Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat te plaatsen onder water?

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:05 #947862

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
Aan de romp van onze polyester boot zat een anode gemonteerd. Deze heb ik achterwege gelaten maar nu we op zout gaan liggen wil ik deze toch terug plaatsen.
De anode zat met 2 bouten M10(geen RVS) door de romp met flens. (foto) Nu kan ik nieuwe bouten kopen ook in RVS. Is dat verstandig? omdat ik hier toch ook lees dat RVS onderwater niet slim is....
Bij de leverancier kan ik RVS kopen maar ook in 'laag gelegeerd staal' zoals ze zelf omschrijven. Zie de website van de leverancier.
Heb bij de leverancier inmiddels een vraag uitstaan wat voor soort RVS ze leveren.
Wat zouden jullie doen? RVS of niet?

Webshop leverancier (overigens zeer uitgebreide shop met anoden etc)
shop.mme-group.com/nl/accessoires/bouten-moeren

Hoor het graag! bedankt alvast
Bijlagen:
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:10 #947865

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Ik mis even het nut van een anode op een polyester romp. Welke metalen delen van de boot denk je ermee te beschermen? En hoe zit is de anode dan elektrisch verbonden met die metalen delen (anders dan via het water)?

Een anode op je schroefas lijkt me noodzakelijk. Maar op je plastic romp ...?
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:16 #947869

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
RVS dat permanent onder water zit heeft niet de weerstand tegen corrosie zoals blootgesteld aan lucht. Echter, dit speelt hier m.i. totaal geen rol omdat het hier geen bouten betreft die iets te maken hebben met de constructie van de boot, gemakkelijk te inspecteren zijn en niet blootgesteld zijn aan statische of dynamische krachten. De enige functie van deze bouten is om de anode op zijn plaats te houden en een elektrische verbinding te maken tussen de anode en het te beschermen metaal (welk metaal?) van de boot. Het is denk ik wat overkill om RVS bouten te gebruiken, maar kwaad kan het zeker niet. Het enige voordeel dat ik zie is dat je de bouten in de toekomst wat gemakkelijker los kunt maken. Als het prijsverschil erg groot is kan je ook rustig voor verzinkte bouten kiezen.

Edit: ik zie dat het prijsverschil erg klein is. Dan kies je gewoon voor de bling-bling RVS variant :lol:
De vraag blijft wel wat je met deze anode nu eigenlijk beschermd. Zoals Twist ook al aangeeft is het plaatsen van anodes op de romp van een polyester boot niet erg gebruikelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 09:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:20 #947870

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
ilCigno schreef :
Het is denk ik wat overkill om RVS bouten te gebruiken, maar kwaad kan het zeker niet.

Behalve dat je anode ineens heel hard gaat: RVS is weliswaar niet vreselijk roestvast onder water, maar heeft nog immer wel een flinke kathodische werking. Je anode zal een stuk harder gaan, zich nodeloos opofferend voor t RVS.

Het is niet voor niks dat al deze bouten staal verzinkt zijn.
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 09:20 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:22 #947872

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
@twist. @ ilCigno

De anode zit intern verbonden met het motorblok, het koelblok(wat onderwater zit) van de koelkast en met de zincsaver die aan de aarde van de 220v zit. Motor is een Yanmar met saildrive die voorzover ik weet niet galvanisch gescheiden is van de motor.

Prijsverschil tussen RVS en andere is marginaal (enkele euro's)
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:23 #947873

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
@ joop66

Dank dat is een duidelijk argument!
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:41 #947876

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Die extra 'slijtage' aan je anode als gevolg van RVS bouten is te verwaarlozen. Denk maar aan al die anodes die op RVS schroefassen zitten, die vallen er ook niet bij bosjes af. RVS bouten of opgelaste draadeisen worden zowel in de motorjachten als in de professionele scheepsbouw heel veel gebruikt om anodes vast te zetten. Maar als je er niet happy mee voelt kan je ook prima gegalvaniseerde bouten gebruiken. Die kunnen op termijn wel zuurstofcorrosie ("roest") vertonen, daar beschermd de anode niet tegen. Maar tegen die tijd vervang je ze gewoon weer samen met een nieuwe anode.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:42 #947878

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Joop66 schreef :
ilCigno schreef :
Het is denk ik wat overkill om RVS bouten te gebruiken, maar kwaad kan het zeker niet.

Behalve dat je anode ineens heel hard gaat: RVS is weliswaar niet vreselijk roestvast onder water, maar heeft nog immer wel een flinke kathodische werking. Je anode zal een stuk harder gaan, zich nodeloos opofferend voor t RVS.

Het is niet voor niks dat al deze bouten staal verzinkt zijn.

Pcies. De anode beschermt ook de bevestigingsbouten, zelfs al zijn die van pisbakkenstaal.
Als de oorspronkelijke nog goed zijn zijn niks vervangen.
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 09:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:50 #947881

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
ilCigno schreef :
extra 'slijtage' aan je anode als gevolg van RVS bouten is te verwaarlozen.
dat is mijn ervaring ook. Bijkomend voordeel is dat ze weer los kunnen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 09:59 #947884

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
ilCigno schreef :
Die extra 'slijtage' aan je anode als gevolg van RVS bouten is te verwaarlozen. Denk maar aan al die anodes die op RVS schroefassen zitten, die vallen er ook niet bij bosjes af.

Dat is natuurlijk geen vergelijkbare situatie met die van TS.
Die anode op een RVS schroefas is dus al in contact met een aanzienlijke massa rvs (de schroefas). Of die met met rvs boutjes is vastgezet maakt dan natuurlijk niet zo heel veel meer uit.
De anode van TS zit vast met bouten van normaal staal, die in het polyester zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 10:12 #947890

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Poemy schreef :
De anode zit intern verbonden met het motorblok, het koelblok(wat onderwater zit) van de koelkast en met de zincsaver die aan de aarde van de 220v zit. Motor is een Yanmar met saildrive die voorzover ik weet niet galvanisch gescheiden is van de motor.
massa genoeg?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 10:13 #947891

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
TuuLeVi schreef :
Poemy schreef :
De anode zit intern verbonden met het motorblok, het koelblok(wat onderwater zit) van de koelkast en met de zincsaver die aan de aarde van de 220v zit. Motor is een Yanmar met saildrive die voorzover ik weet niet galvanisch gescheiden is van de motor.
massa genoeg?

Wat bedoel je? Gietijzer is geen rvs, hè.. Staal en gietijzer ontlopen elkaar qua galvanische waarde niet zoveel.
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 10:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te plaatsen onder water? 30 mei 2018 18:35 #948013

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
De huidige bouten zijn nog goed maar ik zou de flens wat groter willen hebben en tegenwoordig zijn ze uit 1 stuk aldus de leverancier. Vandaar de aanschaf voor nieuwe.
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl