat niet hoor. De opgegeven capaciteit geldt alleen tussen de ingang en de uitgang van een pomp, dus zonder leidingen en benodigde opvoerhoogte.Ook zonder de leidingverliezen in de zuig- en de persleiding . En met name die vallen vaak flink tegen hoor . Ze zijn o.a. afhenkelijk van de ruwheid van de binnenkant van een slang iof leiding , het aantal en de radius van bochten , vernauwingen bijv. bij een huiddoorvoer , eventuele afsluiter of terugslagklep en uiteraard ook de lengte .
Al met al mag je blij zijn als er uiteindelijk nog 1 meter netto overblijft . En dat betekent dat een pomp nooit de capaciteit zal halen die de leverancier opgeeft.en
En over het uitrekenen van leidingverliezen en opvoerhoogtes om de benodigde pomp te bepalen hoef je mij echt niets te vertellen hoor heb er vele tientallen uitgerekend . Was tenslotte onderdeel van mijn werk als process engineer. Dat boekje ken ik trouwens wel hoor maar dat is meer bedoeld voor "beginners" ;)
Overigens kun je op internet meerdere programmaatjes vinden om de weerstand van leidingsystemen inclusief appendages te berekenen vinden . Kwesteie van googelen.
Ad

Ik spreek ook uit enige ervaring, maar loop er niet mee te koop ;) Trouwens wat dat boekje betreft, ging mij meer om de leuke naam, niet zo zeer over de inhoud.
En weet jij ook nog wie het geschreven heeft? Kwestie van googelen! ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 11:09 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 11:13 #955068

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
leer eens quote-en, dames!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 11:19 #955070

TuuLeVi schreef :
leer eens quote-en, dames!

Zo beter?
Nou douwe nog :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 11:22 #955074

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
TuuLeVi schreef :
leer eens quote-en, dames!

Zo beter?
Nou douwe nog :P
Ad

Dat was het laatste woord hebben
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 11:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 11:23 #955076

Yellow Boat schreef :
.......................
Had ik nog niet eens gezien maar klopt dus aardig met mijn ( over de duim ;) ) "berekening".
Dat er geen vermogen opgenomen wordt als er geenb water in de pomp zit is uiteraard ook juist. Alleen vraag ik me wel af of de asafdichtingen van die pomp daar op uitgelegd zijn maar ik neem aan van wel...........[/quote]


Ik kende deze pompen nog niet, maar ik vind ze heel slim bedacht. Simpel, relatief goedkoop, hoge opbrengst, hoge druk. En ze hebben geen enkele asafdichting; de waaier draait gewoon los in het huis met aan beide zijden een aanzuigopening.
Zeer de moeite waard om met een apart gelagerd tussenasje laag in de boot te hangen. (maar inderdaad wat te groot voor een jachie)
Ik onthou 'm!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 11:24 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 11:44 #955082

Als ik het goed egzien heb hebben deze pompen helemaal geen asafdichtingen maar zuigen aan doro de asdoorvoer aan beide kantenb van de pomp. Er komt dus ookgeen zuigleiding of slang aan te pas.
Op de beschrijving van de 3 inch pomp ( van de kleine 2 inch kan ik geen specblad vinden , kennelijk niet nodig voor de doorsnee domme watersporter :unsure: ) kun je dat lezen. www.fastflowpump.com/3.%20Aluminum%20Pump.pdf
Daar vind je ook de pompcurves en daar kun je zien dan die pomp alleen bij nul opvoerhoogte de volle capaciteit van dik 400 gallon per minut kan halen. Alleen heb je daar dus niks aan . In de praktijk haal je dus bij bijv. een netto opvoerhoogte van 70 voet , dus het maximum van 200 voet min de leidingweerstand en het te overwinnen hoogteverschil , nog maar de helft.
Overigens snapte ik eerst die psi lijnen niet goed maar bij nader inzien bedoelen ze daar kennelijk het toerental mee ( vertaalfout en dus niet eens hun eigen product"?) .
Ik bedoel hier dus die 2250 rpm.
Ad
Hier de pompcurve van die 3"pomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 12:04 #955085

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Als ik het goed egzien heb hebben deze pompen helemaal geen asafdichtingen maar zuigen aan doro de asdoorvoer aan beide kantenb van de pomp. Er komt dus ookgeen zuigleiding of slang aan te pas.

Dat had Berghout-2 net vermeld
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 12:12 #955086

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Berghout-2 schreef :



Ik kende deze pompen nog niet, maar ik vind ze heel slim bedacht. Simpel, relatief goedkoop, hoge opbrengst, hoge druk. En ze hebben geen enkele asafdichting; de waaier draait gewoon los in het huis met aan beide zijden een aanzuigopening.
Zeer de moeite waard om met een apart gelagerd tussenasje laag in de boot te hangen. (maar inderdaad wat te groot voor een jachie)
Ik onthou 'm!
Wim.

als ie geen water pompt doet ie dienst als motorruimte of bilge ventilator
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 12:12 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 12:33 #955090

Sprokkie schreef :
Berghout-2 schreef :



Ik kende deze pompen nog niet, maar ik vind ze heel slim bedacht. Simpel, relatief goedkoop, hoge opbrengst, hoge druk. En ze hebben geen enkele asafdichting; de waaier draait gewoon los in het huis met aan beide zijden een aanzuigopening.
Zeer de moeite waard om met een apart gelagerd tussenasje laag in de boot te hangen. (maar inderdaad wat te groot voor een jachie)
Ik onthou 'm!
Wim.

als ie geen water pompt doet ie dienst als motorruimte of bilge ventilator

Het gaat er niet om dat die pomp zonder water geen vermogen gebruikt maar dat de schroef moet draaien als je pompt en je dus in feite "dubbel"vermogen vraagt waardoor de motor overbelast kan raken.
Immers , de schroefas moet draaien om te kunnen pompen. Daarom is een aparte aftakking handiger mits die aftakking van de krukas komt en niet van na de keerkloppeling.Alleen als de moto veel meer pk is dan de pomp maximaal nodig heeft zan het diorect op de schroefas.
Dus eigenlijk alleen echt wat voor grote boten met een dikke motor.
Overigens , wat doe je eigenlijk als de motor door lekkage al half of verder onder water staat :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 12:38 #955095

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
ALs er een lek is meteen de motor starten, ook handiger ivm stroom verbuik van e-pompen.
Mijn dieselmotr zit een stuk hoger dan de bilge, ik zou bij heel veel water de wierpot deksel er af kunnen halen en binnenstromend water door de motor ook nog laten opzuigen.

De fastflow is dan allang aan het waterpompen.

vermogen ben in niet zo bang met mijn 4 cilinder yanmar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 13:48 #955110

Vergeet niet dat die Fastflow maar tot aan de schroefas of liever gezegd de bovenkant van de openingen kan pompen omdat hij geen normale aanzuigleiding heeft. In de praktijdk zelfs nog minder nl. tot aan de NPSH maar heelaas kan ik daar geen gegevens over vinden.
Aanzuigen uit een lager gelegen bilge kan hij dus niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 14:05 #955115

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
eigenlijk zou je hem tussen de motor en koppeling moeten zetten. Op een extra as, zoals Win al opmekte.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fast Flow bilge pump 26 juni 2018 14:20 #955117

Of een eigen waterdichte electrisceh aandrijving. Kun je hem als dompelpomp gebruiken, net als een "echte" bilgepomp.
De grotere bieden ze ook zo aan met hydraulische aandrijving .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl