Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nasa Transducer met problemen

Nasa Transducer met problemen 08 juli 2017 16:38 #850585

Beste mensen, is er iemand met een tip?

Omdat we op onze Nasa dieptemeter alleen nog 'out' op het schermpje zagen staan, heb we een nieuwe bijpassende transducer gekocht (zo in die je op de binnenkant van de huid kit). Getest op verschillende plekken (voor en naast de kiel), inclusief kauwgom en zakje water om luchtbellen de voorkomen, maar de metingen vliegen alle kanten op. Volgens het schermpje varieert de diepte tussen de 35m en 70m. En de boot ligt stil in de haven...
Wat kan er aan de hand zijn? Nieuwe transducer toch niet goed? Kan het in de kabel of het scherm zitten? Doen we toch iets fout met het testen?

Iemand een idee?
Dank alvast voor de reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nasa Transducer met problemen 08 juli 2017 19:40 #850634

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Hang de transducer eens overboord om hem te testen? Dan sluit je uit dat de geleiding door de romp het probleem is...

En eh, kauwgom of flexibele kitsoorten gaan natuurlijk niet werken, dat dempt als een gek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nasa Transducer met problemen 08 juli 2017 19:56 #850638

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Als je toch wil proberen, doe dat dan met een ballon met water tussen transducer en de romp.

2 dingen die ik niet weet uit je beschrijving:
- materiaal van de romp.
- diepte in de haven.

Test zoals door Web ook al voorgesteld eerst eens overboord.

Mogelijke oorzaken van mismeting.
- Zeer sterke refecties tussen bodem en schip, :( Zeer harde bodem van de haven ) en zeer kleine diepgang. Signaal wordt dat x keer over en weer gestuurd voordat het niet meer als stoorsignaal maar als echo wordt aanzien.
- Storing van echo lood van andere schepen uit te buurt ?
- Luide geluiden van andere activiteiten van schepen in de buurt ?

Nogmaals de aansluiting van de kabel nakijken kan ook geen kwaad.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nasa Transducer met problemen 08 juli 2017 21:22 #850646

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Kijk ook even naar de stekkerverbinding, of die niet gecorrodeerd is, dit heb ik ooit met een nasa target dieptemeter gehad. Gaf ook deze storingen.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nasa Transducer met problemen 09 juli 2017 05:51 #850677

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Toevallig pas geleden 2 x Nasa Clipper geinstalleerd (diepte en log). Vond 't goedkoop en dan had ik toch nieuwe instrumenten om de oude VDO's te vervangen. Zat heel erg te twijfelen tussen een i70 pakket of dit. TOch voor Nasa gekozen, want het scheelde enorm in prijs.

Echter, ze werken beide niet goed. Denk invloed van de motor. Als we zeilen, dan is 't signaal van t log prima en stabiel. Op de motor verspringt het als een gek... Kabel loopt precies het zelfde als de oude VDO. En nee, deze is echt niet makkelijk om te leggen helaas...

Diepte was in het begin goed, maar versprint nu ook heel vaak (tegen polyester romp gekit).

Eigenlijk spijt dat ik niet voor Raymrine ben gegaan.

Ik houd je topic wel in de gaten, hopelijk komen er handige tips voorbij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nasa Transducer met problemen 09 juli 2017 07:46 #850695

Heb ook nasa aan de binnenzijde.
maar die zit in een buis met water. Dat gaat goed. Je kan er ook olijfolie bijgooien.

Overigens staat volgens mij dat je met kaugom een goede plek kan zoeken voor de sensor. Als er maar geen lucht tussen zit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nasa Transducer met problemen 09 juli 2017 17:34 #850785

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
web schreef :

En eh, kauwgom of flexibele kitsoorten gaan natuurlijk niet werken, dat dempt als een gek...

Dat is onzin. Al meerdere transducers gemonteerd met sikaflex, deze functioneren uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl