Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water, water en water

Water, water en water 21 juli 2017 13:12 #854181

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Beste zeilers,

Ik heb een interessant probleem; water in de boot, terwijl ik het liever buiten de boot zie.
Het water verzamelt zich onder de motor en dan onder de bilge van de motor. Dus eigenlijk tussen de romp en de motorbilge. Inmiddels weet ik vrij zeker dat het niet de afsluiters elders in de boot zijn. En ook de hennegatskoker is kurkdroog. De flens van de saildrive lijkt ook droog.

Verder lekt de motor koeling, pomp en uitlaat geen water tijdens het lopen... Of na het lopen. Ik heb er zeker een half uur naast gelegen in alle mogelijke posities. Als dat zo zou zijn, dan komt het water trouwens ook IN die motorbilge terecht, welke verbonden is met de grotere bilge. Dat kan dus in feite niet daaronder belanden. Het vreemde is: het probleem doet zich met name voor als we een fors stuk op de motor varen. Het lijkt dus van buiten te komen, en dan van onderen. Je kan er enkel niet goed bij om het te zien. Misschien gebeurt het ook als we enkel zeilen, nog niet geprobeerd.

www.dropbox.com/sh/6omxupw24hj...QfA0G9vdfxUQdOa?dl=0

Vooraan die motorbilge zitten twee gaten (zie de foto's), links en rechts om accukabels door te laten. Daardoorkan ik het water zien en afzuigen. Als we stilliggen, komt er geen of nauwelijks water bij. Als we veel motoren, zoals gisteren een uur of 4/5, dan kan ik 's avonds een liter of 25! wegzuigen.

De openingen waardoor ik het water weghaal zitten overigens onder de waterlijn en omdat die aders ook naar de naastgelegen accubak lopen, komt daar ook water in te staan.... Dat laatste wil je natuurlijk helemaal niet.

Wie o wie heeft er ideeen over waar te zoeken en hoe? Alle tips zijn welkom.

Edit: ik heb een schematische tekening toegevoegd aan de foto's. Het water staat dus tussen de romp en de onderzijde motor bilge.


Groet! Robin
Laatst bewerkt: 21 juli 2017 13:49 door JenJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:24 #854183

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 491
heb je geen afsluiters/doorvoeren net boven de waterlijn die bij het varen op de motor onder de waterlijn komen.
Ik heb het zelf ook gehad met een lekke doorvoer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:28 #854184

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank voor je reactie. Alle afsluiters zijn dicht tijdens het varen. Op de afsluiter van het koelwater na dan, en die is droog. Of eerder wat vettig van de motor.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:28 #854185

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
ik zou als eerste de uitlaat nazien, als dat een gewapende rubber slang is dan maakt ie waarschijnlijk een vrij grote bocht omhoog en daarna meestal een vrij krappe bocht naar de uitlaatdoorvoer.
Vaak gaan daar de spiralen roesten en uiteindelijk lekkage veroorzaken.

Andere optie is het terugloopreservoir / waterslot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:29 #854186

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Is je drinkwatertank of de leidingen die daar bij horen nog wel dicht? Ga eens na of het water van buiten is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:30 #854187

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18840
De beluchter boven in de hals van de koelwaterleiding misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:37 #854189

JenJ schreef :
Dank voor je reactie. Alle afsluiters zijn dicht tijdens het varen.

Groet
Ik neem aan niet de afsluiters van de loospijpen van de kuip ( als je die al hebt).
Dan kan er ook een lek ergens in de slangen vanaf de kuip naar de huiddoorvoer zitten.
Als je op de motor vaart komt het achterschip dieper in het water en kan er via zo'n lek ( als dat vlak boven de waterlijn zit) water gaan lekken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:39 #854190

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Of een doorschavielende slang?
Tip; leegpompen en droogmaken. Keukenpapier er in en draaien met die motor. Regel eventueel een spiegeltje op een stokje (www.hbm-machines.com/producten...-met-led-verlichting) om in lastige hoekjes te kunnen kijken.

5 liter per uur lekkage kan nooit moeilijk te vinden zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:40 #854191

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@hpv: ja dacht ik ook als eerste aan inderdaad. Is droog, lekt niet. Het water daarvan zou ook in die motorbilge terecht komen en niet eronder. Of ertussen. Het water blijft ook netjes onderin die slang staan (is zwaar) en het waterslot is ook dicht en gevuld.

@Jerry: ja goede mogelijkheid ook. Watertank ligt voorin, in een afsloten compartiment. Eventuele lekkages in de leidingen zouden in de bilge (bij de kiel) terecht komen. Het water was trouwens zout toen we op de oosterschelde zaten. Nu op brak/zoet en is het inderdaad ook dat. Mijn verdachte nr1 is dus de motor en nr2 is dan toch dat het van onderen komt. Ergens bij de saildrive

@Holtere: had ik nog niet aan gedacht. Net even gestart en gekeken. Zou zichtbaar moeten zijn bij dit soort hoeveelheden. Ook niet dus lijkt het. Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 13:47 #854192

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@ yellow boat: Dank je. De boot is een j92. Open achterkant. Ook dan zou het in de bilge komen. Of een van de compartimenten.
Laatst bewerkt: 21 juli 2017 13:52 door JenJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 14:44 #854200

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 491
JenJ schreef :
Dank voor je reactie. Alle afsluiters zijn dicht tijdens het varen. Op de afsluiter van het koelwater na dan, en die is droog. Of eerder wat vettig van de motor.

Groet

Als de afsluiter dicht zit kan de huiddoorvoer nog lekken, gaan varen en desnoods een cameraatje of endoscoop en dan kijken waar het vandaankomt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 16:03 #854214

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
bij mij was de keerring van de zeewaterpomp lek. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 16:14 #854216

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Water is dun zei de loodgieter..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 18:34 #854240

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Heb je al bepaald of het zoet of zout is?
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 21 juli 2017 19:53 #854257

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
ik weet niet of je een boiler hebt maar daar kwam bij mij de lekkage vandaan, het slangetje van het overdruk ventiel was los, als ik op de motor voer werd het water opgewarmd en ging het ventiel open, ipv naar buiten liep het water de bilge in.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 22 juli 2017 07:37 #854356

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@ cave canem: Dat laatste is een goed idee en ga ik zeker doen. Het eerste minder waarschijnlijk. Het is namelijk een saildrive waarbij het water door het staartstuk wordt aangezogen. Boven de manchet, naast de keerkoppeling. Zit een afsluiter waardoor het water loopt en via een slang richting de motor gaat. Droog.

@littlewings: ja koeling motor is verdacht. Maar dit zou je moeten zien lopen en dat is niet zo.
Laatst bewerkt: 22 juli 2017 07:44 door JenJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 22 juli 2017 07:39 #854358

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@ Ilex: Het is zout als we op zout water zitten en zoet als we op zoet zitten. Dan denk ik wel dat het van buiten en ook van onderen komt.

@ hendrikF: geen boiler aan boord dus dat is makkelijk uitsluiten ;)
Laatst bewerkt: 22 juli 2017 07:42 door JenJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 22 juli 2017 08:10 #854369

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Rond de motor alles kurk droog maken en keuken rol papier vellen neer leggen en en kijk dan waar het nat word.
Regelmatig controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 22 juli 2017 08:16 #854370

Als je crêpe papier gebruikt krijg je gekleurde leksporen, makkelijk te volgen maar soms lastig te verwijderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 22 juli 2017 16:20 #854456

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Als je wel de motor aan hebt maar niet vaart of de schroef in weking hebt, komt er dan ook water in?
Bij ons komt het water tijdens motoren veel hoger tegen de spiegel als tijdens zeilen.
Boutje van de zwemtrap die dan onder water komt of iets dergelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 26 juli 2017 17:40 #855599

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Omdat het water tijdens motoren EN zeilen binnenkwam, de afsluiters en motor zelf uitgesloten zijn van lekkage en we het lek niet konden vinden, hebben we de boot op de kant gezet.

We hebben alle oorzaken uitgesloten dus het kon nog maar één ding betekenen: de aanstuiting tussen de romp en de saildrive. Zie ook dit draadje www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-362565.html

Gisteren de boot afgespoten en vandaag maar eens wat water van de bovenkant in de boot laten lopen. En ja hoor...het water loopt uit de ruimte waar de saildrive ook uit komt. Maar niet bij de saildrive zelf vandaan. Gelukkig.

Er zit zo'n afdekplaat om de saildrive heen met vier schroeven en veel kit. Na die verwijderd te hebben, loopt het water uit zo'n schroefgat en uit de naad waar inderdaad de saildrive/motorfundatie op elkaar aansluiten.

Interessant detail is dat die schroeven waarschijnlijk eerder veel meer in de buurt van de saildrive zaten, en bij het vervangen van het manchet twee jaar geleden verder naar buiten zijn geschroefd. Ik zag de 'oude' gaten zitten.

De schroefgaten zijn inmiddels gedicht met epoxy. Morgen volgt de aansluiting tussen romp en saildrive fundering. Daar zat in de naad behoorlijk wat kit. Die kit heb ik zoveel mogelijk verwijderd maar ik kan niet alles wegkrijgen zonder ook de saildrive te demonteren en daar heb ik niet veel behoefte aan.

Mijn vrees is dat als ik dat gat dicht met epoxy, dat het niet goed houdt door de kitresten. Anderzijds kan je jezelf natuurlijk afvragen of je lekker kunt slapen, wetende dat een naadje sikaflex hetgeen is wat het zeewater buiten houdt.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Foto's volgen spoedig. Eerst de boot weer t water in :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 26 juli 2017 19:24 #855640

Ach...iedere gever heeft een mm of 3 pokyamide diebje boot drijvende houdt. :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 27 juli 2017 05:15 #855700

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
je zou zo een schroefgat eerst met iets als een soevereinboortje moeten uitboren om een goed lijmoppervlak te krijgen. en anders rondom het gat even opruwen en er een klontje kneedepoxy op drukken. is al snel dicht hoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 27 juli 2017 08:08 #855728

  • JenJ
  • JenJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank weer voor de reacties!
De schroefgaten zijn het punt niet zo. Ik heb ze inderdaad met een verzinkboor goed opgeruimd, ontvet en gevuld met epoxy.



en hier opengeslepen:

www.dropbox.com/s/mzv4zcpst3oxrpf/DSC_0052.JPG?dl=0

De spleet tussen te de romp en de saildrive fundering, heb ik ook wat opengemaakt om weer goed te kunnen vullen. Juist daar, waar je er niet goed bij kunt, zit nog kit. Ook weer vullen met kit (sika 292i) of verdikte epoxy en daarna eventueel afdekken met kit. Het hoeft in principe niet veel te houden, enkel het water buiten ;)
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 08:11 door JenJ. Reden: Afbeelding had er nog geen zin in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water, water en water 29 juli 2017 21:40 #856642

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Je moet doen waar je het meest vertrouwen in hebt. Als dat betekent saildrive er uit.......Niks zo vervelend als dat stemmetje in je achterhoofd dat maar knaagt en knaagt aan je gemoedsrust.

Overigens mijn complimenten voor je besluit de boot uit het water te takelen. Maar al te vaak doet men dat niet ivm de kosten. En dan maar blijven rommelen en freubelprutswerk uitstorten over het forum.
Dat doe je goed dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl