Toch even gaan meten direct op de accupolen zelf. Op afstand altijd moeilijk te oordelen, maar het klinkt alsof je last hebt van een ongewenste overgangsweerstand ergens (zie ook bericht van H2O). Zowel je stuurautomaat, als je koelkast, waarschuwen op basis van de spanning die het apparaaat in het apparaat zelf meet. Dat hoeft niet gelijk te zijn aan de spanning van de accu.
De spanning die je op je paneelmeter leest, kan de spanning zijn direct op de accupolen, maar ook de spanning 'aan de ingang' van je schakelpaneel. En ook die kunnen verschillend zijn.
Meten is weten. Ik zou je accu op basis van wat je nu schrijft in elk geval niet gelijk de schuld geven.