Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Extra afsluiter?

Extra afsluiter? 22 juli 2017 16:53 #854458

De twee afsluiters van de WC die rechtstreeks op de huiddoorvoeren zitten, zitten op een erg onhandige plek. Veel gedoe om steeds weer open/dicht te doen. Maar,.... als ik voor langer dan een of twee dagen van boord ga, dan doe ik dat uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk wel.

Nou had ik het plan om vlakbij de WC een (of twee?) EXTRA afsluiters te maken die te bedienen zijn als je op de WC zit. Is het dan nodig om zowel de aanvoer als de afvoer van een extra afsluiter te voorzien? Of is alleen een extra afsluiter op de aanvoer voldoende?

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 22 juli 2017 16:54 #854459

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Aart Korstjens schreef :
De twee afsluiters van de WC die rechtstreeks op de huiddoorvoeren zitten, zitten op een erg onhandige plek. Veel gedoe om steeds weer open/dicht te doen. Maar,.... als ik voor langer dan een of twee dagen van boord ga, dan doe ik dat uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk wel.

Nou had ik het plan om vlakbij de WC een (of twee?) EXTRA afsluiters te maken die te bedienen zijn als je op de WC zit. Is het dan nodig om zowel de aanvoer als de afvoer van een extra afsluiter te voorzien? Of is alleen een extra afsluiter op de aanvoer voldoende?

Aart

Lijkt me een strak plan, ik heb het ook zo gedaan om dezelfde reden en heb gelijk beide gedaan. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 22 juli 2017 17:01 #854464

Ik ben dus blijkbaar niet de enige met dat plan. Maar zou één ook voldoende geweest zijn denk je?

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 22 juli 2017 17:51 #854472

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Waarom zet je de beide doorvoeren, met afsluiter, niet in de natte cel zelf. Kun je ze altijd makkelijk bedienen. Zo heb ik het uitgevoerd. Zo staan de afsluiters alleen bij gebruik van de wc open.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 22 juli 2017 18:34 #854479

zeekraal schreef :
Waarom zet je de beide doorvoeren, met afsluiter, niet in de natte cel zelf.

Niet elke boot heeft die ruimte. De mijne in ieder geval niet. Dus ik moet met "kunst en vliegwerk" een oplossing verzinnen.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 22 juli 2017 18:47 #854481

dedankt voor in tip, had / heb hetzelfde probleem, mijna natte voeten binnen door vollopen van de pod tijdens zeilen.


thnx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 06:40 #854540

Bedankt voor de reacties. Maar,...... heeft er ook iemand een antwoord op de vraag? Één of twee afsluiters?
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 06:56 #854546

Aart Korstjens schreef :
Bedankt voor de reacties. Maar,...... heeft er ook iemand een antwoord op de vraag? Één of twee afsluiters?


Twee afsluiters, en de eerste vaker open laten staan, heeft alleen zin als de leiding (en de verbindingen) tussen de eerste en de tweede afsluiter van voldoende kwaliteit is.
Dit omdat je de eerste afsluiter eigenlijk buiten beschouwing moet laten en de leiding tussen de twee afsluiters als een deel van de romp moet worden gezien en dus een vergelijkbare kwaliteit moet hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 07:25 #854551

Goed om te letten op de kwaliteit van de slangen maar daar heb ik niet op bezuinigd. Klopt natuurlijk dat ze eigenlijk onderdeel van de romp zijn als ze open staan. Maar ik vertrouw dát deel tussen afsluiter en WC toch óók als ik gedurende de vakantie de afsluiters altijd open heb staan?

Toch blijft de vraag nog open: is één afsluiter op alleen de aan- of afvoer voldoende? Of beslist twéé afsluiters op elk één. Ik moet woekeren met de ruimte dus ik heb er liever maar één.

Ik laat de afsluiter op de huiddoorvoer dus zitten en wil een EXTRA afsluiter halverwege de slang maken. Die EXTRA afsluiter is dan in de WC ruimte te bedienen. De "hoofdafsluiters" gaan dicht als ik voor méér dan een volle dag van boord ben. Dus niet in de vakantie.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Laatst bewerkt: 23 juli 2017 07:27 door Account op verzoek verwijderd 4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 07:54 #854554

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Aart,
Ik ken jouw situatie niet, maar is het ook mogelijk om de afsluiters op 'afstand' te bedienen? Eventueel met een paar van dit soor dingen ertussen.https://www.aliexpress.com/item-img/6mm-6mm-Shaft-Coupling-Motor-connector-DIY-Stainless-Steel-Universal-Joint/1670286825.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 08:08 #854559

Goede suggestie Dirk, maar dat gaat helaas niet lukken in mijn bootje.

Maar wat denk je? Één of twee slangen met extra afsluiter?

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 08:31 #854567

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Aart Korstjens schreef :
Goede suggestie Dirk, maar dat gaat helaas niet lukken in mijn bootje.

Maar wat denk je? Één of twee slangen met extra afsluiter?

Aart
Wat is je beredenering om er maar één te nemen?
Door de afvoer kan natuurlijk nog steeds water naar binnen komen bij een defect aan de pomp of een van de slangen die naar het toilet lopen, vanwege de grotere diameter van de afvoer zelfs veel sneller dan door de aanvoer. Als je doet moet je het ook goed doen vind ik. Twee extra afsluiters dus.
Vergeet (natuurlijk) niet om overal dubbele slangklemmen op te zetten

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 08:33 #854568

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Aart Korstjens schreef :
Goede suggestie Dirk, maar dat gaat helaas niet lukken in mijn bootje.

Maar wat denk je? Één of twee slangen met extra afsluiter?

Aart

Ben bang dat ik je niet helemaal begrijp. Ik heb mijn toilet toevoer echt op een onmogelijke plaats zitten onder een vlonder en is dus geen optie om deze iedere keer open en dicht te zetten dus heb er extra afsluiter bijgezet vlak aan het toilet. Voor de afvoer item dito plus dat de afvoer ook nog naar de tank geschakeld moet kunnen worden. Dat schakelen zit wel op een bereikbare plaats maar de uiteindelijke doorvoerafsluiter niet en heb er dus ook eentje bij gemonteerd vlak aan het toilet. Je kunt natuurlijk discussiëren over de kwaliteit van beide extra afsluiters maar ik het gewoon een goede RVS afsluiter genomem en geen brons. Ik weet het RVS en zout water maar het werkt goed en houd het in de gaten. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 08:33 #854569

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Tja als alles tip top inorde is heb je geen lekwater door geen van beide slangen. Helaas duurt deze toestand vaak niet zo lang. Er kan dan door beide slangen lekage optreden, dus twee afluiters.
Als je durft te vertrouwen op een beluchter, kan je de slangen ook via een hogebocht en beluchter omleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 08:35 #854570

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Beste Aart,

twee afsluiters lijkt mij nogal ingewikkeld. kun je de huiddoorvoeren niet wat aanpassen bijvoorbeeld met een bronzen bochtstuk en dan de afsluiter.

Bovendien zijn er verschillende soorten afsluiters, waarbij een bepaald type mogelijk handiger is om te bedienen.

Ook een extra luikje om de afsluiters te bereiken is soms een eenvoudige oplossing. Maar twee afsluiters achter elkaar, lijkt mij het ¨paard achter de wagen¨.

Groet,


Bram

Bericht vanaf mijn Chromebook. Prima geschikt voor aan boord. Werkt 14 uur op een batterij. En met VNC prima als kaartplotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra afsluiter? 23 juli 2017 15:48 #854670

@svalk

Bij mij dus nèt zoiets. Extra afsluiter in de slang vlakbij de WC is de enige optie. Zelfs voor een beluchter, zoals Dirk beschrijft, is geen ruimte. De hoofdafsluiter aan de huiddoorvoer gaat dan minder vaak dicht.

De extra afsluiter is eigenlijk voornamelijk bedoeld voor de kleinkinderen die de klep van de "Flush Control" van de WC vaak niet of niet goed genoeg dicht zetten met als gevolg een volle pot met buitenwater. Een afsluiter is misschien makkelijker te bedienen door ze. Vandaar mijn gedachte dat slechts één extra afsluiter (alleen in de aanvoer) voldoende zou kunnen zijn.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl