Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu capaciteit

Accu capaciteit 17 sept 2017 13:54 #873634

BK,
Die link geeft precies aan waar de Britten goed in zijn.
En dan bedoel ik niet de beschreven techniek, maar de tekst in de link.

Britten hebben de gave om alles(wat hen past) heel geweldig goed te belichten

Je verkeert in de waan het beste te hebben aangeschaft.
Maar Japans, Duits of Fins doet het veeeel beter in de werkelijke omstandigheden.

Vergelijk maar eens een Britse film met een Amerikaanse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 16:42 #873668

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
De oplossing gevonden !

Gehele installatie klopte als een bus zei ik ! tja dat was ook wel zo met de normale verbruikers erop.
met ene stroom afname van 6-7 A zakte de accuspanning in en ging het paneel over op alarm en ook de marifoon gaf low voltage.......dit had ik niet uitgetest toen ik het verleden jaar bouwde, want toen had ik de marifoon niet en daarna stond ie altijd op 1 watt en dat was ook prima, het prbleem deede zich dus voor bij hoge stroomafname, maar daar is de installatie ook op ontworpen....dus ik dacht echt dat het goed was..

het probleem zit in de hoofdschakelaar, die geeft een spanningsverlies van 0,4 volt bij 6 A stroomafname, bij lage stroom is het wel goed...deze voor de zekerheid even overbrugd en alles bleef goed ook met hoge stroomafname !

De hoofdschakelaar is van een Zeer zwaar type en kan meen ik 80A schakelen,(met zo een rode hendel)

Accu is dus prima en ik meet nu 12,34 volt op de accu polen met de marifoon op hoog vermogen, als alles er af is dan meet ik 12,51 volt....accu heefd nu 360 wh verbruikt = exact 30 ah en heeft nu nog 20 ah over en dat zou heel goed kunnen met onbelaste accuspanning van 12,51 volt


Blij toe want die accu er uit halen is niet zo leuk vanwege de plek waar ie zit, dat kost mij me rug..

Raar hoor dat zo een schakelaar zo veel verlies kan geven, en dat alleen met hogere stroomafname .maar eens met contactspray aan de gang, daar kan ik heel makkelijk bij, .

blijf het vreemd vinden, maar het is gemeten en getest, ik gebruik de hoofdschakelaar om de gehele installatie spanningsloos te zetten als ik weg ga. misschien inwerking van vocht op de contacten of zo


het blijkt wel dat je echt in het moment moet meten, en niet aannemen dat het klopt omdat het toen wel goed was gemeten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 17:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 17:50 #873700

Die schakelaars zijn klere dingen , dat vind ik.

Accu pool eraf halen prima vind ik, Okay moet je wel enigszins makkelijk bij de accu kunnen komen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 18:34 #873723

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Op zich ook een idee .ik vond het wel zo netjes,,zo een mooie hoofdschakelaar,ook nog hoofdzekering er voor .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 18:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 19:13 #873755

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Als die schakelaar oud is en altijd aan staat het volgende. Even openmaken en schoonmaken als in opschuren kan geen kwaad. Of een nieuwe erin. Wij hebben zelfs startproblemen gehad door wat ik even noem 'corrosie' in dat ding. 30 keer heen en weer halen (aan en uit) gaf een fikse verbetering. Die corrosie is er dan een beetje af en maakt e.e.a. beter contact.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 19:30 #873766

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
installatie is splinternieuw ! schakelaar ook en deze kan niet open gemaakt worden.

ik schakel hem aan als ik in de boot ben en schakel hem uit als ik weg ga, dus contacten staan veel en langdurig open

hij is 100 A


Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 19:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 05:58 #873862

Mooi dat je het gevonden hebt!

Ook al kan die schakelaar niet uit elkaar: je kunt altijd proberen om er flink wat contactspray doorheen te spuiten: op de kop houden (andere kant op kijken) en spuiten maar. Eventueel vuil spuit je dan mee naar buiten. Contactspray kun je bij sommige gereedschaps/automaterialen winkels halen, Conrad heeft het ook (IPA).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 06:05 #873869

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
whaala in mijn schuur is een plank waar het ongetwijfeld staat.

in bedrijfstellings problematiek noem ik het maar ! idd ik kom er wel altijd achter, omega had wel gelijk dat er een inwendige weerstand zat die niet klopte.




Nachtvlinder schreef :
Mooi dat je het gevonden hebt!

Ook al kan die schakelaar niet uit elkaar: je kunt altijd proberen om er flink wat contactspray doorheen te spuiten: op de kop houden (andere kant op kijken) en spuiten maar. Eventueel vuil spuit je dan mee naar buiten. Contactspray kun je bij sommige gereedschaps/automaterialen winkels halen, Conrad heeft het ook (IPA).
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 sept 2017 06:20 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 07:16 #873905

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Goed dat je het gevonden hebt, is toch vervelend.
Extra inwendige weerstand zat niet in de accu ;)
Ik gebruik dezelfde soort schakelaar, toch maar even in de gaten houden.
Denk dat een aantal keren draaien het euvel ook zal oplossen.

Grt Hans

PS Was gister lekker weer.
Moest wat repareren aan een kastje.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 07:27 #873912

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1647
Hoi Peter, heb je ook gechecked of de kabels goed op de schakelaar zitten, geen speling en zitten de schoentjes goed op de kabels...?

Ik heb met dergelijke schakelaars ook problemen gehad, kwam achteraf door het gat waar hij doorstak welke te klein was, gevolg kunststof buitenkant kreeg wat compressie daardoor kon de pin aan de binnenzijde niet meer vrijbewegen. Soms ging ie niet aan, andere keren niet goed uit.

Success met de oplossing!
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 07:47 #873931

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Even een kruiskopschroevendraaier oid flink stevig in het gat duwen en opnieuw meten.

Ik heb dat zelfde gehad met een versleten sleutel en dacht het opgelost te hebben door een nieuwe te kopen, jammer genoeg van een andere fabrikant en bleek (vanaf het nokje tot het uiteinde) net een fractie korter te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 08:27 #873958

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Dat kan niet goed gaan: 0.4 V bij 6A betekent 5V bij 80A betekent 400W warmte daar ter plekke. Dat betkent brand. Want zo'n mooi ingesloten plastic ding kan echt geen 400W dissiperen binnen normale temperaturen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 18 sept 2017 09:41 #873982

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Is een aanname en nog geen feit, bij hogere stroomsterkte zou het anders kunnen verlopen.
geloof niet dat de curve liniar verloopt, maar dat warmte ontwikkeling mischien wel de weerstand van de contacten door vervuiling of oxidatie juist positief beïnvloed, of negatief, maar als we het positief zien, zou met andere woorden er een lekkere vonk lopen met inschakelen en zou de schakelaar ineens weer helemaal in orde zijn, juist door die lage stroomsterktes en vaak langdurig open ongebruikte contacten zijn ze misschien wel geoxideerd.

ga er met de winterstalling naar kijken, komt op mijn to do lijstje te staan

leuk he ! om het ineens zo te bekijken !

in techniek is meten weten, en enkel in het moment is een feit, alles daarom heen zijn speculaties, veronderstellingen en aannamens..! en ideeen in welke richting het probleem zich bevind ! op zich best interessant hoor !

begrijp wel wat je bedoeld !

buiten het feit dat mijn installatie is gezekerd bij de accu met 15 A als aderbescherming en omdat ik niet boven de 10 A uit kom , moet wel alles aan staan en de marifoon op hoog vermogen en de stuurautomaat zwaar overbelast omdat de zeilen verkeerd zijn getrimd en alle verlichting aan en de radio knalhard, gemiddeld 1-2A zelfs maar !

dus brand is ook speculatief !


ga weer over op zeilen, wil naar scheveningen toe voor mijn echte eerste zeilreisje op zee in solomodus.
ben al een keertje op zee geweest, maar vlak bij de pier gezeild. nu echte zeemijlen maken.

Joop66 schreef :
Dat kan niet goed gaan: 0.4 V bij 6A betekent 5V bij 80A betekent 400W warmte daar ter plekke. Dat betkent brand. Want zo'n mooi ingesloten plastic ding kan echt geen 400W dissiperen binnen normale temperaturen!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 sept 2017 21:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 19 sept 2017 19:45 #874521

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik ga even heel ongenuanceerd iets lelijks zeggen. Niet om lelijk te doen, maar wel duidelijk.

Wat een gepruts om een schakelaar van nog geen 10 euro. Als hij zo veel weerstand heeft dat er bij 6Ampere al zo'n spanningsval optreed is het ding verrot en potentieel brandgevaarlijk. Geloof Joop nou maar en doe wat ik zou doen: ren naar de winkel, koop een nieuwe en besteed er een half uurtje aan om alle kabels/verbindingen na te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 19 sept 2017 20:02 #874532

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Voor wat het waard is.
Contactspray is een mooi product, maar het is geen wondermiddel.
Prima om contact te verbeteren bij kleine elektrische stromen. Maar ik zou het niet willen gebruiken op contactoppervlakken waar je wel grote stromen mee schakeld. ( brandgevaar )
Ook voor electronica is het soms niet goed.
Het laat een residu achter wat brandbaar is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 20 sept 2017 06:29 #874576

koko schreef :
Ik ga even heel ongenuanceerd iets lelijks zeggen. Niet om lelijk te doen, maar wel duidelijk.

Wat een gepruts om een schakelaar van nog geen 10 euro. Als hij zo veel weerstand heeft dat er bij 6Ampere al zo'n spanningsval optreed is het ding verrot en potentieel brandgevaarlijk. Geloof Joop nou maar en doe wat ik zou doen: ren naar de winkel, koop een nieuwe en besteed er een half uurtje aan om alle kabels/verbindingen na te lopen.

Gelijk heb je, en volgens TS is het ook nog een nieuwe, 2 pagina's hoop gedenk, en TS nog meer denk ik , zijn gewoon waardeloze dingen , en je ziet het, je zoekt je wezenloos naar een slecht contact.

Het middel is dus nog erger dan de kwaal die hij zou moeten tegen gaan ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 20 sept 2017 07:36 #874599

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Herkenbaar. Hier hebben dergelijke nieuwe schakelaars ook al eens voor in eerste instantie onverklaarbare problemen gezorgd. Niet startende motor door spanningsval, spanning die wegvalt omdat je de sleutel te ver kan doordraaien, etc. Ik heb ze er uit gemikt en vervangen voor oude, bakelieten schakelaars die je wél open kunt maken. En daar kom je dan mooi koper tegen dat je kan schoonmaken, inspuiten of je geweten kan geruststellen omdat er niks aan de hand is :)
Laatst bewerkt: 20 sept 2017 07:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 20 sept 2017 08:46 #874631

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
peter1 schreef :
Is een aanname en nog geen feit, bij hogere stroomsterkte zou het anders kunnen verlopen.
geloof niet dat de curve liniar verloopt, maar dat warmte ontwikkeling mischien wel de weerstand van de contacten door vervuiling of oxidatie juist positief beïnvloed, of negatief, maar als we het positief zien, zou met andere woorden er een lekkere vonk lopen met inschakelen en zou de schakelaar ineens weer helemaal in orde zijn, juist door die lage stroomsterktes en vaak langdurig open ongebruikte contacten zijn ze misschien wel geoxideerd.


begrijp wel wat je bedoeld !

dus brand is ook speculatief !


ga weer over op zeilen, wil naar scheveningen toe voor mijn echte eerste zeilreisje op zee in solomodus.
ben al een keertje op zee geweest, maar vlak bij de pier gezeild. nu echte zeemijlen maken.

Joop66 schreef :
Dat kan niet goed gaan: 0.4 V bij 6A betekent 5V bij 80A betekent 400W warmte daar ter plekke. Dat betkent brand. Want zo'n mooi ingesloten plastic ding kan echt geen 400W dissiperen binnen normale temperaturen!

Nou nee hoor. Contacten worden door de tijd en vonken echt alleen maar slechter.

De keer dat er vanzelf iets goed ging, moet ik in mijn 30 jarige loopbaan als technisch machine ontwerper nog meemaken.

Maar ik blijf hopen.

Aangezien deze contacten geen actieve componenten bevatten, mag je er van uit gaan dat de weerstand constant is over de stroom (Roozeboos?) Dan gaat de warmteontwikkeling kwadratisch met de stroom. Bij jouw 15A is dat 15W. Niet zoveel he? OK. Dan daag ik je uit. Jij houdt een 15 W lampje vast, uurtje of zo, en ik zet t aan.
Laatst bewerkt: 20 sept 2017 08:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 20 sept 2017 17:27 #874807

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
je leest niet goed genoeg Joop !

Hint ! 15A en meer loopt er alleen bij complete kortsluiting, met een tijdsduur die afhankelijk is van de karakteristiek van de zekering.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 02 okt 2017 06:42 #878351

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
peter1 schreef :
je leest niet goed genoeg Joop !

Hint ! 15A en meer loopt er alleen bij complete kortsluiting, met een tijdsduur die afhankelijk is van de karakteristiek van de zekering.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 02 okt 2017 16:38 #878536

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
ergens bovenaan deze pagina staat dat je 12,3 volt meet op de accupolen en 12,5 onbelast? als ik deze waarden zou meten op mijn accu,s dan zou ik ze of gaan laden of eruit gooien.

ik word al zenuwachtig als ze beneden de 12.8 volt komen
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 02 okt 2017 17:01 #878545

Bij 12,7 a 12,8 V is de accu goed vol.
Ben je altijd zenuwachtig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 02 okt 2017 17:12 #878549

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Saeftinghe schreef :
Bij 12,7 a 12,8 V is de accu goed vol.
Ben je altijd zenuwachtig?

vaak wel :) helemaal bij 12.3 volt
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 02 okt 2017 17:27 #878555

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ik heb de indruk dat vele vragen over accu's beter beantwoord zullen kunnen worden,
indien de vraagstellers eerst de moeite zou nemen om Altijd Stroom eerst te lezen.
Daarna blijven er nog wel vragen over,
maar minder en van betere kwaliteit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 02 okt 2017 17:28 #878557

Bij 12.3V voel ik me nog helemaal rustig, zet op warme dagen zelfs de koelkast nog wat kouder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl