Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ankerrol monteren

Ankerrol monteren 26 apr 2017 15:09 #829837

Hallo zeilers,

Op mijn Westerly GK29 wil ik een ankerrol monteren op de boeg.
Wat is volgens jullie de beste ankerrol die ik kan gebruiken op mijn boot?

Foto's bijgaand van mijn huidge situatie




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 26 apr 2017 18:16 #829922

Ik zou die verhaalklampen naar achteren brengen en op de plek van die dingen een ankerrol monteren. Liefst eentje met een schuine hoek.
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 26 apr 2017 18:25 #829925

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Net als op mijn Dufour 2800. Nauwelijks plaats om een ankerrol van een redelijk formaat te plaatsen.
Bij mij staan dan ook nog eens de kikkers dicht tegen de boeg aan. En die zijn binnen vastgezet met moeren, waar ze daarna een dot epoxy over hebben geplamuurd.
En de plaats waar een en ander zit is onbereikbaar omdat de kettingbak er daarna pas is opgezet.
Ik ga dit topic goed volgen, wie weet krijg ik hier een hint om die klus bij mij ook te klaren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 26 apr 2017 18:37 #829930

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Rubentobe,
Kun je niet een fotootje vanaf de zijkant plaatsen, want van deze foto's word ik echt niet wijzer.
Met name de vorm van het dekbeslag ter plaatse waarvan ik vermoed dat die rol moet komen. En hoe het verderop moet; zit er ketting, loodlijn of nylon lijn aan het anker?

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 20:09 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 26 apr 2017 19:21 #829942

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Verhaalkammen weghalen en naar achteren verplaatsen (of ze helemaal weglaten, ik vind het maar ondingen en eigenlijk nergens goed voor). Je kunt dan prima een standaard ankerrol kwijt.

@Tomy2920: Kikkers gewoon helemaal wegslijpen met de haakse slijper tot op dekhoogte. Aan de ene kant zet je er toch een ankerrol overheen, aan de andere kant kan je de oude bouten afdekken met een RVS strip o.i.d. Nieuwe kikkers verder naar achteren en/of naar binnen plaatsen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 28 apr 2017 18:27 #830445

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
ik ben wel nieuwsgierig naar de vervolg foto's, ik zit met het zelfde idee op mijn boot. ( waarschip 725 )

Op de punt staat de rolfok, ik gebruik een rocna anker. weinig ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 28 apr 2017 22:05 #830499

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
ilCigno schreef :
snip 8--

@Tomy2920: Kikkers gewoon helemaal wegslijpen met de haakse slijper tot op dekhoogte. Aan de ene kant zet je er toch een ankerrol overheen, aan de andere kant kan je de oude bouten afdekken met een RVS strip o.i.d. Nieuwe kikkers verder naar achteren en/of naar binnen plaatsen.

Duidelijk dat jij niet gaat voor half werk !

Zal daar nog eventjes over nadenken en bekijken bij mij aan boord.
Er bestaat een goede kans dat ik de kikkers wel kan losdraaien. aangezien de moeren vast zullen zitten met de epoxy .
Dan zou ik de kikkers kunnen verplaatsen en de gaten opvullen met expoxy en het dek afwerken met Topcoat.
Zal toch nog even moeten bezinken. Maar het is een totaal andere methode dan ik tot nu toe had voorzien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 22:10 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 29 apr 2017 07:01 #830517

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
ilCigno schreef :
Verhaalkammen weghalen en naar achteren verplaatsen (of ze helemaal weglaten, ik vind het maar ondingen en eigenlijk nergens goed voor). .

Zijn ze niet om de boot te verhalen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 29 apr 2017 07:09 #830519

Ik heb mijn ankerrol er schuin op geplaatst.
Dit i.v.m. de te monteren ankerlier.



Hierdoor loopt nu de ankerketting niet over over de ankerkluis en zit
de lier niet midden in het plafond in de voorpunt.

Heb er ook een kast(je) omheen gemaakt.





Sorry hoor, krijg de middelste foto niet goed gedraaid. :sick:
Gert
Laatst bewerkt: 29 apr 2017 07:11 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 29 apr 2017 08:45 #830544

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Dat is heel netjes gemaakt zeg!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 29 apr 2017 14:00 #830598

Thnx.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 30 apr 2017 09:22 #830714

ilCigno schreef :
Verhaalkammen weghalen en naar achteren verplaatsen (of ze helemaal weglaten, ik vind het maar ondingen en eigenlijk nergens goed voor).

Verhaalkammen zijn wel degelijk ergens goed voor. Ze zorgen er nl voor dat de boegkikkers/klampen niet haaks op het schip maar in de lengterichting worden belast en dat is beter om de belasting goed te verdelen. Immers , de voetplaat van kikkers is vaak langer dan breed en bovendien zitten de bouten in de lengterichting veel verder van elkaar dan in de breedterichting.
Vooral als je ligplaats aan veel golfslag of wind blootstaat kan dat het verschil zijn tussen vastliggen en een uitgebroken kikker.
Overigens worden kikkers ook wel eens totaal verkeerd geplaatst bijv. op de Leisure 27(hoewel dat meestal heel lang goed gaat). Lees mijn stukje daarover maar eens:

Bijlage:

Bestandsnaam: Wrong.pdf
Bestandsgrootte:262 KB

Je ziet dat ook hier de kikkers in de lengte worden belast via een verhaalkam in de voetrail.

Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 09:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerrol monteren 01 mei 2017 08:22 #830985

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Als je verhaalkammen nodig hebt om te voorkomen dat je kikkers uit je dek getrokken worden zijn die gewoon te zwak. Vervangen door grotere kikkers, dikkere bouten en betere onderslagplaten.

Op de il Cigno zitten (net als bij heel veel andere boten) geen verhaalkammen en ik weet toch echt zeker dat ik de boot zou kunnen ophijsen aan de kikkers. Ook in zijdelingse richting (de meest voorkomende situatie) geen enkel probleem. De vorm van de kikkers speelt ook een rol, ik vind sommige kikkers slecht vormgegeven vanuit mechanisch oogpunt, te weinig weerstand tegen kantelen.

Mijn ervaring met verhaalkammen is dat ze onhandig zijn met aanleggen, meestal te klein zijn om er meer dan een enkel landvast door te halen (denk aan een spring) en dat bij wegvaren de landvasten er slecht doorheen lopen. Er zijn ongetwijfeld voorbeelden waarbij dit allemaal niet speelt, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl