Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Houtenmast

Houtenmast 18 juli 2017 08:25 #853302

Ik heb een Houten-mast op mijn scheepje staan.
Daar zit tot aan de zaling/stoomlicht een kabeldoorvoering in, voor de bedrading van het stoomlicht.Verder dan daar gaat de boring niet.

Mijn VHF-antenne is op de zaling gemonteerd. (voldoet redelijk)

Nu zou ik, het liefst, die antenne naar de masttop willen brengen (betere ontvangst en zit niet meer zo in de weg) samen met een ankerlicht en een windmeter..

Echter dat kan niet "door de mast"

Wat zijn de eventuele gevolgen als ik dat laatste stuk,van zaling naar top buiten om langs de mast monteer.

Dan hoe zou ik dat het best kunnen bewerkstelligen.

Ik weet het, een aluminium mast zou de oplossing zijn, Maar ergens wil ik graag mijn houten-mast behouden..
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 08:27 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 08:39 #853306

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Is de mast een massieve mast? De meeste houten masten van scherpe jachten zijn samengesteld uit delen en daardoor van nature hol over vrijwel de hele lengte.

Als dit ook bij jou het geval is, dan zijn er misschien mogelijkheden binnendoor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 08:55 #853315

lodewijk stegman schreef :
Is de mast een massieve mast? De meeste houten masten van scherpe jachten zijn samengesteld uit delen en daardoor van nature hol over vrijwel de hele lengte.

Als dit ook bij jou het geval is, dan zijn er misschien mogelijkheden binnendoor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Mijn mast is slechts hol tot aan de zaling. daarboven is het massief.
Altans.. daar lijkt het op.
Ik kan met geen mogelijkheid boven een opening vinden en de kabel stuikt op de zaling hoogte als ik van af onder (net boven de mastbouten) de kabel omhoog duw.
ook een dunne trekveer stuikt
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 09:56 #853333

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Wat is er tegen om de kabel buiten tegen de mast vast te zetten? Vanaf de zaling aan de voorkant van de mast en vastgezet met koperen beugeltjes en dito schroefjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 10:23 #853338

  • mvgalen
  • mvgalen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Elk schroefgaatje is een potentieel inwaterpunt. Met dus kans op rot vanaf al die gaatjes. Ik zou een dun rvs staalkabeltje bovenin ophangen en daar de kabels aan vast ty-wrappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 11:21 #853358

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Het lijkt niet onlogisch om in een holle mast een schot op te nemen ter hoogte van de zalingen. Die oefenen namelijk wat zijdelingse druk uit op de mast.
Maar hoe je daar dan vanaf de voet van de mast een gat in krijgt is inderdaad een opgave op zich. Ter hoogte van de zalingen een 'kijkoperatie' uitvoeren zou een optie kunnen zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 11:31 #853360

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Het zal altijd een compromis blijven. Je gaat niet 123 een sleuf in de mast zagen om een lege buis in te leggen waarna je er een spie in lijmt. Kan, maar ik denk niet dat er veel zijn die dat aandurven.

Je kunt overwegen er een vals front op de voorkant van de mast te maken en daar een leiding achter leggen.
Ook een behoorlijke ingreep.
Blijft over voor of achter langs de mast leggen met beugeltjes of via de zaling en verstaging omhoog tyrappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 12:08 #853373

HPV schreef :
>>knip<< Je kunt overwegen er een vals front op de voorkant van de mast te maken en daar een leiding achter leggen.>>knip<<

je bedoelt zoiets als een valse plint die wij voor de originele plinten zetten en daar de kabels achter???

Dus ik zou een PVC buis tegen de mast aan kunnen "lijmen" met een sika-291i achtige kit, en daar de bekabeling door voeren tot boven.
dan blijft het geheel dus ook redelijk flexibel..

Is een idee....
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 12:37 #853378

mvgalen schreef :
Elk schroefgaatje is een potentieel inwaterpunt. Met dus kans op rot vanaf al die gaatjes.

Kwestie van elke schroef voor het indraaien in de (vrij dikke) epoxy dopen. Dan watert er beslist niets in.
Ms kit of Sika kan eventueel ook.
Ad
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 12:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Houtenmast 18 juli 2017 12:55 #853387

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Ook wij hebben een houten mast, bestaand uit 4 planken aan mekaar gelijmd, later in een mast profiel bewerkt. Op de hoogte van de zalingen ( wij hebben twee paar zalingen ) zitten binnen in die doos blokken om de compressie krachten van de zalingbouten op te nemen. Bij ons lopen zowel de stroomkabel voor het toplicht als de antenne coax kabel gewoon aan de buitenkant, net naast de rail waar de leuvers over glijden. Beide kabels ongeveer diameter negen mm. Om de 35 cm vastgezet met zelfgemaakte rvs klemmetjes.
Het inwateren langs de schroefjes kun je voorkomen door ieder schroefje voor het aanbrengen in vernis te dompelen.

Die pvc buis is een goed idee.

Overigens is onze oregon pine mast na 18 jaar Middellandse zee aan een beetje lakwerk onderhoud toe. Er zit helemaal geen lak meer op.
Mastkranen zijn onbestaand in het zuiden, een mobiele kraan huren kost een vermogen.
Overigens zal dat oregon pine ook onbehandeld nog honderd jaar goed zijn, de epoxy lijmverbindingen is een ander paar mouwen.
Hier is het grootste gevaar voor een houten mast de houthakkers bij ( xylocopa xylocopinae ) en de specht. Ook bij bosbranden moet je uitkijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl