Als je van tevoren wilt weten hoeveel water er door dat gat binenn kan komen kun je het gewoon zelf uitrekenen.
De snelheid waarmee het water door dat gat zal komen is gelijk aan wortel( 2*G*H) waarin G de versnelling van de zwaartekracht is en H de diepte van het gat onder de waterlijn.
Is gewoon de wet van Torricelli .
nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Torricelli
Bij een klein bootje met 10 cm onder de waterlijn dus al 1,4 meter/sec .Bij mijn boot met ca. 50 cem onder de waterlijn al dik 3 meter/sec.
In de praktijk zal de snelheid iets lager zijn vanwege de weerstand van de wanden van het gat en de instroomweerstand.
Dat vermenigvuldigen met het oppervlak en je weet wat je te wachten staat.
Ad