Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: volvo seal

volvo seal 02 mei 2017 11:21 #831435

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
Hallo
Er is al heel wat geschreven over het ontluchten van Volvo seal watergesmeerde as afsluiting.
Maar ik heb het volgende probleem..... Na het inbrengen via injectiespuitje van ongeveer 1 cm3
vet toen de boot op wal lag kon ik hem in het water niet meer ontluchten. Rubber was gevoelsmatig keihard. Eerder kon ik mijn voet erop zetten..even drukken en plop je hoorde en zag het water.
Nu lukt dat niet! Heb al wel 7 uur weer gemotord zonder 1 druppel lekkage.
Mijn vraag is kan dit kwaad? ,heb ik er teveel vet ingespoten en wat kan ik er eventueel aan doen.?
groet Jan van de Joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 11:40 #831443

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
ik heb ooit een smal plastic flaconnetje opengeknipt en om de as heen gedaan zodat het net niet volledig rond de as aansloot. Smalle spleet overgehouden zeg maar.

Met een paar tyraps losjes om de as gedaan en om te ontluchten kon je dit simpel even tussen het seal en de as in schuiven.

Daarna terugtrekken en gewoon om de as laten zitten.

Heb nu een ontluchtingsnippel in de koker met een open slang eindigend hoog boven de waterlijn dus nooit meer last van ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 11:56 #831453

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
Zo spuit ik het vet erin met hulp van montage hulp plastic wat om de as past. Zal ook eens proberen zo te ontluchten
HPV schreef :
ik heb ooit een smal plastic flaconnetje opengeknipt en om de as heen gedaan zodat het net niet volledig rond de as aansloot. Smalle spleet overgehouden zeg maar.

Met een paar tyraps losjes om de as gedaan en om te ontluchten kon je dit simpel even tussen het seal en de as in schuiven.

Daarna terugtrekken en gewoon om de as laten zitten.

Heb nu een ontluchtingsnippel in de koker met een open slang eindigend hoog boven de waterlijn dus nooit meer last van ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 12:58 #831487

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Met 1 hand de seal wat vervormen zodat de bovenkant wat open is en vet tube tuut er voorzichtig wat inbrengen en vet in knijpen.
Draai regelmatig de as.
De vet tube leg ik wel een 1/2 uur in heet water zodat het vet dunner word.
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 12:58 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 13:29 #831503

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Volgens mij geen gevolg van te veel vet (dat zou zichzelf er wel uit persen), maar een oudere seal waarvan het rubber uit aan het drogen is en daardoor minder flexibel wordt.

Zolang er genoeg vet in zit en hij niet lekt, zou ik me er niet veel zorgen over maken. Hooguit af en toe na een tijdje motoren eens voelen of hij niet te heet wordt. Als hij in het water ligt kun je ook eens voorzichtig met een waterpomptang proberen het voorste deel wat in te knijpen. Als het goed is komt er dan wel wat water uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 13:37 #831507

Mocht je gaan vervangen, plaats deze




Die geeft dat ge-eikel niet. Gewoon een mooi dopje om t vet er in te doen, een aansluiting voor een ontluchtslang en ook nog eens goedkoper dan dat volvo-juweel.
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 13:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 15:40 #831556

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Bas er staat bij de link beschrijving met water inlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 15:55 #831561

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
Bas Bedankt bij vervanging zeker deze.
Groet Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 16:13 #831565

dehler schreef :
Bas er staat bij de link beschrijving met water inlaat.

Water of ontluchting, dat maakt toch niet uit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 16:17 #831566

Noballast schreef :
Water of ontluchting, dat maakt toch niet uit.

Volgens mij is die aansluiting bedoeld om de overloop van een beluchter op aan te sluiten.
Dan gaat er soms water in, maar het zou ook zomaar lucht kunnen zijn wat erin gaat....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 16:27 #831568

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Afgelopen zondag hoorde ik een fluitend geluid uit het motorruim, volvo seal ontlucht (was recent gebeurd)
en het geluid was weer weg :whistle: kwam er mee mooi weg.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 18:00 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 17:10 #831578

Kapiteinmomo schreef :
Afgelopen zondag hoorde ik een fluitend geluid het motorruim, volvo seal ontlucht (was recent gebeurd)
en het geluid was weer weg :whistle: kwam er mee mooi weg.

Ontluchten doe ik tegenwoordig elke vaardag.
Het is een sprookje dat het alleen na de tewaterlating zou hoeven te gebeuren.
Met de 'afstandsbediening' is het een flute of a cent.



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 18:05 #831587

Baasklusje schreef :
Ontluchten doe ik tegenwoordig elke vaardag.
Het is een sprookje dat het alleen na de tewaterlating zou hoeven te gebeuren.
Met de 'afstandsbediening' is het een flute of a cent.

Jouw MacGyver oplossing vervangen door een seal met ontluchtings tuutje is dan nog maar eenmalige flute of a cent.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 18:18 #831591

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Inderdaad ziet er wel een beetje primitief uit, een stukkie ijzerdraad.
Eigenlijk never geen last gehad met zón Volvo seal, maar goed we zullen vaker ontluchten.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 18:31 #831594

Kapiteinmomo schreef :
Inderdaad ziet er wel een beetje primitief uit, een stukkie ijzerdraad.

En wat is daar mis mee? Simpel maar doeltreffend. Meestal het beste naar mijn bescheiden mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 19:06 #831607

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18840
Houtje-touwtje boot...Belgisch :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 02 mei 2017 19:58 #831634

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Wel een beetje eng zo'n touwtje vlak bij je draaiende as?
Het is wel 'geborgd', maar toch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 03 mei 2017 06:22 #831716

pieter2 schreef :
Wel een beetje eng zo'n touwtje vlak bij je draaiende as?
Het is wel 'geborgd', maar toch..

Het is een heel dun draadje (Marlow takelgaren).
Toch wil je dat niet om de as hebben, dus ik heb het zo geknoopt dat de kans daarop heel klein is.

Dit was (een jaar geleden) een experiment om te zien of er inderdaad steeds weer lucht in de seal komt.
Dat is inmiddels wel bewezen; na elke vaartocht opnieuw lucht erin. Wellicht bellen die de schroef in de achteruit erin blaast, en ook bij veel helling (zeilend) komt er zeker lucht in.

Zo'n Volvoseal hoor je na 7 jaar te vervangen. heb ik in 2012 na 10 jaar gedaan. Toen lekte het nog helemaal niet, dus die 10 jaar valt wel mee. En die 10 jaar is het nooit ontlucht, op 6 keer na, na een winter op de kant. Dat touwtje is dus eigenlijk onzin, maar het heeft wel makkelijk aangetoond hoe snel er weer lucht in de seal komt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 03 mei 2017 07:49 #831738

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Ga maar eens door een sluis met een lucht bellen gordijn .
Dan moet je zeker ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 03 mei 2017 14:20 #831886

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2052
Baasklusje schreef :
Noballast schreef :
Water of ontluchting, dat maakt toch niet uit.

Volgens mij is die aansluiting bedoeld om de overloop van een beluchter op aan te sluiten.
Dan gaat er soms water in, maar het zou ook zomaar lucht kunnen zijn wat erin gaat....



Die aansluiting is bedoeld om onder de waterlijn aan te sluiten op het buitenwater.
Jaren geleden heb ik de VP seal vervangen door deze op de foto, dezelfde dus als die Bas aanhaalde, en nooit spijt van gehad.
De seal zit in mijn boot in de diepste krochten en elke keer bij het periodieke ritueel van ontluchten en vet met een rietje/spuitje bekroop mij het gevoel dat dit een nog niet geheel uitgekristalliseerd concept betrof. De houtje-touwtje oplossing van BK sterkt mij daarin.
Ontluchten gaat bij deze vanzelf, en vet doe je 1X per jaar in het reservoirtje waarin het ook vanzelf aangedrukt wordt door het dopje.
Kost je wel een extra huiddoorvoer, maar ik vond dat het wel waard.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo seal 05 mei 2017 15:27 #832539

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Ik ontlucht 1x per jaar tot er water uitkomt. Nog geen problemen mee gehad. Gelukkig maar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl