Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaring Quick boiler

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 09:16 #831393

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Toevallig zat ik met de Kapiteinse te overleggen dat we wellicht beter de gas/elektra boiler kunnen vervangen voor een motorwarmte/elektra boiler. Nieuwe motor, indirecte koeling...
Laat er nu net iemand een gasboiler zoeken...
Dus die is er inmiddels uit.

Vraag is nu
Ik zie een Quick B3 boiler van 15 liter. Mij onbekend merk maar gunstige prijs. Iemand ervaringen hiermee?

Was ivm de inbouwruimte eigenlijk op zoek naar een rechthoekig model, maar OF ze zijn met een geëmailleerd binnenwerk OF ze zijn twee keer zo duur als een ronde...
Kent iemand een rechthoekig model van ca 450 euro en ca 15 liter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 09:21 #831395

Geen ervaring mee, maar er zat er een op onze boot van 14 liter. Ligt nu werkeloos in de garage.is wel rond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 09:24 #831396

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Vierkant of hoekige vormen en druk gaan moeilijk samen.
Ik zou voor een rvs gaan èn na-isoleren. Liefst ook voor 20-25 liter als er plaats is.
Let op je slangen want dat motorkoelwater is toch heet en veel slangen willen wel opbollen net achter de boiler.
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 09:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 10:00 #831409

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
druk en rond is natuurlijk wel een punt ja, even niet bij stil gestaan...
Toch een bar of 4 a 6

15 liter is voor ons voldoende om te douchen, dus groter hoeft niet.
Dank voor de tip van het motorkoelwater, Ik haal daar speciale slangen voor die ook bestand zijn tegen koelvloeistof
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 10:15 #831411

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Even check en dubbelcheck: Met let op je slangen bedoelde ik de warmwaterslang en niet de koelwaterslang (die natuurlijk ook goed moet zijn)
Als je een flink eind hard op de motor heb gevaren kan het boilerwater wel 90 graden worden of meer. Veel waterslangen, samen met de opgelopen druk kunnen daar niet tegen en op de heetste plaats, net achter de boiler maken ze dan een bolletje tot die knapt natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 10:37 #831417

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Ja, er zijn speciale slangen voor, die ga ik gebruiken.
Kan ze voor de zekerheid een stukje met rescue tape omwikkelen, die kan dat makkelijk aan.

De maximale druk wordt 4 bar, over de pomp komt een overstortklep die bij oplopende druk het water terug de tank in drukt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 11:00 #831424

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
Ik heb zeeeer slechte ervaringen met square model Qickboiler.
Voor 6 jaar terug nieuw gekocht.na 2 jaar lekkage.Gerepareerd en hoopte dat het goed was, maar Puntlassen aan binnenzijde houden het niet, knappen los en hij gaat dan lekken bleek later. Maar omdat ik dat toen nog niet doorhad na 3 jaar een nieuwe gekocht. Binnen een jaar lekte hij weer wat. opgestuurd naar leverancier. Mankeerde niets aan, was niet lek als antwoord. Opnieuw geplaatst lekte nog steeds ,najaar er weer uit en naar leverancier terug. Kreeg hem terug... lekte echt niet. Weer geplaatst lekte echt wel. Video filmpje gemaakt van lekken waar het achter isolatie uitkwam. Na 3 jaar kon ik een nieuwe krijgen maar heb toen gekozen voor ronde slimline(slanke ronde) en heb nu na een jaar gebruik geen lekkage meer.
groet Jan van Joeky
Ps. lekkage was niet zo veel maar je werd gek van de waterpomp die iedere keer aansloeg omdat er drukverlies was.


Hen3: niet werkende en bovendien overbodige quote verwijderd.
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 11:21 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:11 #831491

Rond is probleemloos, vierkant staat voor problemen, zeker bij druk boven 1 bar.
Voor pasvorm wat isolatie materiaal op de juiste plek eraan plakken.

Heb ooit een 25 ltr rechthoekige boiler zelf gemaakt, wel met overbemeten versterkingen er in en druk op iets meer dan 1 bar. Het paste zo mooi in de beschikbare ruimte en de isolatie was het schuim dat toch al in de Etap aamwezig is.
Geen narigheid mee gehad, maar vlakke zijden kregen, zelfs van die 1 bar toch een duidelijk waarneembare bolling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:20 #831497

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Is dit niet wat?
www.dewitschijndel.nl/webasto-...olt-500-watt-boiler/

Ik schrik een beetje van 450,- voor 15 liter.
Een iets grotere is trouwens nauwelijks duurder en dan kun je de afwas ook nog doen na het douchen :P
Even opletten trouwens, sommige lijken goedkoper maar het kan zijn dat ze dan geen mengventiel hebben. Daar ben ik zelf een keer ingetrapt...
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 13:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:40 #831508

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
@holtere : de genoemde 90 garden worden toch juist door het mengventiel voorkomen en worden toch nooit standaard bij een boiler geleverd ?

Wél soms een inlaatcombynatie......met overstapte en keerklepje.


Ik volg dit draadje, omdat ik ook binnenkort met een electriesche boiler (met spiraal) aan boord in de weer ga maar ben er nog niet helemaal uit hoe.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:43 #831510

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
De boiler (Isotemp, rond, 22 liter) aan boord van de il Cigno wordt ook behoorlijk heet als ik op de motor vaar, maar problemen met de warmwaterslang heb ik nooit gehad. Er zit een standaard rode drinkwaterslang op.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:49 #831514

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Het mengventiel zit op de tapkant van het warmwater. Je krijgt daar (meestal) water van 60 graden uit. Dat is veiliger want minder kans op brandblaren èn zuiniger met want er wordt koud water bijgemengd.
Aan de koelwaterkant zit zo'n voorziening niet en de boilerinhoud wordt net zo heet als het koelwater van de motor. (85 graden plus tot 100 max)
Het overdrukventiel of inlaatcombinatie beschermt het systeem tegen overdruk en loost bij het warm worden en dus uitzetten van de boilerinhoud. Deze klep sluit je het best aan op een retourleiding naar je watertank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:52 #831517

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Er zit een standaard rode drinkwaterslang op.
Dat is de goede "standaard" slang :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:55 #831520

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
@holtere : de genoemde 90 garden worden toch juist door het mengventiel voorkomen en worden toch nooit standaard bij een boiler geleverd ?

Zie de eerder gegeven link. De zwarte draaiknop is het mengventiel en niet een inlaatcombinatie.
Wellicht zit het overdrukventiel ergens verstopt maar ik zie hem zo niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 13:58 #831521

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Duidelijk .....

Ik was in de veronderstelling dat er ook in het verwarmende circuit een mengventiel moest.



Maar goed.....redelijk off-topic.
Wél ff bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 14:27 #831531

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
mooi prijsje die link van de Wit. Zal geen mengventiel hebben denk ik maar zeker interessant!
Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 14:33 #831536

Wij hebben al vijf jaar een Quick boiler aan boord, de tweede, de eerst is kapot gevroren door plotseling invallende vorst na een paar dagen mooi weer in april, en we de watertanks al weer gevuld hadden. Een nachtvorstje bleek voldoende om de boiler te laten barsten.

Ze heeft maar 15 liter maar dat levert zo'n 40 liter warm water omdat het water erg heet is en je er altijd koud bij mengt. Behalve het nachtvorstje hebben we nooit problemen gehad behalve soms wat druppeltjes uit het overdrukventiel, maar daar is weinig aan te doen. (Slangetje er aan naar een Sisi flesje met doorboorde dop en eens per jaar leegschudden).

Wel hebben we het expansievat van de motor moeten vergroten. Door het extra volume in het koelcircuit liep het expansievat over. Door een ander type afsluitdop was dat simpel verholpen. De overloop wordt niet langer afgesloten door de dop en zit met een slangetje in een tweede tankje (alweer een Sisi limonade flesje met doorboorde dop). Het slangetje, dat tot de bodem van het flesje loopt, zuigt de overgelopen koelvloeistof ook weer netjes op uit het flesje als de motor afkoelt.

Een laatste probleem hebben we verholpen door een terugslagventiel in het koelcircuit op te nemen. Als de boiler op walstroom draait bleek er een natuurlijke convectie op te treden in het koelcircuit waardoor de motor mee opgewarmd werd. Dat kost niet alleen erg veel energie waar je voor betaalt, maar ook is de boot dan altijd warm. En dat is niet fijn in de zomer.
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 15:28 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 17:34 #831584

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
Ruim 5 jaar probleemloos warm water met een Quick B3 boiler (20 liter).

Zowel op de aanvoer als warmwaterafvoer zit bij ons (af werf) een stuk hittebestendige slang met RVS mantel. Bij schepen die dit niet hebben en waar de boilerthermostaat hoog (heet) was afgesteld ging de warmwaterslang soms lekken waardoor hele watertanks via de boiler in de bilge werden geleegd. Tenzij de bemanning aan boord was en zich tijdig afvroeg waarom de waterpomp toch bleef lopen terwijl alle kranen dicht stonden...
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 17:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 02 mei 2017 19:52 #831630

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Joshua Slocum schreef :

Een laatste probleem hebben we verholpen door een terugslagventiel in het koelcircuit op te nemen. Als de boiler op walstroom draait bleek er een natuurlijke convectie op te treden in het koelcircuit waardoor de motor mee opgewarmd werd. Dat kost niet alleen erg veel energie waar je voor betaalt, maar ook is de boot dan altijd warm. En dat is niet fijn in de zomer.
Dit probleem hadden wij ook, ik heb dit verholpen door de slangen vanaf de boiler eerst naar beneden te voeren tot onder de boiler en daarna omhoog naar de motor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring Quick boiler 09 mei 2017 20:47 #833675

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
inmiddels de boiler van van der Heide gescoord en ingebouwd. Wordt warm op 230v en op de motor dus helemaal blij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl