Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MF/HF SSB ontvangstantenne

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 16:41 #901946

Ik heb onlangs op Marktplaats een kortegolf ontvanger gescoord. Een Lowe HF-350. Ik ben er blij mee. Mijn bedoeling is er weerkaartjes mee binnen te halen. Bijvoorbeeld van de stations Pinneberg en Northwoord. Zendfrequenties van dergelijke stations liggen meestal in de 2000-15000 kHz range. Mijn vraag is welke eisen er zijn aan een zo optimaal mogelijke ontvangstantenne. Waar moet ik op letten? En wellicht zijn er ervaringsdeskundigen met tips en trucs wat betreft kortegolf ontvangstantennes op zeilboten?

Ik ben geen expert op het gebied van installaties, wel al een langdurig gebruiker. Tenminste, vooral van voor het internet-aan-boord tijdperk. Dus het is wat weggezakte gebruikerservaring.



Laatst bewerkt: 25 dec 2017 16:44 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 18:33 #901960

Hlhb-antenne.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 19:28 #901964

geïsoleerde achterstag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 19:37 #901966

Trimmer32 schreef :
geïsoleerde achterstag
...met een balun als hieronder heeft mij goede resultaten gebracht (weatherfax, RTTY en Navtex): www.svb24.nl/nl/marine-balun-m...-longwire-balun.html
Laatst bewerkt: 25 dec 2017 19:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:07 #901969

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
It Paradyske schreef :
Hlhb-antenne.

Beter goed gejat dan slecht gekopieerd :woohoo:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:09 #901970

Nachtvlinder, vanaf die Balun tape je eigenijk een stuk kabel aan de achterstag zo te zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:29 #901972

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Principieel is een passieve antenne het beste. Een achterstag dus.
Als je die draad/statg antenne dan nog kan aanpassen met een antennetransformator is dat natuurlijk nóg beter.

Alleen is g=het getoonde type van SVB een mechanisc slap aftreksel zo te zien, in ieder geval niet weerbestendig met een alu huisje, messing chassisdeel en plastic dopjes. beetje mickey mouse
Goed in de zelfvulcaniserende tape zetten dus.
Elektrisch zal het wel werken, er zit altijd een hoogfrequent transformator in van 1:9. Niet meer en niet minder. Met een beetje knutsel rond de 15-25 eu.

Maar nóg belangtijker is de aarde, zonder goede aarde geen goede ontvangst!!!!!!!

Helaas is die Lowe 350 als ontvanger uitstekend maar mist de computer besturing, alles op de hand dus. Ik hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt.

Destijds in 1998 heb ik verhitte discussie gehad met de fabrikant TenTec. Lowe bestond toen al 5 jaar niet meer.

Off topic
Dit is nu de norm:



Met USB, ingebouwde Telex decoder en geluidskaart etc. teveel om op te noemen.
Ik heb hem nu voor test op de werktafel staan, uitsluitend als ontvanger. Werkelijk perfect! verslaat alles van de laatste 30 jaar.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:30 #901973

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Noorderzon schreef :
Nachtvlinder, vanaf die Balun tape je eigenijk een stuk kabel aan de achterstag zo te zien?

De domo's van SVB hebben de foto op zijn kop. :woohoo:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:43 #901976

WadnWind bedankt voor je toelichting. Ja, ik zag dat SVB dat ding op z'n kop hielden :pinch:

Over die Lowe: het is maar een beetje voor de hobby en de herinnering aan toen. Ik ben ook niet anders gewend dan 'analoge' zenderknoppen, dus wat dat betreft weet ik niet beter ;)

over die Balun: zou je deze ook straffeloos (vlak) onderdeks kunnen plaatsen en dan de antennekabel zelf naar buiten de achterstag in? Omdat het niet echt een zout-weersbestendig dingetje lijkt.

Over die aarde: lijkt het uitsluitend aarden van de ontvanger jou afdoende? Of op een andere plaats (waar?) eventueel ook nog aarden?
Laatst bewerkt: 25 dec 2017 20:50 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:48 #901978

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:53 #901980

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Noorderzon schreef :
WadnWind bedankt voor je toelichting. Ja, ik zag dat SVB dat ding op z'n kop hielden :pinch:

Over die Lowe: het is maar een beetje voor de hobby en de herinnering aan toen. Ik ben ook niet anders gewend dan 'analoge' zenderknoppen, dus wat dat betreft weet ik niet beter ;)

over die Balun: zou je deze ook straffeloos (vlak) onderdeks kunnen plaatsen en dan de antennekabel zelf naar buiten de achterstag in? Omdat het niet echt een zout-weersbestendig dingetje lijkt.

Over die aarde: lijkt het uitsluitend aarden van de ontvanger jou afdoende? Of op een andere plaats (waar?) eventueel ook nog aarden?

Die balun moet je onder aan je geïsoleerde antennestag maken en zo dat buis en regenwater geen "lekkende" film kunnen zorgen naar aarde over de huid en dek of naar de reling en putting.
De aarde moet dan uitsluitend aan de coaxstekker bij de balun en niet aan de ontvanger.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 25 dec 2017 20:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 20:56 #901981

De balun die ik destijds gebruikte zag er zo uit; aarding liep bij mij vanaf ontvanger naar kielbout en gaf prima resultaten, zelfs met weatherfax.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 25 dec 2017 21:30 #901986

Wellicht domme vraag. Ik heb een nasa target hf3 ssb ontvanger. Er zit een draadantenne bij en ze bevelen in het bijgeleverde boekje een 70-ohms coax aan tussen ontvanger en antenne. Mijn vraag: is hiervoor zo'n balun ook beter/noodzakelijk? En dan zo'n 1 op 9 balun? Want die is voor een coax met impedantie van 50 ohm, toch?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 08:55 #902037

WADnWIND schreef :
www.wimo.com/wire-antennas-accessories_e.html
MTFT Magnetic Balun € 49-68

Bedankt voor je advies voor de genoemde 'magnetische' balun. Wat ik me afvraag: Mijn bootje is van staal. Zou deze balun dan nog steeds je voorkeur hebben, of voor welke zou je in dat geval kiezen? Er staan er genoeg op de site die je linkte.
Laatst bewerkt: 26 dec 2017 08:56 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 09:53 #902051

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 449
daar is ie weer met de mini whip antenne goed als zelfbouw pakket maar tegenwoordig ook commercieel te koop zie ik:
www.vandijkenelektronica.eu/in...er=product&id_lang=2

a08.veron.nl/wp-content/upload...6/02/pa0rdt_whip.pdf

en wordt lid van een zendamateurclub, haal je licentie en bouw hem met je nieuwe vrienden ;)

ik gebruik de miniwhip al jaren naar tevredenheid, evenzo de TH-twente op zijn web-sdr ontvanger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 10:00 #902052

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
syGabber schreef :
daar is ie weer met de mini whip antenne goed als zelfbouw pakket maar tegenwoordig ook commercieel te koop zie ik:
www.vandijkenelektronica.eu/in...er=product&id_lang=2

a08.veron.nl/wp-content/upload...6/02/pa0rdt_whip.pdf

en wordt lid van een zendamateurclub, haal je licentie en bouw hem met je nieuwe vrienden ;)

ik gebruik de miniwhip al jaren naar tevredenheid, evenzo de TH-twente op zijn web-sdr ontvanger.

Ja, dat was mijn optie had ik in gedachte na de passieve antenne. De miniwhip werkt prima, ook op een stalen schip. Maar moet wel vrij staan, dus niet direct tegen een achterstag o.i.d.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 10:04 #902053

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Noorderzon schreef :
WADnWIND schreef :
www.wimo.com/wire-antennas-accessories_e.html
MTFT Magnetic Balun € 49-68

Bedankt voor je advies voor de genoemde 'magnetische' balun. Wat ik me afvraag: Mijn bootje is van staal. Zou deze balun dan nog steeds je voorkeur hebben, of voor welke zou je in dat geval kiezen? Er staan er genoeg op de site die je linkte.

Stalen schip is alleen maar beter m.b.t. de aarde, maar een antenne aanpassing blijft wenselijk. Of de miniwhip van Gabber. maar dan wel de echte:
a08.veron.nl/wp-content/upload...6/02/pa0rdt_whip.pdf

Want €105 euro voor een betere "MINI ANTENNA" versie blijft wel geld t.o.v. $10 voor een Nolec balun
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 10:37 #902059

Ik heb eerst maar zo'n NooElec Balun 1:9 besteld. Kijken of ik daarmee leesbare weerkaartjes weet binnen te halen. Zo niet, dan kan ik altijd nog voor de MiniWhip gaan. Is inderdaad toch aardig meer geld en dat alleen voor de fun.

syGabber, ik reken mezelf niet tot de zendamateurs hoor, dus Marcom-A vind ik wel voldoende. Wel leuk als het werkt, dat wel. Heb altijd heel veel aan weerkaartjes via de kortegolf gehad. Nu wil ik mijn bootje een beetje internet-onafhankelijk zeewaardig maken.
Laatst bewerkt: 26 dec 2017 10:41 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 10:53 #902063

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Zo aansluiten;





En weg werken in waterdichte kunststof behuizing óf in een RVS pijpje. A dan aan de binnenkant vastmaken en pijpje met RVS slangklemmen aan het stag.
De coaxmantel komt dan alleen aan de balunstekker en niet aan het pijpje. het RVS pijpje is dan de "hete" kant en dus gelijk antenne.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 11:00 #902066

Top! Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 13:10 #902084

Ook veel dank van mij en ook over je draadje over ais-transponders. weer veel wijzer geworden. Zegt ook iets over mijn kennis tot nog toe over dit soort elektronica :dry: :blush:
Nogmaals veel dank voor het delen van je kennis!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 13:33 #902088

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
ja, die Noorderzon weet veel hé... ;)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 26 dec 2017 13:37 #902091

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Noorderzon schreef :
Top! Bedankt!

voor de coax kan je gewoon RG58 gebruiken, de kwaliteit speelt op die lage frequenties geen rol van betekenis.
Gewoon aansluiten met een BNC stekker (bajonet) en een verloop stukje kopen BNC-female naar SMA-male.
En alles kan dan met een elektrawart5el en dopje o.i.d. in het stukje RVS pijp.

Alles erg goed waterdicht afwerken. Als je nog ergens een zakje "do not eat" hebt liggen doe je dat er bij in.
s.hswstatic.com/gif/ate-silica.jpg
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 27 dec 2017 10:03 #902235

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 449
OK het wordt dus een 1:9 balune voor de knutselaars zie:
www3.pe1don.nl/index.php/zelfb...-rf-impedantie-trafo
home.kpn.nl/fbakelaar/ringkernen.htm

maar de onderdelen komen in de buurt van de kant en klaar koop prijs lijkt het:
kernen circa 15,-
PVC doosje circa 7,50
draadjes 2,--
pluggen/rvs moeren 4,50 (kan zonder)

maar of je dan hetzelfde hebt ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MF/HF SSB ontvangstantenne 27 dec 2017 10:18 #902246

Erik, waar kan ik die kant en klaar koopprijs dan vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl