Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: helmstok "fixeren"

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:04 #905655

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Een plaatje op het RvS maken zo dik dat het door de kop van de bout word tegen gehouden op de door jou gewenste hoogte?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:04 #905657

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
houten of pom wigje tussen de rvs delen? de bout aan de voorkant zou de helmstok zijn hoogte moeten geven. deze zou je moeten kunnen verstellen. Je zou ook een hoekprofiel aan de bout kunnen bouten waar de onderkant op rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:06 #905659

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
LittleWings,
Wil je dan een instelbare mogelijkheid, of een eenmalige instelling op een vaste stand? Als je even de helmstok demonteert (hout) en de ruimte aan de onderkant in het beslag opmeet kun je daar misschien een aanslag stripje in lassen/hechten in de juiste stand.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:07 #905660

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3418
Bij mij is er een RvS latje gelast voor de dikke bout zodat de helmstok niet kan zakken
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:09 #905661

ik dacht in de eerste instantie dat boutje langer, maar denk dat dat gauw krom gaat.

Zou boven op een stripje laten lassen van de ene naar de andere kant

zoiets





Hmmmmmm wel even kijken of hij dan nog wel helemaal rechtop wil...........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 08 jan 2018 21:10 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:10 #905662

Viagra pilletje eronder :unsure:
je hebt moeren die zijn 3 cm hoog.
die op een stripje lassen, en met de voorste 3 schroeven vastzetten. dan kan je er een bout indraaien op de gewenste hoogte.


het pilletje mag je dan ergens anders voor gebruiken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:15 #905666

helmsman 38 schreef :
Viagra pilletje eronder :unsure:
je hebt moeren die zijn 3 cm hoog.
die op een stripje lassen, en met de voorste 3 schroeven vastzetten. dan kan je er een bout indraaien op de gewenste hoogte.


het pilletje mag je dan ergens anders voor gebruiken.

lijkt me dat dat alleen werkt met helmstok recht vooruit.......
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:18 #905670

dat klopt Jeroen, dan zoiets aan de aanwezige moet bevestigen.
is ook eigenlijk te laat voor verse ideeën.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:24 #905673

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
probeer eens met een dop van een doppenset over de moer of dat werkt...
zo ja dan is ie met een kloddertje epoxy vastgezet en kan je altijd met een ratel de dop incl bout losdraaien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:27 #905674

helmsman 38 schreef :
dat klopt Jeroen, dan zoiets aan de aanwezige moet bevestigen.
is ook eigenlijk te laat voor verse ideeën.

dat is ook zo ;) hij leek mij ook eerst makkelijker dan wat ik bedacht.

maar ja meten etc is wat lastig zo
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:28 #905675

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Of 2 driehoekjes bovenop lassen dat hij wel stopt, maar ook langs de moer gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:32 #905678

lijkt me de beste Sons !! :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 21:51 #905696

LittleWings schreef : Volgens mij heb je nog een aanpassing nodig.

Volgens mij wil je niet dat water in de moer kan blijven staan. Ontzettend slecht voor de corrosieeigenschappen van de draad en voor de sterkte ook niet bepaald goed.

Dus als je toch een nieuwe kop laat lassen voor bevestiging van de helmstok...
Laatst bewerkt: 08 jan 2018 21:53 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 08 jan 2018 22:25 #905706

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Zo kan het ook en is bovendien in hoogte verstelbaar.
Mogelijk iets aan de onderkant van het helmstok beslag wegslijpen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 08 jan 2018 22:37 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 18:42 #905958

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1389
Als het mogelijk is zou je de kop een stukje kunnen laten zakken, zodat je meer draad ter beschikking hebt. Ook kun je een WS9345 moer gebruiken. Je hebt dan geen onderlegring nodig.

www.rvspaleis.nl





Edit fout borging roeras gecorrigeerd
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 09 jan 2018 19:02 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 19:14 #905966

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Eens met Jeroen-Pion, gewoon een langere bout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 19:26 #905968

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Dat zou alleen werken als het scharnierpunt hoger in het beslag zit.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 19:39 #905972

Als ik zo de foto’s bekijk, hoef je toch helemaal niet ingewikkeld te doen? Dan koop je een rvs hoekijzertje op maat, boort er een gat in voor die bout op je foto en zet m met dezelfde bout vast. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Laatst bewerkt: 09 jan 2018 19:39 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 19:41 #905973

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
dankjulliewel!
Ik ga het even bestuderen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 19:47 #905975

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Wat gebeurt er eigenlijk als je de helmstok 180 graden draait? Als ik het beslag zo zie lijkt het verkeerd om te zitten.De meer afgeronde kant naar boven lijkt logischer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 19:47 #905976

Weet je zeker dat de boel niet verkeerd om is gemonteerd? Misschien moet dat aflopende eind wel naar voren wijzen, zodat de helmstok daarop leunt...
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 20:08 #905981

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Petervdw schreef :
Wil je dan een instelbare mogelijkheid
eenmalige instelling zou prima zijn.

Gregor schreef :
Een plaatje op het RvS maken zo dik dat het door de kop van de bout word tegen gehouden op de door jou gewenste hoogte?
Petervdw schreef :
Als je even de helmstok demonteert (hout) en de ruimte aan de onderkant in het beslag opmeet kun je daar misschien een aanslag stripje in lassen/hechten in de juiste stand
Dat zit dan in de weg en kan hij niet meer omhoog klappen?

FKZ schreef :
bout aan de voorkant zou de helmstok zijn hoogte moeten geven
dat geloof ik eigenlijk niet. Hij zit precies op dezelfde hoogte als het scharnierpunt.
Petervdw schreef :
Dat zou alleen werken als het scharnierpunt hoger in het beslag zit.
dat bedoel ik inderdaad.

FKZ schreef :
Je zou ook een hoekprofiel aan de bout kunnen bouten waar de onderkant op rust.
bertilbeumer schreef :
Als ik zo de foto’s bekijk, hoef je toch helemaal niet ingewikkeld te doen? Dan koop je een rvs hoekijzertje op maat, boort er een gat in voor die bout op je foto en zet m met dezelfde bout vast.
ja, daar heb ik aan gedacht maar ik ben bang dat het niet sterk genoeg is als je er een keer op leunt.

HPV schreef :
probeer eens met een dop van een doppenset over de moer of dat werkt...
zo ja dan is ie met een kloddertje epoxy vastgezet en kan je altijd met een ratel de dop incl bout losdraaien
deze begrijp ik niet, wil je dat uitleggen?
bertilbeumer schreef :
Misschien moet dat aflopende eind wel naar voren wijzen, zodat de helmstok daarop leunt...
deze begrijp ik ook niet.

DavidS schreef :
Bij mij is er een RvS latje gelast voor de dikke bout zodat de helmstok niet kan zakken
Jeroen-pion schreef :
boven op een stripje laten lassen van de ene naar de andere kant
Sons schreef :
Of 2 driehoekjes bovenop lassen dat hij wel stopt, maar ook langs de moer gaat.
dat lijkt me idd. de beste oplossing...
Jeroen-pion schreef :
Hmmmmmm wel even kijken of hij dan nog wel helemaal rechtop wil
...maar dat zou wel een issue kunnen worden.

zeehond schreef :
Als ik het beslag zo zie lijkt het verkeerd om te zitten.De meer afgeronde kant naar boven lijkt logischer.
dat zou kunnen. Het zat zo bij de boot(met stuurwiel) als extra helmstok. Ik heb er ook al naar zitten kijken maar het maakt voor de hoogte fixatie niet uit.

zeekraal schreef :
Zo kan het ook en is bovendien in hoogte verstelbaar
ook nog een mogelijkheid
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 09 jan 2018 20:13 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 09 jan 2018 21:56 #906006

BB: Als ik zo de foto’s bekijk, hoef je toch helemaal niet ingewikkeld te doen? Dan koop je een rvs hoekijzertje op maat, boort er een gat in voor die bout op je foto en zet m met dezelfde bout vast.
Jij: ja, daar heb ik aan gedacht maar ik ben bang dat het niet sterk genoeg is als je er een keer op leunt.
BB: nee, dat denk ik niet, juist omdat je de kracht dan op het hoekijzer hebt, die strak tegen de roerkoning zit geschroefd. Dat is een verticale kracht rechtstandig op het schroefdraad van de bout. Alsof de bout niet tegen het gewicht van jou, leunende op die helmstok kan....

BB: Misschien moet dat aflopende eind wel naar voren wijzen, zodat de helmstok daarop leunt...
Jij: deze begrijp ik ook niet.
BB: ik bedoel dat de roerkoning (dat bruinige, koperen stuk) horizontaal andersom hoort te zitten. En misschien zit je hele roerbeslag wel verkeerd. Of de helmstok op de kop.
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Laatst bewerkt: 09 jan 2018 21:56 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 10 jan 2018 06:52 #906029

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2528
Ik heb een vergelijkbaar systeem op mijn oude Victoire 28. Is de bout aan de voorzijde niet gewoon een stelbout die je uitdraaid tot je helmstok op de goede hoogte staat?
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helmstok "fixeren" 10 jan 2018 11:18 #906097

Watermaat schreef :
Ik heb een vergelijkbaar systeem op mijn oude Victoire 28. Is de bout aan de voorzijde niet gewoon een stelbout die je uitdraaid tot je helmstok op de goede hoogte staat?

Dat lijkt mij inderdaad de meest voor de hand liggende...
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl