Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Montage Autohelm 2000 aan bakboord

Montage Autohelm 2000 aan bakboord 08 juni 2017 20:18 #841973

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Ik heb een Autohelm 2000 uit 1992, zo'n ding met een apart bedieningskastje. Altijd op een boot gewerkt aan de SB zijde, maar de laatste 2 jaar niet meer gebruikt wegens vervanging door een nieuwe.

Het apparaat begint nu een nieuw leven op een andere boot. Omdat het kompas op dit bootje aan SB zit en omdat de 12 volt voorziening aan BB makkelijker uitvalt is de Autohelm aan BB gemonteerd. Geen probleem dacht ik want er zit aan de achterkant een schakelaar die je met de schroevendraaier van SB naar BB kunt omzetten. Helaas kom ik er nu achter dat die schakelaar niet (of niet meer?) werkt.

Heeft iemand hier ervaring mee, en weet je toevallig een oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage Autohelm 2000 aan bakboord 08 juni 2017 20:24 #841975

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Even open maken en t schakelaartje van binnenuit omzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage Autohelm 2000 aan bakboord 08 juni 2017 20:26 #841976

  • Danny3
  • Danny3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb het zwarte bakje geopend en + en - draad gewisseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage Autohelm 2000 aan bakboord 08 juni 2017 20:30 #841977

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Ja, ik ga hem in elk geval morgen even openmaken om te kijken. Bedankt voor de tip.

Maar als je de schakelaar van buitenaf met de schroevendraaier bedient voelt het niet alsof er mechanisch iets mis mee is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage Autohelm 2000 aan bakboord 08 juni 2017 20:51 #841982

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Ik kon niet wachten en heb het ding zojuist opgehaald en opengemaakt. Het schakelaartje binnenin ging heel zwaar, dus waarschijnlijk is de oplossing van Cat-36 afdoende. Ik kan morgen pas testen op de boot.

En als het per ongeluk toch niet werkt kan ik die draadjes altijd nog omwisselen. @Danny3, ik neem aan dat je de rode en zwarte draad bedoeld naar de aansluiting van de stuurarm?

In elk geval allebei bedankt voor het meedenken. Fantastisch, dit forum!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage Autohelm 2000 aan bakboord 10 juni 2017 07:37 #842292

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Even terugmelden: het werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl