Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde?

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 18:14 #856828

kan iemand mij vertellen, wat / welke aansluiting is op mijn dieseltank (zie foto).
ik verwacht
* aanvoer diesel (rechtse)
* retour diesel (middelste)
* tank niveau (bruine / blauwe elektriciteits draad)
Ik zie echter op mijn tank nog een extra leiding.(bruine, zie foto)

Kan iemand mij dit misschien uitleggen waar deze voor dient? hartelijk bedankt!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 18:15 #856829

Met een filtertje... naar de kachel?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 18:25 #856833

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Ontluchting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 18:40 #856836

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Ontluchting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 18:42 #856841

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Heb je die leiding al eens gevolgd tot het andere einde. Verklaart meestal veel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 18:48 #856844

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Aan de slang en filter er tussen lijkt mij dit een slang naar de kachel pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 30 juli 2017 19:18 #856857

Hartelijk bedankt voor snelle reacties. Genoeg suggesties om het morgen uit te zoeken. Fijn :-). Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 19:09 #857186

vandaag de aansluiting nagelopen : de bruine was inderdaad de kachel, en de andere 2 de diesel aanvoer / retourleiding.

Reden dat ik het wilde weten, is omdat ik op dit moment in Frankrijk zit, en mijn motor kuren heeft...

Na jaren trouwe dienst, viel gisteren opeens het motorvermogen weg, en bleef de motor met moeite stationair lopen. Dit gebeurde 200m uit de (rots)kust van Fécamp. Gelukkig kon veilig binnenlopen, omdat het vermogen / de toeren weer terugkwam, maar daarna ook herhaaldelijk weer wegviel.

Vandaag de tank / filters gecontroleerd op vervuiling/verstopping - dat was het dus niet. Na controle de motor 1.5 uur op half vermogen laten lopen in haven (belast), geen probleem....

ik vertrouw het niet, maar ja, wat kan ik anders doen dan verder gaan? Morgen weinig wind voorspeld, dat is ook al niet handig.

Als iemand nog ideeën of tips heeft..., ik houd me aanbevolen ...

dank allemaal,Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 19:28 #857193

genoeg diesel in de tank ? :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 19:37 #857195

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Blijkbaar iets dat is 'verholpen' door je actie met filters e.d:
Wellicht toch ergens een vervuiling in de diesel, lucht in dieselleiding, ontluchting tank die dicht zat, lucht aanvoer voor motor, gashandel / kabel?

PS: Waarom niet de motor controleren op volle toeren (boot goed vastleggen in de haven)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 19:39 #857196

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Als een motor zomaar toeren verliest, en er gaat geen alarm af, is het eerste waar je aan denkt :
- er wordt plotseling extra vermogen gevraagd, er zit iets in de schroef
- er is iets mis met de brandstof toevoer, verstopping in de toevoer / filters door vuil of bacteriën
- er zit lucht in het systeem

Als het toerental onregelmatig wisselt, zou ik mijn geld op de laatste optie inzetten (spreek uit ervaring).
Alles goed ontluchten, en aan de steiger een tijdje flink belast laten lopen. Ik zou zeker niet de zee opgaan zonder vertrouwen in de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 19:41 #857197

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Ik zat te denken aan een luchtbelletje, dat er bij het vernieuwen van de filters uit gekomen is.

Op de foto is de rechter aansluiting op de tank verkleurd.....is dat vochtig ?

Ik zou in ieder geval passend gereedschap bij de hand houden zodat je in voorkomend geval even snel eea kunt uitsluiten .

Sterkte en succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 19:45 #857198

De vraag is nog wel, waar is de ontluchting? Op de vulslang? Via de tankdop?

Als je de tank een beetje onderdruk trekt (snel motorvaren) komt er op een gegeven moment niets meer uit.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 20:48 #857227

@roozebos - ja, genoeg diesel!
@pieter2 - lucht? Ja zou kunnen. De boot stampte nogal, toen het voor de eerste keer gebeurde. Kan deze misschien een luchtbel gehapt hebben? Of dat de ontluchting geblokkeerd zou zijn zou ook kunnen, maar recent stroomde deze nog over tijdens het vullen, dus lijkt me niet. Ook hoorde ik geen zuigend geluid bij het openen, direct na de storing. Zijn er andere manieren om dit te controleren?
Waarom niet op volvermogen proefvaren aan de steiger? Ik ben bang mijn kikkers eruit te trekken, en welke additionele informatie levert het op?
@caprii Ahoy - nee geen lekkage of vloeistof bij die aansluiting. Is alleen schoongepoetst door mij.
Gereedschap bij de hand - doe ik, net als anker klaar zijn, en de genua altijd uit kunnen rollen.
@ baasklusje - ontluchting via vul-slang. Loopt snel over bij tanken (2wk geleden nog) dus lijkt me voldoende open.

Vraag - vandaag mijn grof filter afgetapt (niet vervangen)- geen water, vuil of vertroebeling zichtbaar. Enkel mooie zuivere diesel. Daarna de diesel aanvoer pen los gehad - deze was ook zuiver en geheel open. Ik heb na het aansluiten de motor niet ontlucht, omdat volgens mijn eigen theorie - de luchtbel voor de filters zat, en deze handmatig door de filters gepompt moet worden, met veel diesel verspilling - dus vervuiling als gevolg. Daarom de motor gestart, en gewacht tot een hapering optrad, doordat deze luchtbel de motor had bereikt. deze hapering is niet op getreden binnen de anderhalf uur proefdraaien.
Was dit juist, of had ik het anders moeten aanpakken?

Dank voor meedenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 31 juli 2017 20:59 #857233

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Boot stampte toen het zich voordeed: Dat lijkt toch wel te duiden op vervuiling in diesel uit tank. Weet je zeker dat je het groffilter zelf ook hebt gecontroleerd (dus niet alleen aftappen maar daadwerkelijk het filter bekeken)? Alle filter iig vernieuwen. Kan je de tank van binnen inspecteren (eerst diesel er uit natuurlijk)?

Lucht in leiding: hangt af van je motor. Een aantal is 'zelf ontluchtend', als hij dan start gaat het verder goed. Voor de zekerheid kan je altijd na het starten en enige tijd lopen even ontluchten. Zo doe ik het altijd.

Ik zou toch ook even op volle kracht proefdraaien. Daarmee merk je beter of er iets hapert aan de dieseltoevoer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 01 aug 2017 14:54 #857416

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 143
opvoer-(toevoer)pomp ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 02 aug 2017 19:32 #857813

Update: Inmiddels 2 flinke dagtochten gemaakt, waarvan één 50% van de tijd op motor.
Geen enkele hapering / gestotter hoorbaar van de motor.

Ik hoop thuis te komen en ga dan zeker een tank-inspectie / evt. schoonmaak uitvoeren.

Voorals nog houdt ik het, ook op basis van jullie aangeven op lucht - die door de laatste montage / demontage misschien ook opgelost is.

Bij het haven aanlopen houd ik voor de zekerheid de genua / anker stand-by ...

Hoop dat het zo blijft, bedankt voor alle hulp!

Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 02 aug 2017 19:39 #857819

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Goede reis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 02 aug 2017 21:07 #857869

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 491
Misschien keerklepjes in opvoerpomp blijven "plakken", dit kan je controleren als het weer voorkomt door het fijnfilter los te draaien, deze zal dan bijna leeg zijn en er loopt geen diesel meer in, ik heb het gehad bij een Yanmar 3gm30
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aansluitingen dieseltank, waarvoor dient de derde? 03 aug 2017 04:26 #857909

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Het 'blijven plakken' van de klepjes valt moeilijk te constateren, en is zeker geen verklaring van de lucht in het fijnfilter. Die komt ergens vandaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl