Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wier in de schroef = motor oververhit ?

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 13:01 #842577

De feiten:
gedurende 1 uur op motor a ratio van 2400 toeren (40pk Yanmar) met een bos wier in de schroef.
Voelde wel weerstand want normaal vaar ik altijd a ratio van 2000 toeren en haal gemakkelijk 6.5 kn nu a ratio van 2400 toeren haalde ik amper 6,5 kn
Gesloten koelsysteem, in en uitstroom zeewater OK, impeller OK

De vraag: kan het dat de motor hierdoor oververhit geraakt ?

Zie bijlage foto van het wier die ik op het einde van de vaart uit de schroef gehaald heb
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 13:46 #842597

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Zal wel wat warmer zijn geworden, maar uiteindelijk levert de motor X aan vermogen bij toerental Y. Bij hogere toeren komt er ook meer koelwater voorbij.

Zat je op max toerental?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 13:47 #842598

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18840
Beetje goeie tegenwind... :whistle: lijkt me niks aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 14:05 #842606

koko schreef :
maar uiteindelijk levert de motor X aan vermogen bij toerental Y en moet daarbij eveneens x aan warmte afvoeren ( koeling is ongeveer evenveel kw als motorvermogen en evenveel als kw naar de uitlaat, althans bij "ons" soort simpele dieseltjes).
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 14:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 14:15 #842608

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je geen koelwater alarm heb gehad is de motor niet overhit geraakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 16:56 #842658

Wel degelijk alarm gehad zonder op het maximum aan toerental te zitten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 20:51 #842759

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Vermogen stijgt in de derde macht met het toerental (schroefwet), maar koelwater gaat lineair met toerental omhoog (Jabsco verdringerpomp): dus hoeveelheid koelwater per kW daalt met toenemend vermogen/toerental.
Mocht de motor te warm worden is vermogensreductie door toeren terug te nemen dus een effectief middel omdat de motor dan meer koelwater krijgt per geleverde kW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 20:55 #842761

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
pmelliott schreef :
Wel degelijk alarm gehad zonder op het maximum aan toerental te zitten ?


Dan is je motor te warm geweest dus, dus heb je zelf je vraag beantwoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 22:51 #842781

Ik denk dat de vraag is: mijn motor is te warm geworden, kan dat door het wier komen of is er (ook) wat anders aan de hand?

toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 11 juni 2017 23:02 #842782

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja lijkt mij duidelijk dat het aan het wier ligt maar simpel te testen nu weer varen geen alarm geen probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 12 juni 2017 05:49 #842797

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Een te warme motor kan een aantal oorzaken hebben. Overbelasting, verstopte koelwater inlaat (zeldzaam, maar het kan), verstopt wierfilter, kapotte impellor (schoepje er af), kapotte thermostaat, verkalkte koelwaterkanalen.

Voor dat laatste zou je in dit topic kunnen kijken. Daar heb ik een manier beschreven die voor mijn motor goed heeft uitgepakt.
www.zeilersforum.nl/index.php/...ratuur-md7a?start=25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 12 juni 2017 07:07 #842821

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7385
Fer schreef :
pmelliott schreef :
Wel degelijk alarm gehad zonder op het maximum aan toerental te zitten ?


Dan is je motor te warm geweest dus, dus heb je zelf je vraag beantwoord
Maar (nog) geen paniek, dat wil niet zeggen dat er ook schade is. Zolang je interne koelwatercirculatie intakt is en er geen stoomvorming optreedt valt het best mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wier in de schroef = motor oververhit ? 12 juni 2017 08:22 #842841

Het kan natuurlijk wel een combinatie zijn? Iets onderkoelde motor + extra belasting door wier? LIjkt mij het meest waarschijnijke.
Als de impellor goed is kan het nog een slecht openende thermostaat zijn, of gewoon een verstopping/verkalking. (of eventueel sterk verouderde koelvloeistof of een te laag niveau?).

Maar zoals gezegd: als je bij weer varen geen alarmen meer krijgt zou ik me er vooralsnog niet te druk om maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl