Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 07:03 #834920

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Beide sensoren liggen aan de massa van het motorblok. Moeten de sensoren zo in het blok worden geschroefd, zodat de massa goed is doorverbonden? Of moet er toch iets van een draad afdichting worden gebruikt zoals loctite 55 / 577 / 542 om lekkage te voorkomen.
(beide sensoren hebben conisch draad)
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 10:26 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 08:41 #834952

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
De meeste van deze sensoren hebben 1 aansluitpunt voor een elektrische draad. In dat geval is het andere aansluitpunt het huis van de sensor. (Indien de sensor 2 aansluitpunten voor een elektrische draad heeft kan het zijn dat er twee opnemers in de behuizing zijn opgenomen maar het kan ook zijn dat de opnemer elektrisch gescheiden is van het huis).

Indien er slechts 1 aansluitpunt (voor een elektrische draad) is, moet het huis contact maken met het motorblok (anders is de stroomkring nooit gesloten).

Maar uiteraard mag langs het huis van de sensor niet lekken. Naar ik meen dicht een conische draad af op de draadgangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 10:56 #834986

Bram6 schreef :
Of moet er toch iets van een draad afdichting worden gebruikt zoals loctite 55 / 577 / 542 om lekkage te voorkomen.

Dat kan eventueel wel als je er maar voor zorgt dat alleen de schroefraad met tape wordt omwikkeld en niet de borstst die tegen het blok komt anders krijg je een slechte of geen massaverbinding en gaat het alarm nooit af!.
Maar normaliter zorgt alleen een koperen ring voor de afdichting.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 13:45 #835020

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Geen tape nodig, nieuwe kopere ring gebruiken moet voldoende zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 14:11 #835029

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
SSL, Ad en Fer bedankt voor jullie reactie.
Met recht draad snap ik de functie van een koperen ring. Met conisch draad bepaald het draad wanneer je niet meer kunt draaien en of de koperen dan net klemt lijkt mij een loterij. Ga straks naar de boot en zal kijken of ik een koperen ring kan ontdekken tussen de sensor en het blok.
Wordt vervolgd.


In de onderdelenlijst zie ik in ieder geval geen koperen ring staan.
Oliesensor is nr 7

Laatst bewerkt: 14 mei 2017 14:15 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 14:55 #835041

soms kan de ring ook niet van de sensor af, het kan ook een alu ring zijn, en heel soms ook een simpele rubberen o ring
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 14 mei 2017 19:17 #835142

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
De sensoren zitten nu in ieder geval zonder ring of o-ring.

Hier een foto van de temperatuursensor.
Door het conische draad komt de sensor lang niet met de flens tegen het blok.

Laatst bewerkt: 14 mei 2017 19:18 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 18 mei 2017 11:39 #836188

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Schopje omhoog.
Niemand die kan vertellen hoe het afdichten van het conische draad, van de sensor, gaat in de praktijk?
(Zit nu geen koper ring of o-ring op de huidige sensor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 18 mei 2017 11:57 #836193

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Verpakken met hennep en indraaien tot het vast zit. Is niet zo ingewikkeld.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 18 mei 2017 12:23 #836195

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Idd, moeilijker is het niet, al lijkt het op vloeken in de kerk.

Met gewone gastape gaat het ook.

Het draad een beetje moedwillig beschadigen met een waterpomptang door een van de bekken op het uiteinde vd draad te laten steunen en de andere lang de draad te schrapen, zodat je zo'n 10 rijtjes van braampjes krijgt.

(Met een zagenblaadje er langs raspen gaat ook.)

Doordat je draad dan ruw is, wordt het afdichtmateriaal mee naar binnen genomen.

Het wikkelen voor een rechtshandige : sensor in linker hand nemen en bij de borst vd sensor beginnen. Boven langs halen en zorgen dat je wat overlapping in de gangen hebt, die je aanbrengt.
Even links en rechts kijken of niemand het ziet en er op spugen, dan wikkelt het niet uit zichzelf af.

Met gastape: op dezelfde manier wikkelen.......maar dan zonder spuug..

Met hennep kun je naderhand de sensor nog een wat terugdraaien.....doe je dat met tape, dan lekt het vrijwel zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 18 mei 2017 12:26 #836197

Blijft het probleem hoe je ervoor zorgt dat er massacontact ontstaat.
Tenmminste , als er maar een aansluiting op die sensors zit.
Als ik in de workshop manual van Yanmar kijk tenminste , als het gaat om een Yanmar? dan moet er toch echt contact zijn tussen schroefdraad en blok.In ieder geval bij de GM serie.
Ik denk dat het in dit geval dan dbeter is om een vloeibaar afdichtmiddel te gebruiken zodat er ook metallisch contact aanwezig blijt waar het dichtmiddel tussen de schroefdraad wordt weggedrukt.
Ad

Laatst bewerkt: 18 mei 2017 12:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 18 mei 2017 12:28 #836199

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Kwestie van even de multimeter op de behuizing en het blok zetten.

Overigens zijn dit schakelaars en geen sensoren. Sensoren hebben eigenlijk altijd drie draden.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen oliedruksensor en temperatuursensor 18 mei 2017 12:32 #836203

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Door nood geboren, ooit eens op een motorfiets zo gedaan.
Maakt gewoon kontact hoor !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl